bikexj Startet 21.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 21.Juni.2012 Hei. Har nettopp kjøpt båt via Finn.no. Annonsen viste en 2009 modell som var meget pen. Med båten fulgte det et Båtkort fra Securmark. Her står det flg.: Merkedato: 07.04.2009 og Reg.dato : 08.04.2009 på andre siden av båtkortet står det flg.: "Opplysninger om båten" Årsmodell : 2007 Hva blir riktig her, er dette en 2009-mod båt eller en 2007-mod båt? Hvis jeg har fått en 2007 modell istedenfor en 2009 modell, hva kan jeg da gjøre? Er det noen som vet hvordan dette fungerer Takker for alle svar. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 21.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2012 (redigert) Merkingen fra Securemark har ingen ting med båtens byggeår å gjøre! Securemark lever av å merke gjenstander og merker gjerne en 20 år gammel båt. Redigert 21.Juni.2012 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2012 Ta en titt på HIN nummeret på skroget. Du finner det sannsynligvis på sb side på akterspeilet. Det viser mye informasjon. Sitér dette innlegget Link to post
bikexj Svart 22.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 (redigert) Leser CIN/HIN (skrognr.) på båtkortet, og her står 07 på slutten. Det vil vel si at dette er en 2007 modell. I og med at jeg har kjøpt denne via nettet som en 2009 modell, da den første gang er registrert i 2009 og med 2009mod motor, hva bør / kan jeg gjøre med dette? Når annonsen sa 2009 mod og motor er 2009 mod, kan jeg da selge denne som en 2009 modell? Jeg sjekket første og andre eiers kontrakt som sa 2009mod., men da jeg etter kjøpet sjekket båtkortet, så jeg at skrognr. tilsier 2007mod. Jeg var ikke nok klar over det med CIN/HIN nr. Kan jeg kreve salget hevet, eller eventuelt til en annen pris? Hva blir prisforskjell på de 2 årene for båten? Bør jeg søke advokathjelp? Noen som vet? På forhånd takk for innspill. Redigert 22.Juni.2012 av bikexj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 07 betyr vel byggeår 2007. Og "årsmodell" blir vel da 2008? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bikexj Svart 22.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 Ja med fremdeles ikke 2009 mod Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 22.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 (redigert) Det 3 siste siffer er vel produksjonsår, de to siste siffer modellår. fjerde siste er en bokstav som er produksjonsmåned A=Jan, osv Redigert 22.Juni.2012 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
glalaks Svart 22.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 Den kan vel være produsert i 07 og solgt i 09. Synes ikke det er noe å reklamere på om den ellers funker bra;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
bikexj Svart 22.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 (redigert) Mener du å si at jeg kan videreselge denne som en 2009 mod når den tid kommer? Ellers bør jeg jo ha krav på prisavslag. Redigert 22.Juni.2012 av bikexj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 Kanskje du kan opplyse her om hva slags båt det er snakk om? Er det en Bavaria 32 sport så er det klart at noe er galt. Er det en jolle, så ønsker jeg deg god sommer og kos deg på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
bikexj Svart 22.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 Det er er Uttern D55 Sitér dette innlegget Link to post
bikexj Svart 22.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 Har nettopp snakket med første eier, og han hevder hårdnakket at han kjøpte den ny i 2009. Mulig båtmodellen/formen stammer fra 2007, kan det være sånn??? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 22.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 Det er vel en overligger da? Hin-nummeret blir vell trykt på før båten er i butikken og skal selges. ? Følger det ikke med papirer? På min båt er det en kontrakt med dato på sakgstidspunkt.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Bearded Beast Svart 22.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 (redigert) NO-FJO24112K203 NO står for landskode. NO står for Norge. FJO er produsentens identifikasjon. 24112 er båtens serienummer K er båtens produksjonsmåned. A er januar, B er februar også videre. 2 er produksjonsåret. I dette tilfellet 2 for 2002 03 er båtens modellår. Denne båten er en 2003-modell. Men det som ikkje kommre frem og som da blir en annen sak er når båten ble tatt i bruk første gang. Redigert 22.Juni.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 23.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2012 Setter en 5er på at den er kjøpt hos Bakken motor i Drammen. Sitér dette innlegget Link to post
bikexj Svart 24.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2012 Er 3. eier, men tror muligens den er kjøpt i Stavanger-området. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 24.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2012 Legg inn CIN nummeret her, så blir det lettere å hjelpe deg. Men i min verden er en båt produsert i 07 fortsatt en 07 eller 08 modell, avhengig av når på året den er produsert. De som produseres på høsten er jo for salg til neste sesong. Selv om den er solgt ny i 2009 (fordi den er såkalt "overligger") fikk første eier den prisreduksjonen og han viste han kjøpte en 2007 eller en 2008 modell (Avhenger av hva ditt CIN-nummer sier, se innlegg 14, 3 siste bokstav). CIN/HIN-numrene følger nå de samme systemer verden over meg bekjent. Er etter 98 pålagt å ha de på skroget, selv før den tid var det mange som hadde det, Min Princess produsert i 91 har CIN-nummeret akkurat beskrevet som i innlegg 14. Forøvrig produsert i April 91, solgt ny i 92, vil da alltid forbli en 91 modell i min verden. Hva du evt, kan kreve av avslag etc. avhenger av en rekke faktorer her, det får juristene mene noe om. Sitér dette innlegget Link to post
bikexj Svart 24.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2012 Båten har flg. CIN nr. SE-UTBBJ174E707. Jeg forstår det dit hen at denne da er lagt i mai mnd 07. Første eier sier han kjøpte den "ny" i 2009, og det var som 2009 mod båten ble solgt til oss. Hvordan bør jeg gjøre i denne saken? Føler meg lurt og vet ikke hvordan jeg skal gripe ann saken. Noen som kan hjelpe meg på veg? Takker for alle hint. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 24.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2012 I beste fall er den en 2008 modell. Den er produsert i mai 2007 som du sier. (Jeg vil kalle den for en 2007) Det er sikkert riktig som 1 eier sier, men antar han fikk bra prisavslag. Jeg skjønner du føler deg lurt, hva er prisforskjell på samme båt med 2 års forskjell uten motor, må du spørre deg først om. Ikke sikkert den er så stor, siden motor er 2009. Når du finner ut dette må du selv vurdere om det er en sak å gå videre med, koster fort penger og taper man koster det mye. Advokatene tar 1000,- pr. time eller mer, og timene renner fort, så start med å finne ut forskjell på båtens verdi med 2 år, er mitt råd. (Er kanskje helt identiske modeller i 2007 og 2009, slik at forskjell i pris vil avhenge mer av tilstand på båt?) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 24.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2012 Denne er produsert i Mai 07 som en 07 modell intet annet. Solgt som så mange andre som overligger i "klondyke" årene 08-09. Mange båter er prod eks mai 07 som en 08 mod for eks og får da kombinasjonen E708 på slutten, da er dette en 08 mod spec båt.. ofte blir farge skjema og lign endret litt og kan med rette selges som en 08 modell båt. Hvis du fin kikker på motoren din også så finer en gjerne en eldre stempling på disse også.. Når 2T motorene ble forbudt og importere grunnet utslippskrav så "bunkret" mange forhandlere motorer for salg etter "forbudet" men de blir framdeles ikke nyere enn modellår selv om solgt 2 år senere. Jeg hadde vel gitt pip hadde jeg hvert deg og kost meg meg båten.. koster fort mer enn det smaker og gå til sak for dette.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Sydvesten Svart 25.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 Det du har kjøpt er en 2007 som er solgt som en 2009 modell... Enten er den solgt som overligger til første kjøper med eller uten å opplyse om dette i 2009.. Eller så er båten solgt i 2007 eller 2008 men registrert i 2009 i Securemark . Så får du selv finne ut hva du ønsker å gjøre med dette, men det er vel klart at du ikke kjøpt det du har trodd du har kjøpt og som er skrevet i kontrakten med deg.. Selv mener jeg ett minnelig prisavslag er på sin plass da båten er eldre enn opplyst.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
bikexj Svart 25.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 Ja tror kanskje det er best å bare kose seg med båten. Har jo ikke kjøpt båt for å selge den neste uke, så da får jeg heller ta evnt tap når den tid kommer. Båten ser veldig fin og velholdt ut, og motoren hadde bare gått 59 timer ihht timeteller på dashbordet. Lett å bli litt lurt i og med det ikke finnes en type "vognkort" på båter. Hadde kanskje vært lurt, men da hadde det vel kommet en "vannavgift" også. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 25.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 Vognkort finnes ikke nei. Men nå har du jo lært og tyde HIN/CIN og da vet du det til senere nåt folk skryter på seg et par år.. Ha en reikitg god sommer og nyt de regnfulle og flotte dagene Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Havlengt Svart 25.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 Viss du kan dokumentera at båten ikkje vart seld som ny før 2009, samt at det ikkje er forskjell i utforming på ein 2007 / 2009 modell, så er ikkje dette noko stor sak. Men du har sjølvsagt plikt til å opplysa om dette ved ev. vidaresalg. Om det derimot er fysisk forskjell på ein 2007 og ein 2009 modell bør du ikkje operera med 2009 modell i det heile. Mi meining er at det er byggeåret på ein båt som skal gjelda ved salg, dette å bygga ein båt det eine året og henvisa til neste år i modellnavnet er ein uting som bør begrensast til bilar... Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 25.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 Mi meining er at det er byggeåret på ein båt som skal gjelda ved salg, dette å bygga ein båt det eine året og henvisa til neste år i modellnavnet er ein uting som bør begrensast til bilar... Spiller det noen rolle når båten ble bygget da? Så lenge den er lik er det vel når den ble tatt i bruk som teller. Den slites ikkje akkurat når den står halvferdig på lager Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.