benjamin84 Startet 22.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 22.Juni.2012 Hei! Min første post her på forumet :) Jeg planlegger for tiden neste båtkjøp og har sett en del på Bavaria Sport 31 (har en Beneteau Antares 750 nå). I den forbindelse har jeg søkt en del på hvilket motoralternativ jeg skal velge, og ser at det i båtverden er en del skepsis mot å velge bensin. Ønsker derfor litt feedback fra noen med mer erfaring på emnet! Det står mellom følgende alternativer: 2 x 5.0 MPI (520hk) 1 x D6-330 (330hk) + 109.000 2 x D3-220 (440hk) + 258.000 Hadde jeg valgt rett fra hjertet så ville jeg valgt Mercruiserne da jeg ikke kjører langt nok per sesong til at bensinkostnaden blir en viktig faktor, samt ville satt stor pris på både lyden, fartsressursene og den rolige gangen ved dorgefart. Når jeg da i tillegg sparer ca 260.000 på å velge den motoren jeg helst vil ha kontra det billigste doble Diesel alternativet så burde jo valget være enkelt, men jeg frykter at jeg da sitter med en båt jeg aldri får solgt igjen. Noen som har erfaring med slikt? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 22.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 Tror du har resonert helt riktig. Vil du ha bensinmotorene, kjøp brukt, du gjør ett kupp der. Men de blir vanskelig å selge den dagen du skal gjøre det, har vi fortsatt avgiftsfri diesel her i landet. Den dagen bensin og diesel koster likt, vil det kun være forbruket som skiller motorene, og dagens nye bensinmotorer forbruker ikke så mye mer pr. time. Da vil vi gå i samme retning som USA at bensinmotorer blir like vanlig som dieselmotorer på båter under 40 fot. Inntil så skjer, ville jeg ha holdt meg til diesel her hjemme når man passerer 30 fot. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 22.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 Om du er sikker på at du kommer til å beholde båten noen år, ville jeg kjøpt bensinmotorer, og hatt båten så lenge at jeg fikk med meg verdiøkningen når den avgiftsfrie dieselen fjernes. Tror ikke det tar så lang tid. På mellomtiden kan du trøste deg med at du forurenser mindre enn dieselkrabatene, samtidig som du slipper mesteparten av støy, vibrasjoner, lukt og eksos i sammenligning. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
benjamin84 Svart 22.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 Takk for svar :) Båten skal nok beholdes en 4-5 år tenker jeg, og heller ikke kjøpes inn før om et års tid, så det kan jo fort tenkes at den avgiftsfrie dieselen forsvinner før båten skal selges. Å starte dagen i havna med brummingen fra en V8er eller to er jo veldig fristende ;) Er det noen andre baksider ved å velge bensin istedenfor diesel (og forøvrig mercruiser istedenfor volvo penta)? Sitér dette innlegget Link to post
toretang Svart 22.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 Brannfaren vurderer jeg som myye større på bensin kontra diesel Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 22.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 skikkelig usaklig! og tilnærmet latterlig argument Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 22.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 skikkelig usaklig! og tilnærmet latterlig argument hææ?? blir jo enda mer usaklig og komme med en slik kommentar uten og fortelle hva du sikter til? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 22.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 innlegget før. Burde vær rimelig opplagt Sitér dette innlegget Link to post
Scand 7100 Svart 22.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 Mange er imot bensin uten engang å ha hatt det.... Ville valgt bensin v8 uten tvil. Laaaave service kostnader . Men mange er imot fordi det er dyrt ..uten å ha ett reelt regnskap på drift å ikke minst service/ vedlikehold. Å så om du må selge båten billig da... Sparer jo en formue på å kjøpe.... Bare for gøy. Ring en Volvo marina å spør på en høst service.på en D6.... V8 gjør du selv med hjelp på dette forumet...... Sitér dette innlegget Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell "Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell Link to post
Bitteliten Svart 23.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2012 (redigert) Om du vil ha en båt som er umulig å selge om noen år velger du bensin. Om du vil ha en av markedets mest kurante båter å selge om noen år velger du diesel. Du sparer 260 tusen i innkjøp. Jeg tror du taper mye mer når du selger igjen. Regn på rentekostnaden på differansen, inkludert antatt salgsverdi. Det er det som teller Bare å spørre Lunde hvor mange bensinmotoriserte båter de har solgt i forhold til dieselmotoriserte. Større eksplosjonsfare, over dobbelt forbruk, dyrere drivstoff og kortere holdbarhet på motorene, om de er saltvannskjølte, er andre ting å tenke på. Fordelene er hildringer i lysken ved oppstart, sikkerhet med to motorer og bedre manøvrerbarhet. Servicekostnadene blir vel omtrent de samme på to bensin og en diesel. Konservering og service på motor og drev på D6 ligger på rundt 12 tusen En bekjent har kjøpt 28 sport med D4. Full pakke med innendørs lagring og shinet båt på våren ligger på rundt 40 tusen Om jeg skal si det jeg tenker vil jeg si at det vil være et usedvanlig lite smart valg å velge bensin om man tenker rasjonelt. Men driter man i penga og mest skal ligge ved brygga og starte motorene er det klart V8 er gromt. Kjøp dieselmotor i båten og tilfredsstill de andre behovene med en gammal amcar Redigert 23.Juni.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
benjamin84 Svart 23.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2012 Takk for alle innspill! Slik det ser ut i hodet mitt nå: For bensin: Sterkere motor (hvertfall på toppfart) Roligere gange Bedre lyd Billigere service (gjelder dette også om man ikke gjør det selv?) Bidrar til samfunnet ved latterlig høye bensinavgifter For diesel: Bedre drivstofføkonomi Trygt og velkjent = potensielt bedre bruktverdi Mer dreiemoment på 2 x D3 - stemmer dette? Vanskelig å finne info om. Mindre brannfare? Må jo bare spørre om dette med brannfare - såvidt jeg har skjønt så er amerikanerne svært glade i V8'erne sine, og det er jo ikke slik at annenhver båt der borte står i fyr og flamme? Vil tro problemene med bensindamp er noe som henger igjen fra gamle dager da det ikke var adekvat ventilasjon samt dårlig tetning rundt bensintank/slanger... Antar at det ville vært vanskelig å CE godkjenne et produkt som er direkte farlig. Sitér dette innlegget Link to post
mewa 2 Svart 23.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2012 enig med deg i det har selv bensin 330 hp du må gå over slanger og kopplinger av og til noe som mange med dieselmotorer sjelden gjør for brannfaren med diesel tenker mange er mye mindre.Har selv en kompis med diesel som fikk lekkasje i dieselsystemet strålen gikk rett på turbo å antente en brann. Mvh Mewa2 Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 23.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2012 Dette evige gnålet fra noen få her på forumet om eksplosjonsfare er jo sjølvsagt bare sprøyt.Det er så mange faktorer som skal klaffe for det skal skje. omtrent som å vinne i lotto. Hvilken agenda de har er ikkje godt å vite. Har ingenting med virkeligheten å gjøre i allefall. Og at båten blir umulig å selge er også bare sprøyt, umulig å selge til de få hysteriske her på forumet kansje. På 70 tallet så hadde nesten alle fritidsbåter bensin og de større båtene hadde to. Det har kommet fleire alternativ på dieselfronten siden da men det har jaggu sin pris og en skal kjøre laangt hvert år for å rettferdigjøre den ekstrakostnaden på båter under 30-35 fot. At en håndfull båter fra nettopp 60 & 70 tallet har hatt brann nå 30-40 år etter er jo å forvente når båten når den alderen man slutter å vedlikeholde. Slanger morkner jo tross alt opp på så gamle ting. Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 23.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2012 Ble gjort en sammenligning for noen år siden med en SeaRay 275. Kan jo denne http://www.klikk.no/motor/baat/article243704.ece Ellers fant jeg på nettet at Mercruiser 5.0 mpi har dreiemoment på 460 nm (høyt, men det er jo en V8'er). Og pris fra Garstad i Stavanger på service på D6 er ca 18000 og for D3 ca 14000. Var ikke oppgitt for Mercruiser. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2012 (redigert) Eksplosjonsfaren har ingenting med motorkonstruksjonen å gjøre. Det har utelukkende med brennstoffets egenskaper å gjøre. Bensin antenner/gasserpå -40 grader Diesel antenner/gasser på 60 grader http://no.wikipedia.org/wiki/Tenntemperatur Det er gasseksplosjonsfaren som skiller de to drivstoffene. I og med at bensinlekkasje gir bensingass skal det bare en gnist fra starteren før det sief poff. Mulig det ikke er allment kjent. Men det er viktig å ta på alvor. Jeg har vært ombord i noen båter med startbooster. Ene stedet redda nesa mi oss alle. Har respekt for slikt. Drivstofflekkasje under gange er farlig uansett motor Redigert 23.Juni.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 23.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2012 ja 10 000 kr forskjell i året med 1000nm ,noe som er mer enn de fleste kjører, når en ser bort fra servicekostnaden. altså vil i realiteten regnestykket bikke andre veien til fordel for bensin. Ja klart bensinlekkasje kan være farlig. Men hva så. Om en kjører rundt med lekkende morkne slanger så går de galt samme hva slags drivstoff en bruker. Om en sjekker dette og evt bytter slanger sammen med annet vedlikehold og bytte av gummi så er det ikkje noe å fokusere på elr bruke som argument i noen retning. Sitér dette innlegget Link to post
mewa 2 Svart 23.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2012 monter gassalarm som tar bensingass så er det pro blemet vekke i bensinbåter er det også krav til avtrekksvifte og automatisk brannslukker det er ikke et krav til diesel båter der er det frivillig altså har du 2 ekstra sikkerhetsmomenter med bensin. Sitér dette innlegget Link to post
benjamin84 Svart 25.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 Kan se ut som det, for meg som kjører maks et par hundre nautiske mil i året, vil være et poeng å satse på mercruiserne. Skal tross alt ha båten en del år og da er det fint om den er slik jeg vil ha den :) Får følge med på finn.no og se hva som dukker opp! Om det er mange bensin-skeptikere så kan jeg jo kanskje gjøre et kupp ;) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 25.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 Du finner nok ikke mange bavaria med Bensin her på bjerget.. men nedover Europa selges de i bøtter og spann.. få som velger diesel der i den størelsen selv om bensinen koster det samme der nede som her.. jeg hadde selv valgt bensin i denne størelsen.. hærlig med vibrasjonsfri gange fint drag og ikke minst MYE mindre støy.. Men så misunner jeg seilbåtene og dens stillhet på havet under gange.. men farten.. det må jeg ha.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
hermansen Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 (redigert) Søk på FINN - Cabincruisere fra 29 til 33 fot. http://www.finn.no/f...3&FUEL=1&sort=3 Redigert 27.Juni.2012 av hermansen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Med såppas få mil i året så ville jeg tenkt meg om både en og to ganger før jeg hadde valgt diesel. Lavere servicekostnader vil nok veie opp for det ekstra drivstofforbruket. Prisforskjellen til diesel er stor og vil nok tro en ganske stor del av det ekstra verditapet bensin har allerede er unnagjort om du kjøper en 3-4 år gammel båt. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.