Jump to content

Bavaria Sport 31 - For stor for 2 x V8 bensin?

benjamin84

Recommended Posts

Hei!

Min første post her på forumet :) Jeg planlegger for tiden neste båtkjøp og har sett en del på Bavaria Sport 31 (har en Beneteau Antares 750 nå). I den forbindelse har jeg søkt en del på hvilket motoralternativ jeg skal velge, og ser at det i båtverden er en del skepsis mot å velge bensin. Ønsker derfor litt feedback fra noen med mer erfaring på emnet!

Det står mellom følgende alternativer:

2 x 5.0 MPI (520hk)

1 x D6-330 (330hk) + 109.000

2 x D3-220 (440hk) + 258.000

Hadde jeg valgt rett fra hjertet så ville jeg valgt Mercruiserne da jeg ikke kjører langt nok per sesong til at bensinkostnaden blir en viktig faktor, samt ville satt stor pris på både lyden, fartsressursene og den rolige gangen ved dorgefart. Når jeg da i tillegg sparer ca 260.000 på å velge den motoren jeg helst vil ha kontra det billigste doble Diesel alternativet så burde jo valget være enkelt, men jeg frykter at jeg da sitter med en båt jeg aldri får solgt igjen. Noen som har erfaring med slikt?

Tror du har resonert helt riktig. Vil du ha bensinmotorene, kjøp brukt, du gjør ett kupp der. Men de blir vanskelig å selge den dagen du skal gjøre det, har vi fortsatt avgiftsfri diesel her i landet.

Den dagen bensin og diesel koster likt, vil det kun være forbruket som skiller motorene, og dagens nye bensinmotorer forbruker ikke så mye mer pr. time. Da vil vi gå i samme retning som USA at bensinmotorer blir like vanlig som dieselmotorer på båter under 40 fot. Inntil så skjer, ville jeg ha holdt meg til diesel her hjemme når man passerer 30 fot.

Om du er sikker på at du kommer til å beholde båten noen år, ville jeg kjøpt bensinmotorer, og hatt båten så lenge at jeg fikk med meg verdiøkningen når den avgiftsfrie dieselen fjernes.

Tror ikke det tar så lang tid. På mellomtiden kan du trøste deg med at du forurenser mindre enn dieselkrabatene, samtidig som du slipper mesteparten av støy, vibrasjoner, lukt og eksos i sammenligning.

:smiley:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Takk for svar :) Båten skal nok beholdes en 4-5 år tenker jeg, og heller ikke kjøpes inn før om et års tid, så det kan jo fort tenkes at den avgiftsfrie dieselen forsvinner før båten skal selges. Å starte dagen i havna med brummingen fra en V8er eller to er jo veldig fristende ;)

Er det noen andre baksider ved å velge bensin istedenfor diesel (og forøvrig mercruiser istedenfor volvo penta)?

Mange er imot bensin uten engang å ha hatt det.... Ville valgt bensin v8 uten tvil. Laaaave service kostnader . Men mange er imot fordi det er dyrt ..uten å ha ett reelt regnskap på drift å ikke minst service/ vedlikehold. Å så om du må selge båten billig da... Sparer jo en formue på å kjøpe.... Bare for gøy. Ring en Volvo marina å spør på en høst service.på en D6.... V8 gjør du selv med hjelp på dette forumet......

Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell

"Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell

Om du vil ha en båt som er umulig å selge om noen år velger du bensin. Om du vil ha en av markedets mest kurante båter å selge om noen år velger du diesel. Du sparer 260 tusen i innkjøp. Jeg tror du taper mye mer når du selger igjen. Regn på rentekostnaden på differansen, inkludert antatt salgsverdi. Det er det som teller

Bare å spørre Lunde hvor mange bensinmotoriserte båter de har solgt i forhold til dieselmotoriserte.

Større eksplosjonsfare, over dobbelt forbruk, dyrere drivstoff og kortere holdbarhet på motorene, om de er saltvannskjølte, er andre ting å tenke på. Fordelene er hildringer i lysken ved oppstart, sikkerhet med to motorer og bedre manøvrerbarhet.

Servicekostnadene blir vel omtrent de samme på to bensin og en diesel. Konservering og service på motor og drev på D6 ligger på rundt 12 tusen

En bekjent har kjøpt 28 sport med D4. Full pakke med innendørs lagring og shinet båt på våren ligger på rundt 40 tusen

Om jeg skal si det jeg tenker vil jeg si at det vil være et usedvanlig lite smart valg å velge bensin om man tenker rasjonelt. Men driter man i penga og mest skal ligge ved brygga og starte motorene er det klart V8 er gromt. Kjøp dieselmotor i båten og tilfredsstill de andre behovene med en gammal amcar :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Takk for alle innspill! Slik det ser ut i hodet mitt nå:

For bensin:

Sterkere motor (hvertfall på toppfart)

Roligere gange

Bedre lyd

Billigere service (gjelder dette også om man ikke gjør det selv?)

Bidrar til samfunnet ved latterlig høye bensinavgifter

For diesel:

Bedre drivstofføkonomi

Trygt og velkjent = potensielt bedre bruktverdi

Mer dreiemoment på 2 x D3 - stemmer dette? Vanskelig å finne info om.

Mindre brannfare?

Må jo bare spørre om dette med brannfare - såvidt jeg har skjønt så er amerikanerne svært glade i V8'erne sine, og det er jo ikke slik at annenhver båt der borte står i fyr og flamme? Vil tro problemene med bensindamp er noe som henger igjen fra gamle dager da det ikke var adekvat ventilasjon samt dårlig tetning rundt bensintank/slanger... Antar at det ville vært vanskelig å CE godkjenne et produkt som er direkte farlig.

Dette evige gnålet fra noen få her på forumet om eksplosjonsfare er jo sjølvsagt bare sprøyt.Det er så mange faktorer som skal klaffe for det skal skje. omtrent som å vinne i lotto. Hvilken agenda de har er ikkje godt å vite. Har ingenting med virkeligheten å gjøre i allefall. Og at båten blir umulig å selge er også bare sprøyt, umulig å selge til de få hysteriske her på forumet kansje. På 70 tallet så hadde nesten alle fritidsbåter bensin og de større båtene hadde to. Det har kommet fleire alternativ på dieselfronten siden da men det har jaggu sin pris og en skal kjøre laangt hvert år for å rettferdigjøre den ekstrakostnaden på båter under 30-35 fot. At en håndfull båter fra nettopp 60 & 70 tallet har hatt brann nå 30-40 år etter er jo å forvente når båten når den alderen man slutter å vedlikeholde. Slanger morkner jo tross alt opp på så gamle ting.

Eksplosjonsfaren har ingenting med motorkonstruksjonen å gjøre. Det har utelukkende med brennstoffets egenskaper å gjøre.

Bensin antenner/gasserpå -40 grader

Diesel antenner/gasser på 60 grader

http://no.wikipedia.org/wiki/Tenntemperatur

Det er gasseksplosjonsfaren som skiller de to drivstoffene. I og med at bensinlekkasje gir bensingass skal det bare en gnist fra starteren før det sief poff.

Mulig det ikke er allment kjent. Men det er viktig å ta på alvor.

Jeg har vært ombord i noen båter med startbooster. Ene stedet redda nesa mi oss alle. Har respekt for slikt.

Drivstofflekkasje under gange er farlig uansett motor

Redigert av Bitteliten (see edit history)

ja 10 000 kr forskjell i året med 1000nm ,noe som er mer enn de fleste kjører, når en ser bort fra servicekostnaden. altså vil i realiteten regnestykket bikke andre veien til fordel for bensin.

Ja klart bensinlekkasje kan være farlig. Men hva så. Om en kjører rundt med lekkende morkne slanger så går de galt samme hva slags drivstoff en bruker. Om en sjekker dette og evt bytter slanger sammen med annet vedlikehold og bytte av gummi så er det ikkje noe å fokusere på elr bruke som argument i noen retning.

Kan se ut som det, for meg som kjører maks et par hundre nautiske mil i året, vil være et poeng å satse på mercruiserne. Skal tross alt ha båten en del år og da er det fint om den er slik jeg vil ha den :) Får følge med på finn.no og se hva som dukker opp! Om det er mange bensin-skeptikere så kan jeg jo kanskje gjøre et kupp ;)

Du finner nok ikke mange bavaria med Bensin her på bjerget.. men nedover Europa selges de i bøtter og spann.. få som velger diesel der i den størelsen selv om bensinen koster det samme der nede som her.. jeg hadde selv valgt bensin i denne størelsen.. hærlig med vibrasjonsfri gange fint drag og ikke minst MYE mindre støy.. Men så misunner jeg seilbåtene og dens stillhet på havet under gange.. men farten.. det må jeg ha..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Med såppas få mil i året så ville jeg tenkt meg om både en og to ganger før jeg hadde valgt diesel. Lavere servicekostnader vil nok veie opp for det ekstra drivstofforbruket.

Prisforskjellen til diesel er stor og vil nok tro en ganske stor del av det ekstra verditapet bensin har allerede er unnagjort om du kjøper en 3-4 år gammel båt.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...