Jump to content

Montere teak på cockpitbenker! På plast, finer eller ramme?


vestover

Recommended Posts

Jeg har en seilbåt med teak i cockpiten. Treet er i grei form, men har i sin tid blitt montert på noen treplater som ikke har tålt vann. Disse har blitt mosegrodd, myke og råtne, og det ser ikke særlig flott ut! Under treplatene er det plast såklart. Brøt opp teaken og restene av treet under, og nå veit jeg ikke helt hva som skal skje.

 

Hvorfor var teaken montert på plater, hvorfor ikke bare rett i plasten? Når det skal være sagt, teaken var montert rett på plasten på dørken, og teaken her var blitt bøyd og løs. Om om det skal være sånn, kanskje jeg kan bygge en ramme av trykkimpregnerte bor, og skru teaken over? Eller skal man gå for plater? Tror teakbora er "nata" med sika. De er for det meste i god stand. Om noen har noen tips????

Link to post

Grunnen til at det er brukt kryssfiner, er at det gir et godt, relativt dødt underlag for teak'en. Plast og tre beveger seg litt forskjellig i varme/kulde, og kryssfineren tar opp dette slik at teaken ikke sprekker opp. Skal du bruke bare et rammeverk av imp. furu, så tror jeg du må opp i tykkelsen på teak.

Er litt usikker på hvordan det vil være med furubord...

 

Jeg ville definitivt gått for kryssfiner igjen, men sørget for å ha vannfast finer, og mettet kuttflatene på kryssfineren med fortynnet epoxy. Bruk vanlig biltema-epoxy, kjøp biltema's thinner beregnet for epoxy og fortynn den etter ferdigblanding slik at den trekker inn. Da får du en god vanntett kryssfiner som holder lenge. Dette kan du også gjøre med vanlig meranti-kryssfiner, men da mette hele platene.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Aha!

 

Da har jeg bått for finer under. Men ang. kryssfiner er all finer "vannfast" jamfør vannfast lim, men saltvann er spesiellt. Tenker du derfor på kryssfiner med film? Jeg har vurdert dette, men det er innmari dyrt. Tenker derfor på vanlig kryssfiner, men behandle overflatene med et eller annet. olje eller beis, eller helst noe beregnet på maritime forhold. Tips? Evt tips til noen som kan hjelpe med det i Oslo? Var på Biltema på Alnabru, og det er det tristeste jeg har gjort. Spurte flere ansatte om de kunne finne epoxytynner til meg, det kunne de ikke. Ingen kunne forklare forskjell på de ulike typene med epoxy heller. Vet ikke hva du, Egilwh, tenkte på, sparkelet eller limet, men kom like langt der. Om noen har et tips til hva man kan sette inn finerplatene med, for at disse skal holde lenger, vore jeg evig takknemlig!

Link to post

BTDT. Har gjort dette ved noen anledninger.

Sist lagde jeg ny cockpitdørk. Laminerte opp en plate av 5 x 225 grams CSM og polyester. Tilpasset denne nøyaktig til cockpitdørken. Skar deretter til teaken og limte denne på laminatet med epoksy. Hele greia ble limt fast i cockpit med Sikaflex 291.

Min båt kom fra verftet uten treverk i skjulte eller bærende konstruksjoner, og slik skal det fortsette. Tre er kun dekor.

Link to post

Dette er interessant -

Men hva slags plate snakker du om? Av CSM og polyester, eller du laminerte en plate med dette? Og hvor kan evt. dette kjøpes? Jeg kommer fra trebåtland, og har liten erfaring med dette. Det finnes skruehull fra før, så jeg planla å bruke skruer, men liming går kanskje an. Men liming med sikaflex? Heller aldri hørt om. Jo mer jeg tenker etter, jo bedre høres det ut, men kanskje litt risky for en som ikke kjenner metodene. Hvorfor har du ikke brukt skruer? Og jeg antar du brukte epoxtlim da, mellom dette jeg ikke har forstått hva er, og teaken. Kan se for meg at det da trengs epoxy i bøtter og spann, og jeg har aldri kommet over det i større valører enn noen få gram...

Takk for hjelp! Bare å henge seg på....

Link to post

Til han som skulle være evig takknemlig er bare å anføre: av jord er det kommet.....

Lagde for noen år siden benker til Soon Sjøskoles båt Hausten. Disse ble laget av disse finerplatene som blir brukt til forskaling, og er brunlilla av farge(oljeherdede). Disse slipte jeg, vasket med acetone, og limte på lister av furu med epoxy blandet med microfiber. Holder overraskende bra i vær og vind. Tror at kunsten er å skjære listene tynne nok, slik at de ikke "orker" å arbeide så mye pga. fukt,temp osv. 3 mm er bedre enn 6 mm. Alt ble fuget med epoxy og grafittpulver. Mye jobb da. Tror det gikk med 30-40 timer på en benk på 2x0,6x0,6 meter. Ferdig lakket med vanlig båtlakk/oljelakk. 23 strøk er ikke nødvendig. 4 - 5 strøk gjør susen. Ønsker du å lime rett på glassfiber tror jeg det går bra. Bruk aceton som mureren bruker vann. Lag tynne staver, og bak alt i epoxy. Sørg for riktig temperatur. Nå er det jo slik at i Norge er det egentlig umulig å lime,male,lakke etc. Det er ustanselig for varmt, for kaldt, for mye sol, for fuktig osv. Men hvem bryr seg - av jord er det kommet - bortsett fra syrefast 316 da, men hvem vil ha en båt laget av det? Når jeg pusset trebåt som 17 åring, og forsøkte å få noen gode råd vedr impregnering, inneklima i båten, YL grupper osv. kom han i malerbutikken med følgende: Du må liksom avveie båtens livslengde opp mot din egen, og gjøre valg utifra det. Det ble selvfølgelig Xylamon sprøytet både ut og innvendig med pumpekanne uten bruk av nevneverdig verneutstyr. Det hadde jo også en pris, og jammen var Xylamon dyrt nok i seg selv. Vel, jeg lever jo ennå, men er litt usikker på hva som ble båtens skjebne. Antakelig møter jeg båten hinsides, oppankret i en bukt i den norske skjærgården, forvist til "den evige trekkspillfestival" hvis noe kan være værre enn "natta for godt" være seg trebåt eller menneske.

Link to post

Hvorfor velger du ikke syn-teak? Syntetisk teak, gummiaktig, ikke slik høytrykkslaminat. Se på nettsiden til sandøy båtdekk. Du kan velge mellom ferdig matter som du tilpasser, eller bygge opp selv med spiler og nater.

 

Å legge syn-teak i cockpit og dekk står på arbeidslista mi... Dog et stykke ned på lista, men det blir en dag..

 

Link to post

Den epoksyen jeg refererte til er: http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Polyester-og-Epoksy/Lamineringsepoksy-252134/, og jeg har fortynnet den med http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Maling-og-lakk/Tynner-nr-4-30624/.

 

Såvidt jeg forsto, så hadde du teakstavene/platene som du skulle gjenbruke, og det er snakk om et nytt underlag for disse. Alternativet til Mulligan er også godt, og blir mer permanent på godt og vondt.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Teaken har jeg fra før! Det er kun fineren som har råtna.

Jeg er litt redd for å gjøre det såpass permanent da jeg tenker på å bytte båt etterhvert. Samtidig vil jeg gjøre det bra, slik at det holder også for den evt. nye eieren. Vil ikke gjøre noe dårlig håndverk, slik det var da jeg fikk båten!

Jeg synes dermed det er litt mye kliss å lage ny glassfiber etc.

Tipsene fra BØstrøm er og gode, noe slikt vurderer jeg med en gammel prosjektbåt jeg har - det tror jeg blir perfekt. Gode poenger angående holdbarhet, slike perspektiver tror jeg lønner seg. Takk!

Men jo, kan jo bruke denne epoxyen du, egilwh, foreslår. Fant ikke den sist, men kan ta turen igjen! Kanskje jeg kan bruke vanlig kryssfiner og laminere hele skiten i dette?

Til sist lurer jeg på - hvorfor i det hele tatt ha underlag? Er klar over at plast kanskje kan bevege seg litt i frost eller noe, men teaken på dørken hadde ikke underlag? Og såfremt man hindrer snø og is i cockpiten bør det gå greit? Den sprakk selvfølgelig opp - fordi jeg ikke gjorde dette. Båten lå i tillegg på vannet, og cockpiten ble derfor ikke lenset tilstrekkelig. Derav teakflak "flytende" i cockpiten! Det er hull i plasten fra før, og i teaken, og kan jo evt bare bruke maskinskruer igjennom treet og den tynne plasten. Tror det ble brukt treskruer igjennom sist. Kanskje det er like greit, men det ser ikke like bra ut under. Er frista til å bare rense, olje (teakolje? B.olje?) og skru teaken rett på plasten!!!

Link to post

Kanskje jeg kan bruke vanlig kryssfiner og laminere hele skiten i dette?

Hvis du bruker vanlig kryssfiner og metter dette med fortynnet epoksy, så blir det godt og vannfast. Deretter kan du lime teaken på kryssfineren med ufortynnet epoksy

 

 

Til sist lurer jeg på - hvorfor i det hele tatt ha underlag? Er klar over at plast kanskje kan bevege seg litt i frost eller noe, men teaken på dørken hadde ikke underlag?

Det er vel minst et par grunner, en er at plast og tre beveger seg forskjellig i varme/kulde, og kryssfiner beveger seg mindre enn hel ved. Plast beveger seg også mindre enn hel ved, vil jeg tro.

 

 

Tror det ble brukt treskruer igjennom sist. Kanskje det er like greit, men det ser ikke like bra ut under. Er frista til å bare rense, olje (teakolje? B.olje?) og skru teaken rett på plasten!!!

Den andre grunnen er festet til plasten. De gamle platene er skrudd fra undersiden og opp i kryssfineren, tipper jeg. Å skru fineren ned i plasten gir veldig dårlig feste (om ikke du bruker maskinskruer+muttere), og ikke blir det pent heller med synlige skruer....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Ja. Jeg tror, om jeg går for plate under, at det blir en slik blanding. For et tips! Det hadde jeg ikke kommet på selv. Takk!

 

Får prøve å finne utav forskjellen mellom de to materialene, og vedta underlag eller ikke derfra. Det var som sagt ikke underlag under teaken på dørken, og det ble ikke bra i is-slush - MEN, det er heller ikke meningen at den skal utsettes for slikt! Det blir jo ikke skikkelig kaldt så lenge den er åpen, og når burkaen går på, bør ikke frost være et problem - har ikke tro på at det skal bevege seg og sprekke da, det finnes jo teaklister på båten og jeg har sett frere med teak rett på plasten - på dekket.

 

På den forrige løsningen har de faktisk brukt treskruer fra teak, gjennom kryssfiner, gjennom plast. Slik at det stod spisser ned i lokket på benkene når man lukket dem opp. Derfor tenker jeg å bruke maskinskruer nå!

 

Men - om jeg legger rett på plast - Ville dere kun skrudd på treet, eller limt det på? Ved liming blir det mindre rom under, om jeg skrur på blir det sikkert litt luft under treet. Men det er kanskje en god ting??

Link to post

Det er kun fineren som har råtna.

Se det ja. Vi har hatt mange tråder om dårlige akterspeil. Fineren har råtna.

Vi har hatt mange tråder om dørker i båt som må skiftes. Fineren har råtna.

Vi har også vært innom teakdekk som løsner fordi fineren under har råtna.

Få materialer er dårligere egnet til bruk i båt enn kryssfiner. Slik fineren er bygget opp trekker den effektivt fuktighet i alle retninger. Og, den inneholder også mye fuktighet når den tas i bruk.

Det finnes riktignok kvaliteter som er "boilfast" men de er svindyre. Og de må tørkes i tørke før de forsegles for å unngå at råten setter inn.

Jeg hadde engang en seilbåt hvor kryssfiner hadde blitt brukt som underlag for teak i cockpitbenker, cockpitluker og som nedgangsluker. Første gang råten satte inn byttet jeg alt sammen. Var bra noen år, og så ble det vanskelig å komme inn i båten i fuktig vær på grunn av at fineren svellet i sleidene til nedgangsluka. Litt mer undersøkelse viste at råten hadde satt inn igjen i all utvendig finer.

Ondet ble tatt ved roten. Alt av utvendig treverk ble fjernet og erstattet av komposittmateriale. Sleidene til nedgangsluka ble bygget på hjemmesnekret form. Luker og benker ble bygget av Divinycell og laminert inn med isopolyester og S-glass. Tilslutt ble den gamle teaken skjært ned til 5 mm. tykkelse og limt tilbake på plass.

Svært godt resultat. Nedgangsluka smatt på plass med et klikk uansett temperatur og fuktighet.

 

 

Å skru fineren ned i plasten gir veldig dårlig feste

Ikke nødvendigvis.

Trykker du en karroseriskrue ned gjennom billig ortopolyester med lav glassprosent sitter det dårlig.

Dersom det forbores korrekt og skrues i vinylester med høy glassprosent tåler skrueforbindelsen det meste.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...