Jump to content

Bruk av gjesteflagg

Draug1

Recommended Posts

Hvis man ser på noonsite så skriver de :

Burgees, house flags and courtesy flags as well as ensigns should be lowered at sunset or 2100, whichever is earlier, and hoisted at 0800 in summer and 0900 in winter.

M.a.o. at man skal fire også gjesteflagg kl. 21:00.

Morsomt at de nevner Skandinavia der man er særlig militante i dette:

It is particularly important to observe this in Scandinavian countries, where people are extremely flag conscious,

Ut fra hva jeg kan se her er det ikke vanlig at fritidsbåter følger denne skikken i Tyskland (og unasett frivillig) men det følges på marineskip. På ESYS og andre nettsider ser jeg at flagghilsning og flaggsermoni først og fremst er noe som man holder i hevd i skandinaviske og britiske land.

Jeg mener selv at m.h.t. flaggsermoni (firing/heising) i utenlandske havner får du utøve skjønn: Det sikreste er å se hva andre båter gjør og rette seg etter det. VIktigere er at gjesteflagg er en måte å vise høflighet til landet du besøker, så sørg fo rat det er rent og ikke fillete.

I Norske havner er det ingen regler for flagging på norske fritidsbåter, det er bare en sedvane. Det er derfor opp til deg selv hva du øsnker å å gjøre eller ikke. Selv har jeg begrenset entusiasme overfor selvutnevnt "flagg-politi" som skal påtvinge andre sin sedvane.

Det har blitt hevdet her på forumet tidligere at enkelte land håndhever en plikt til at flagget er opp hele døgnet - også i havn - for å vise nasjonalitet. Jeg er uskiier på om det er tilfelle. Men mens vi snakker om flagging og utlandet er det vel også verdt å nevne at når man seiler inn i fremmed territiroum (dvs. fra 12-NM grensen) skal man føre Q-flag (for karantene) og ikke gjesteflagg intill man er rettmessig innklarert i det nye landet. Først da skal man bytte til gjesteflagg. Her snakker vi ikke lenger om etikette men om regler og en lovpålagt plikt til å viset at du ikke er innklarert ennå. Det er kanskje ikke så mange land som håndhever dette så strengt men på den annen side er det flere land som er strenge på at man skal gå korteste vei til nærmeste havn med havnemyndigheter for å bli innklarert i landet.

Annen nyttig lesning kan være:

http://www.yosc.org....agetiquette.pdf

http://www.usps.org/...ff/etiquett.htm

Men mens vi snakker om flagging og utlandet er det vel også verdt å nevne at når man seiler inn i fremmed territiroum (dvs. fra 12-NM grensen) skal man føre Q-flag (for karantene) og ikke gjesteflagg intill man er rettmessig innklarert i det nye landet. Først da skal man bytte til gjesteflagg.

Derfor er det vesentlig at en setter seg inn i reglene for nasjonen en oppsøker. Har opplevd at en heiser begge flaggene, men da i hver sin line med Q-flagget ytterst i salingshornet og gjesteflagget innerst. Etter klarering - vist en kommer inn - fires Qen og gjesteflagget heises ytterst i hornet. Og begge to på SB side.

Reglene er enkle å følge og en diskuterer ikke med en carabin i hoftehøyde :wink:

Så har en glemt å ta med seg signalflaggene kan en komme ille ut...

Hva gjør de som ankommer fremmed nasjon om natta og skal følge norske flaggregler til det ytterste. Tenk litt på en slik situasjon med dårlig opplyst båt...

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

For en generasjon siden (virker slik) kom jeg inn til Samoa og hadde rotet til flaggene i hornet. Til min overraskelse var det en kvinnelig og ung havnevakt som entret mitt lille skip, alene i kveldskumringen, og begynte å skjelle meg ut for feil flaggføring.

Forbauset som jeg ble over utskjellingen gikk det en fanden gjennom meg og jeg begynte å proklamere et lite dikt på Esperanto. På norsk blir dette omtrent som følgende: "Du nøttebrune pike, ditt sinn er som ild, du svaier i hoftene og vet hva du vil." Etter dette måtte jeg begynne å forklare meg for hva jeg hadde sagt og enden på denne visa ble noen fine dager - og uker på øya. Selvfølgelig sammen med havnevakta :lol:

Kvinnene på Samoa var ikke til å spøke med, hadde jeg hørt, og de tok lett til kniven vist de følte seg tilsidesatt av menn.

Til mitt forrige innlegg. Husk på å aldri heise Q-flagget sammen med gjesteflagget på samme line. Ren fornærmelse mot nasjonen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Høres vakkert ut på Esperanto.

"Vi nukso-bruna knabino, via menso estas kiel fajro, vi svingigi en viaj koksoj kaj faru kion vi volas."

enn på flatt bokmål.

"Du nøttebrune pike, ditt sinn er som ild, du svaier i hoftene og vet hva du vil."

Hvordan er det om man heller fører norsk vimpel?. Kan man på den måten ha en viss stil...

selv om det ikke finnes flaggregler for norske fritidsbåter innenlands, så er vimpel ikke "stil" - nåja - kanskje "dårlig stil".

En fremdeles gjeldende lov fra 1741 forbyr skipsførere å føre vimpel. Om den også gjelder for fritidsbåt-førere vites ikke, men det fantes ikke så mye av den slags i 1741, så kanskje den faktisk også gjelder meg.

Redigert av Salt - JanP (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Vet ikke om det er slik fremdeles, men i Tanum Strand gjestehavn på 90-tallet ble alle minnet om å fire flagget kl 2000 ved at en ansatt i gjestehavnen båste i hornet. Da ble alle flagg firet, også gjesteflagget. Klokken 8 om morgenen var det ingen horblåsing, de var omtenksomme nok til at folk fikk sove så lenge de ønsket, og heiste flagget når de våknet.

Seilte i utenriksfart fra 1965 til 1985, verden over. Her førte vi aldri flagg i sjøen utenom på offisielle norske flaggdager. (Ville jo fått et temmelig stort forbruk av flagg dersom det skulle være oppe i sjøen). Før anløp havn ble det norske flagget heist i gaffelen og nasjonalstatens flagg i stortoppen. H, Q og I i radarmasten inntil los gikk i land og Immigration hadde vært ombord og klarert. Ved første trosse i land ble det norske firet fra gaffelen samtidig som det ble heist fra akterstevn. Samtidig ble også Gjøs (rederiflagg) heist i forstevn. Alle, absolutt alle flagg (utenom Gjøs) ble firet ved solnedgang eller kl 2000, og heist kl 0800.

Husker kun en påtale angående flagging, da hadde en skrullete matros fra Fredrikstad heist det Sydafikanske flagget opp/ned, og havnepolisen kom på besøk tidlig om morgenen.

Redigert av Carwell (see edit history)

På Källö Knippla i 2009 hadde de en trompetist som kom kl 21 (trur jeg) for å spille flaggsignal. Havnesjefen hadde da vært ombord på en båt fra hvert land og fått tak i hjelpere til å ta flaggene på flaggstengene på moloen i nordkant av gjestehavna.

Ingen signalering om morgenen.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Og når vi nå er inne på dette med flaggfiring: Kan dere se til å holde still med den jævla tåkeluren klokken 21 hver kveld. Hjelpe meg, det er noe av det mest harry jeg opplever.

Derimot har jeg opplevd fritidsbåt med eget signalhorn og trompetist ombord, som dro hele fanfaren klokken ni. Da snakker vi style :)

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Nå " hekter " jeg meg vel i bagateller REM, men sitatet du viser til skrev Johan Herman Wessel til sin egen gravsten, og det lyder : Han syntes født til bagateller, og noget stort han ble ei heller.

Bra Fran, veldig bra. Mektig imponert. Alikevel kan vi vel være enige om at han også tilhørte "en av de store"?

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

• 11 måneder senere...

om Helgoland har eget lokalt flagg husker jeg ikke, men du bruker tysk gjesteflagg.

Om du skulle snuble over et lokalt flagg, så kan du føre det øverst på babord side.

Helgoland er vel i Nordfriesland, og der er det eget fylkesflagg tre striper fra øverst gul, rød, blå. Schleswig-Holsteins delstatsflagg er fra øverst blå, hvit, rød (ikke å forveksle med Nederlands flagg som har rødt øverst).

Redigert: Helgoland er riktignok frisisk, men er ikke i fylket Nordfriesland, men derimot i Pinneberg. Bruk Schleswig-Holsteins flagg til babord, du, om du vil markere det.

Redigert av Salt - JanP (see edit history)

selv om det ikke finnes flaggregler for norske fritidsbåter innenlands, så er vimpel ikke "stil" - nåja - kanskje "dårlig stil".

En fremdeles gjeldende lov fra 1741 forbyr skipsførere å føre vimpel. Om den også gjelder for fritidsbåt-førere vites ikke, men det fantes ikke så mye av den slags i 1741, så kanskje den faktisk også gjelder meg.

Jøss. Skal man tolke den bokstavelig forbyr den jo også båtplassvimpel m.m. Og ja, den gjelder selvfølgelig fritidsbåter også. Om den loven noensinne blir håndhevet er en annen sak ...

Interessant å se at den også forbyr bruk av splittflagg ... merkelig. Tollbåter og postbåter har vel "alltid" ført splittflagg?

Jeg har lest igjennom denne tråden og flere andre tråder, samt lovdata og andre kilder, og har prøvd å oppsummere funnene mine på http://www.baatwiki.no/wiki/Flagg

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...