Jump to content

Bruk av gjesteflagg

Draug1

Recommended Posts

Hvorfor er det nesten ingen som tar ned gjesteflagget sitt kl 21?

Lå i Sæby en gang, og når flaggsignalet gikk, tok jeg som eneste båt også ned det danske gjesteflagget. Da folka i nabobåten så det, gjorde de det samme.

Her i Polen, hvor jeg ligger nå, lar polakkene flaggene stå hele døgnet, så det gjør jeg også, men tyskeren ved siden av meg tok ned både sitt Tyske flagg og gjesteflagget kl 21.

Er det noen regler om dette?

Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:

Det er ingen norske lov- eller forskrifts-regler om flaggtider for privatbruk (evt med unntak av straffelovens forbud mot å bruke annen lands flagg på norske skip - og det forbudet gjelder ikke gjesteflagget/høflighetsflagget - se en annen tråd om dette; jeg har ikke linken her).

Det kan være det er slike i enkelte andre land.

Jeg bruker å hale gjesteflagget før jeg tar det norske flagget, og sette gjesteflagget etter at det norke flagget er satt. Men jeg bruker ikke å være med egen båt i andre land enn S og DK.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Vi reiste rundt i div Europeiske land i fjor sommer og nå i vår, med båten vår. Ble fortalt av forskjellige at både gjesteflagg og eget flagg skulle være oppe 24 timer, slik BØstrøm skriver..

I Tyskland var de faktisk streng på det. En halv "anarkist " fra sveits som vi møtte, nektet og bruke både gjesteflagg og sitt eget flagg, og hadde følgelig fått seg en bot fra det Tyske wasserpolizai...

Utlendinger skal føre gjesteflagg 24 timer i døgnet i Norge

De skal føre sitt nasjonalflagg hele døgnet når de er i fart:

§ 23. Fremmed ikke-militært fartøy skal ha nasjonalflagget heist hele døgnet under seilas i norsk territorialfarvann. Ligger fartøyet oppankret eller fortøyd, skal flagget være heist om dagen.

Det står ikkeno' om gjesteflagg. Det er mere en skikk-og-bruk-greie her.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

På våra breddgrader tar man kanske inte så hårt på flaggregler och gästflagga ses väl mest som en /frivillig/ artighet.

Men så är det uppenbarligen inte överallt.

Var på båtsemester i Turkiet i förra veckan, och där var det blodigt allvar med flaggningen.

Många bekvämlighetsflaggade utländska gästbåtar där (man får visst ha en utländsk båt fem år i Turkiet - åt gången).

Men inte en som inte hade en fräsch turkisk gästflagga!

:flag_sw:

Redigert av ebonita (see edit history)

Har ikke observert noen ta ned gjesteflagget på min ferd nedover Danskekysten nå i år.

Av Tyskere og Dansker er det ca 50% som firer Nasjonalflagget på kvelden.

Av Hollendere ingen.

Men har sett noen få Tyskere som har firt flagget sitt når de har gått fra kai og heist seilene, mulig for å ikke slite ut flagget :giggle: . DET er vel ikke helt etter noen internasjonal regel

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Nasjonal og gjesteflagg skal stå døgnet rundt i utenlandsk havn.

Er enig. Syns det er greit å gjøre det i Norge også. At KNS har regler for behandling av sitt flagg respekterer jeg, men det betyr ikke at det er gjeldene regel for de som ikke har KNS-flagget. I forskrifter står det intet om å fire nasjonalflagg ombord, men det står mye om at det skal vises.

tenk å henge seg opp i sånnt tull......

Det er jo alltids noen som gjør det da, så hvis jeg får en sur kommentar fra en eller annen landsmann i utlendighet som lurer på hvorfor flagget ikke er firet kl 21 så kan det jo være greit å vite at det ikke er *meningen* det skal ned kl 21. Men folk henger seg opp i de merkeligste ting ...

Ervman i utlendighet bør man følge vertskapets sedvane.

Enig :thumbsup: Men i utlandet er jo båten din et stykke norsk territorium med norsk flagg og egen flaggstat, eller fraskriver du deg dette...

Gjesteflagget følger flaggstatens regler.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Synes det er et poeng å være litt grundig på sånne ting, jeg.

Og det minner meg på en eldre lærer jeg hadde på folkeskolen som var kløpper til å sittere. Denne skulle vistnok være fra en av de store (Wildenvei?) "Han hektet seg i bagateller, noget stort han blev ei heller"

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg lar alltid gjesteflagg og nasjonalflagg være opp når jeg er utenlands. Her hjemme prøver jeg å følge flaggreglene selv om jeg egentlig synes det det hadde vært bedre om flagget være oppe så lenge man er ombord. Hvordan er det om man heller fører norsk vimpel?. Kan man på den måten ha en viss stil, og slippe unna velmente rop fra nabobåter om at man har glemt å ta inn flagget?

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Riktig det Jawik. Og som du vet så har ikke fritidsbåter spesielle flaggregler bortsett fra gutteklubbenKNS har funnet på.

En gang i tiden så var det allment akseptert, og respektert, at man f.eks tok ned/inn flagget kl 21.00 både i Norge og i Sverige. Slik var det i allefall i alle båthavner rundt Oslofjorden og nedover svenskekysten på 60/70-tallet og noe senere, men at det idag ikke lenger er den samme respekt for slike normer, sæder, skikker og vaner gjelder på så mange områder, dessverre. Hadde i allefall håpet at "båtfolket", ikke minst den eldre garde hadde ivaretatt denne type tradisjoner, men akk; den gang ei.

ps

At man "måtte" stå opp kl 08.00 for å heise/sette flagget på den tiden kan jeg ikke erindre selv om noen erverdige representanter fra dette selvopnevnte og så erverdige "båtfolket" stadig gnåler om (også) denne påståtte "uvanen".

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Enig :thumbsup: Men i utlandet er jo båten din et stykke norsk territorium med norsk flagg og egen flaggstat, eller fraskriver du deg dette...

Hvilket budre stanse smella på overivrige tollere om de skulle dukke opp på hjemveien: For da har jeg jo vitterlig ikke vært i utlandet okke som. Og til Kustbevakningen: 0.8 herr konstabel, ikke 0.2! Det er 0.8 som gjelder!

Kommer til å virke som en drøm, det er jeg sikker på!

Det norske splittflagget er jeg nøysom med. Derfor fører jeg ikke dette på fritidsbåt på grunn av "reglene". Norsk standardflagg er jo vakkert å se til og dette har jeg med meg og jeg lar dette henge oppe døgnet rundt så lenge båten er i bruk under fart og i havn hjemme i Norge og i utlandet. Tas først ned i hjemmehavn eller når vi er langt til havs for å spare på dette i vinden.

Har absolutt ikke til hensikt å forlate restauranten om kvelden under en middag for å springe ombord og fire flagget for således å tilfredsstille allmuen. Eller stå opp tidlig morgen for å heise dette. Om noen skulle mislike dette så er det til dette å si at da er det jo bare for personen å stille opp som flaggvakt ombord i mine båter uten kost og losji mens det edle mannskapet er i land og nyter livet.

Gjesteflagget følger flaggstatens regler og heldigvis varierer dette fra land til land. Det er jo enkelt å lese disse reglene før en anløper nasjonen.

dscn0105.jpg

Her var det natt :wink:

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...