Jump to content

Jeg trenger nye vindusviskermotorer til min Saga 27, men hva?

Lars H.

Recommended Posts

Hei.

Mine tre vindusviskermotorer i min Saga 27 bråker og skriker og synger på siste verset. Så nå er jeg på jakt etter nye motorer, armer og pusserblad for alle tre.

Den driten jeg har nå ligner på den på det første bildet, og det jeg ønsker er motorer som på bilde nummer to. Er det noen av dere som har montert motorer av denne typen i en Saga 27? Hvor handlet dere og hvilket fabrikat? Med de små vinduene på Saga'n må det vel være viskere med ganske liten pussevinkel?

de33eea4db0287750130f93076fdd056.jpg06ac84fccd9bd1a175b9ab23675d8274.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg tok noen raske mål av vinduene sist helg med de gamle viskerne, og kanskje det kan være til hjelp? Skissen er slurvet, men er vel forståelig? Det er to små vinduer som skissen til venstre viser, et på hverside, og et større midt på som neste skisse viser.

gamleviskere2.png

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dette så jo bra ut !

Motorene står på midten av rutene, og heldigvis ikke gjennom selve rutene.

Da er det tut og kjør. Kjøp de kraftige motorene på bildet til høyre, og med justerbar pussevinkel.

Kjøp også parallell armer, gjerne justerbare. Da får du dekket mer av arealet.

Du finner mye info ang. pussevinkel, armlengde etc. i online vetus.nl katalogen side 232.

Redigert av Mix (see edit history)

Med så små vinduer, tror jeg at jeg avstår fra parallellarmer. Jeg skal jo se gjennom vinduene også og ikke bare se noen digre viskerarmer. Jeg var innom Biltema 5 min unna der jeg bor, og der hadde de TMC-motorer til 449,- kroner, men ikke armer og pusseblad som det var tomt for på lager i Sverige. Men AktivMarin i Lillestrøm, 10 min kjøretur unna tror jeg har alt. Riktignok koster motoren der 50 kroner mer, men pyt sann, det er jo bare snakk om båtpenger! Og TMC burde vel være greit? Jeg har i hvert fall hatt TMC elektrisk dass i snart 20 år uten problemer.

Lars H.

Kanskje jeg samtidig skulle installere intervallbryteren jeg koblet opp for mange år siden?

intervallbryter3.jpg

Er det forresten noen som vet om tre slike TMC motorer kan kobles til samme bryteren uten å mekke til med dioder for at de skal stoppe og ikke holde hverandre i gang når en slår av bryteren?

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Det er to plussledninger inn på motoren - så lenge den ene har spenning så skal den parkere selv når du fjerner spenning på andre. Så hvis du skrur av strømmen på den "samme plussen" på alle så skal alle parkere pent og pyntelig. Det er mekanikk mot mikrobryter, du vil ikke få "lekkasje".

Det er dette som eg ikkje trur stemmer. Om du slår av bryteren, vil den andre plussen, for parkering, gi pluss ogso til bryterplussen i vinduspusseren. Resultatet vert at vinduspussarane ikkje får stoppa uten at ALLE motorane er i parkeringssone samtidig.

Løsningen er nok, som LarsH nevner, dioder.

Magne

på tmc motorene jeg har så er det en inngang merket med "s" som er selvparkering.denne må ha konstant pluss for at selvparkeringen skal fungere.

innstalerte intervallsystem fra java i vinter.koster vel ca 7-800 kr tror jeg.kjekk duppedings og ha

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Dette er jo egentlig ikke noe problem for meg. Jeg har allerede dioder på de gamle viskermotorene. Der var det nødvendig. Nå husker jeg ikke hvilken strømstyrke de er beregnet for, så kanskje de er for små for disse nye motorene som trekker mer strøm enn de små "fisete" motorene jeg har nå. Jeg har også tenkt muligheten for å ha tre brytere. Det er jo ofte når jeg har sjø inn forrenom tvers at jeg kun har sjøsprøyt på en eller to vinduer. Jeg får se hva jeg gjør. Men først må jeg ta mål og se hvor lang akslingen ut til viskerarmene må være før jeg får kjøpt meg nye motorer.

Lars H.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...