bliss X Startet 23.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 23.Juni.2012 Dette var skikkelig nedtur. Bliss X har siden i fjor høst vært på et verft i Sverige for omfattende oppgraderinger. Ting har tatt sin tid men i går skulle vi endelig få båt igjen. Av forsjellige årsaker har det vært vanskelig å få hentet båten hjem selv, så de som har jobbet med båten seilte den til Oslo for oss. Utrolig bra service og helt gratis. En stor dag vi har gledet oss til lenge. Tatt fri fra jobben, og hele familien på brygga klar til å ta imot. Bliss X glir pent inn mot båsen sin men så skjer det: "Får ikke slått bakk!" ropes det fra cockpiten. "Den vil ikke bakke!!" Heldigvis er farten lav, og båten sklir pent inn i båsen sin. Denne "spaken" som styrer gear og gasspådrag er helt ukjent materie. Den har bare alltid fungert og jeg har aldri oftet den en tanke bortsett fra litt smøring i ny og ne. Har ikke fått sett så mye på det, men symtomet er som følger: Gasspådrag fungerer ikke. Hverken i fri eller i gear. Motor går bare tomgang uansett. Dette bør vel være overkommelig å finne ut av, men så var det gearet da. Sett vi den i gear "forover" ser vi at propellen tar. Setter vi den i gear "bakover"skjer det ingenting, men jeg hører/merker at gearet slår inn. Ser med skrekk og fram til ødelagt gear, men litt rart at to ting som ikke har noe med hverandre å gjøre skulle gå i stykker samtidig. Vi hadde gledet oss til endelig å kunne ta ibruk båten, men her er det vel bare å finne fram verktøykassa. Så før jeg går berskerk og kanskje gjør mer skade en nytte: Hva gør jeg? Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 23.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2012 (redigert) Har du sjekket at kablene "går" slik de skal. Regner med du har mekanisk en-spak. Da skal første bevegelsen på hendelen aktivisere gear, videre gasspådrag. Ville begynt med visuelt sjekk av fungsjon, noen må se på motoren mens spaken beveges frem og tilbake. Følg med at gearspaken på selve gearkassen får fullt utslag. Det kan høres ut som om noe hindrer gearkabelens bevegelse. Kan den være oppfliset inni strømpen ? Forhåpentligvis er feilen i salaten inne i kontrollboksen, siden du ikke får gi gass. Redigert 23.Juni.2012 av tb55 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 23.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2012 Ja det er en-spak mekanisk, og alt beveger seg og ser normalt ut Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2012 Wiren fra spaken går til en eller annen hendel på gearet. Se om hendelen på gearet flytter seg slik den skal. For meg høres dette ut som et kontrollspak/wire problem mer enn et gear problem ettersom symptomene er på både gasspådrag og gearvalg. Kryp rundt og se hva som skjer. Er ikke vanskelig det er. Det er bare lagd av mennesker Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 23.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2012 Ja vi så at hendel på gearet flyttet seg, men kan det være at den ikke flytter seg nok? Hørte og merker at gearet slo inn. Tror kanskje også at det er bedre å bare observere i først omgang framfor å gå berserk med verktøy. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2012 (redigert) på marinepartseurope ser du sprengskisser. Jeg mener å huske fra pappas båter at wirene kan justeres. På gearet er det en gaffel som er gearvelgeren. Denne sitter i øvre del. En annen mulighet er at splinen er slitt. Men se på wirene først. En bekjent mista all fremdrift på båten. Da var det plata mellom motor og gear som var ødelagt. Men dere har jo fremdrift. En liten kikk på gearolja kan også si litt. Er det olje på gearet og er den grå. Det gir litt svar i hvertfall. Detaljspørsmål fra fagperson: ring Rolf på LaSa i Son tenker jeg Kom på en sak. Er det ikke en senterbolt som holder sammen hele gearspak mekanismen? Sjekk den. Jeg har skrudd fra hverandre den vi har på jolla. Dette er enkle saker. Redigert 23.Juni.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 23.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2012 Skal ned i båten å "etterforske" mer nå. Får prøve å se på det som en utfordring og ikke bare nedtur Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2012 http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746800-27-271B.aspx Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 23.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2012 Case closed. Heldigvis var det bar gasswire'n som hadde tatt kvelden. En stor takk til Bitteliten for tips, råd og støtte Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.