Jump to content

Feil GPS posisjon på Garmin 4010

Mariell

Recommended Posts

Nå håper jeg noen av de mer navigasjons kyndige kan hjelpe meg.

Trodde jeg hadde litt navigasjons peiling, men dette skjønner jeg ikke noe av.

Oppdaget for noen dager siden at de to Garmin 4010 plotterene jeg har plasserer båten korrekt i kartet, men viser noen helt ville koordinater nede i høyre hjørne av Skjermbildet "GPS posisjon"

Nå ligger jeg i Åresund syd øst av Haderslev.

Posisjonen her er . N 55.15,8 E 009 42.8

Det er stort sett både en gammel Rayethon GPS og en gammel Garmin GPS72 jeg har. helt enige i.

Men de to 4010'ene mener at min Gps posisjon er: N 55.26,3 E 009.70.9

Noe som etter min beregninger betyr at jeg i følge koordinatene er på land litt syd øst for Middelfart ved Lille belt. :eek:

På skjermbildet på plotterene er båten helt riktig plassert i Åresund . til og med på riktig brygge og med riktig heading.

Hadde det bare stoppet der. Har en GPS til

Gps'en på mobilen er helt enig i koordinatene til 4010 plotterene,

Tok i dag satt plotterene tilbake til fabrikkinnstilling for å se om jeg hadde gjort noe galt når jeg startet opp for første gang,

Kjørte også en softvare oppdatering, med en brikke som fulgte med.

Samme feil koordinater kom opp.

Noen som har peiling på hva som er galt

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Regner med at plotterne er satt opp til å vise grader og desimaler av grader istedet for grader, minutter og desimaler av minutter. Dette kan endres et eller annet sted i oppsettet på Garmin. Har faktisk opplevd det samme fra en med Garmin; denne var innstilt slik som jeg tror dine plottere er, jeg tolket det som grader og minutter og kunne ikke skjønne hva han gjorde langt på land :-)

Red: Framtia kom meg i forkjøpet ser jeg.

Redigert av Bonus (see edit history)

Hei.

Dette tror jeg er så enkelt at det går ann å angi posisjon på flere måter. Når du skriver: "Nå ligger jeg i Åresund syd øst av Haderslev. Posisjonen her er . N 55.15,8 E 009 42.8", betyr det 55 grader, 15,8 minutter nord, og 9 grader 43,8 minutter øst. Gjør en om dette til kun grader med desimaler bak, får en: 55,263 grader nord og 9,713 grader øst. Og da stemmer jo det du ser nede til høyre på plotteren ganske så bra!

Lars H.

Ups, her var jeg nok et par minutter for sent ute, men godt at vi er enige!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Case closed.

Litt flau kanskje :blush: , men ok fant ut av det. Var Mulligans 70minutter???. Som fikk meg til å tenke mens jeg sto i durshen.

Jeg hadde satt opp feil måte å vise koordinater på. sto på hddd.dddd i stedet for hddd hm ss.s

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

70 minutter i dushen!! Greit nok at jeg har fått skikk på tempraturen på motoren og at jeg derfor har meget varmt vann. Men hakke sååå svær varmtvannstank

Og så skitten er vel vi mannfolk ikke at vi trenger så lang tid i dusjen!

Ikke vær flau du, jeg sleit med samme problematikken på min helt ferske Garmin 4012.

Jeg er glad jeg har Interphase plotter! :thumbsup:

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det kan jo være spennende hulda, om den forandre dybde meter til dybde fot sånn uten å si i fra.

Mulig det er jeg som hadde lagt inn "gal" måte å vise koordinatene på, men tror egentlig ikke det.

for ta å holde ett ekstra øye med dem.

Lars H

Var en ultra treg Interphase jeg byttet ut. :thumbsdown:

MEDLEM I KNBF

Den Interphase Chartmaster 11CVS+ med en super dagslysskjerm jeg har, er i hvert fall ikke træg! Det eneste jeg savner med den er at den ikke viser AIS klasse-B båter. men Jeg har god kontakt med en kar hos Interphase i USA og han jobber nå med å presse SW-folkene til å lage en ny SW-versjon som håndterer dette.

Lars H.

Var nok muligens en eldre 11 toms Intephase Chartmaster jeg hadde. husker ikke bokstavbenevnelsen på den

Langt ifra noen super daglysskjerm, måtte skjerme for sola for å se noe som helst-

Zoomet jeg ut eller inn tok det opp mot 30sek før bildet var oppe igjen.

På vei til Tønsberg for monteringa av de nye plotterene, streiket Intherphasne fullstendig, selvfølgelig i stummene mørke. Er veldig mørkt ikl 21.00 i September.

Den vist nok at den var på en siste reis og ville si takk for seg på det mest mulig ugunstige tidspunkt

MEDLEM I KNBF

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...