-morten- Startet 22.Juni.2012 Del på Facebook Startet 22.Juni.2012 http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10058468 Her er nok en nyskapning som jeg ikke skjønner poenget med! Hva skal være poenget med å veksle mellom CE klasse D og C? Hvordan skal man få dette godkjendt!? Enkonstruksjon bør jo klasses som en konstruksjon.. En annen sak er disse skjærgårdsjeppene med kileformet skrog, får veldig dårlig plassutnyttelse, pga lite bredde og bæring forran. Det er mange som har laga harmoniske skrog som skjærer sjøen og er relativt stumme uten at man trenger ekstra ballast! For meg personlig føyer denne båten seg fint i rekken for uaktuelle båttyper sammen med andre "nyvinninger" miljøbåter osv. Den jevne båtbruker er mer interessert i gode bruksegenskaper og solide båter med tradisjoner. Vil tilføye at jeg er meget skeptisk til små båter med åpen hekk! Kansje noen synes et sånt kantete seilbåtinspirerende design er tøft! men det er jaggu klassisk motorbåt design også! I dag produseres båter fra 25-30 år tilbake med oppjustert ekstriør! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Polarn Svart 22.Juni.2012 Del på Facebook Svart 22.Juni.2012 hehe, ser ut som en seilbåt gjort om til motorbåt. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Mulligan Svart 22.Juni.2012 Del på Facebook Svart 22.Juni.2012 (redigert) Ingen dårlig sammenligning. For det er en grunn til at seilbåter ser ut som de gjør. De skal utnytte den tilgjengelige kraften på best mulig måte. Og det er vel slik skrogdesigneren har tenkt her også. Båten ser litt ut som Teraedebåtene som det ble bygget mange av på 40 og 50 tallet. Ekstremt lette og langsmale. Og gjorde hyggelig fart med en liten tosylindret FM eller Sleipner. Men igjen har vel en såkalt "journalist" vært mikrofonstativ. Ballasttanken kan vel knapt kalles noen nyhet. McGregor og andre trailersailers har den. Offhore race båter har den. Og de flest har vel fått med seg alle Lingebåtene med ballastunnel. Redigert 22.Juni.2012 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Juni.2012 Del på Facebook Svart 23.Juni.2012 Her er nok en nyskapning som jeg ikke skjønner poenget med! Hva skal være poenget med å veksle mellom CE klasse D og C? Hvordan skal man få dette godkjendt!? Enkonstruksjon bør jo klasses som en konstruksjon.. En annen sak er disse skjærgårdsjeppene med kileformet skrog, får veldig dårlig plassutnyttelse, pga lite bredde og bæring forran. Det er mange som har laga harmoniske skrog som skjærer sjøen og er relativt stumme uten at man trenger ekstra ballast! er nok bare en designer som har litt behov for å vise hvor nyskapende og kreativ han er... uten å komme helt i mål Jeg er heller ingen fan av åpen hekk på små båter Men som Mulligan er inne på: vi kiommer nok til å se en dreining mot mer drivstofføkonomiske skrog etterhvert som drivstoffprisene nok fortsatt kommer til å øke... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
quantumduck Svart 23.Juni.2012 Del på Facebook Svart 23.Juni.2012 Båten er CE-godkjent står det, så det kan neppe være et problem? For meg er båten uaktuell fordi den mangler sånn stang på taket, for deg er den uaktuell fordi den representerer noe nytt. Det vi da begge må passe på er å unngå å komme i besittelse av en slik båt. Det tror jeg er overkommelig. Forøvrig fint at båtkonstruksjoner utvikler seg, jeg for min del synes det går for sakte (selv om jeg har stor sans for s.k. tradisjonsbåter - enkelte prinsipper er udødelige osv.), men jeg tror heldigvis seilbåtene utvilker seg litt raskere enn motorbåtene, og forøvrig er jeg skeptisk til båter med lukket hekk :o) Heller ingen ulempe at ting er enkle og ukompliserte, og en diger vanntank som langsomt skal fylles og tømmes høres ikke så forlokkende ut synes jeg. En slik tank burde da kunne fylles på sekunder uten pumpe om man utnyttet båtens hastighet, som ballasttunnellen på Fjordlingen, bare omvendt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.