Jump to content

Hvilket gear?


Tommy_H.

Recommended Posts

Detter er bare noen tanker - ikke noe fasitsvar...:

Siden du har så lavt toppturtall på maskinen så vil 2:1 gi 1350 o/min akselturtall på fullt. Det er vel ikke noe feil i det generelt, men du må nok ha veldig stor stigning på propellen på en Baltic og 250 Hk.

Hvis Baltic er omtrent som Nordic så har du vel ikke plass til mer en ca 18" i diameter på propell for ikke å komme for nær opp til bunnen. Det medfører som nevnt at du nok må ha stor stigning på propell. Tror nok det ideelt sett hadde vært bedre med noe større diameter hvis det hadde vært plass.

Som eksempel passer en 18X17 (18x18) på en Nordic med 159 Hk VP og vel 1800 o/min i maks akselturtall. Propellstørrelsen på Baltic og Nordic er nok omternt den samme med samme motor.

 

 

Dette er er ikke noe fasitsvar så jeg anbefaler deg å ta kontakt med ekspertise på området. Tenker da på f.eks Winrace propeller, Sleipenr Motor, Progress eller andre.

Gjør det før du kjøper gearkassen. Mistenker at 2:1 ikke er det beste.

 

Good luck!

 

:cheers:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post

Jeg har kjopt en Sabb Iveco 8060 SRM33 som jeg skal ha i min Scand Baltic. Hvilket gear maa jeg ha? Jeg har et ZF 63A gear paa hand, men dette har en utveksling paa 2-1. Trodde jeg maatte ha 1,5-1, eller gaar dette bra?

Motoren er 250 hk ved 2700 rpm.

<{POST_SNAPBACK}>

Ta en telefon til ZF Marine http://zf-marine.com/ZFR/Support/index.cfm?PID=1. De har en teknisk avdeling som mer en gjerne tar seg tid til å snakke med deg. Har veldig positiv erfaring med dem. De svarer på det meste.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Nei, det går ikke bra. Punktum.

Dårlig plass til større diameter i kombinasjon med lavt propellturtall? Stygg sak for en slik halvplaner. Det eneste man kan gjøre å øke stigningen mye for å kompensere. Da vil du nok få en propell som gir deg rett maksturtall, men du vil neppe være fornøyd med verken farten eller drivstofforbruket.

 

Lotus

 

En kjapp presisering:

Det er altså 2:1 utveksling som garantert ikke går bra. Eller 2,037 for ZF63A for å gjøre det enda verre.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Nei, det går ikke bra. Punktum.

Dårlig plass til større diameter i kombinasjon med lavt propellturtall? Stygg sak for en slik halvplaner. Det eneste man kan gjøre å øke stigningen mye for å kompensere. Da vil du nok få en propell som gir deg rett maksturtall, men du vil neppe være fornøyd med verken farten eller drivstofforbruket.

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Regner med at du mener at 2:1 ikke går bra... ?

Såvidt jeg skjønte har Tommy H kjøpt motor allerede. Da har han nok ikke så mye annet valg enn å få opp turtallet ved å velge liten nedgearing f.eks 1.5:1. Hvis det stemmer at Baltic( som Nordic) ikke har plass til større en 18 -19 " så må jo nøvendigvis stigningen bli stor. Det er begrenset hvor stort akselturtall man kan ha også mht pakkbokser, varmegang etc... .

 

Men igjen ... Sjekk med hva du har plass til i diameter. Husk god klaring til bunnen. Ta deretter kontakt med profesjonell ekspertise. Du kan jo også høre med Scand hva de har erfart mht stor motor med lavt turtall... .

Link to post

Takk for gode svar! Nå fant jeg meg til og med en PC med æøå på tastaturet! (Er på jobb i nordsjøen)

Tror jeg må gå for et ZF-80A gear med 1,5:1 og 8gr. nedvinkling. Jeg har også sendt en mail til ZF sin representant i Norge, så jeg håper på svar derifra på mandag.

Jeg trodde propellen min i dag hadde en diameter på 20", jeg får sjekke opp i det når jeg kommer hjem. Den gamle motoren er en Volvo TD 70E på 210 hk.

Motoren er forøvrig en 2000 mod.330 hk som er nedjustert til 250 hk da den har stått i en arbeidsbåt. Jeg har ikke tenkt å justere den opp igjen selv om det er fullt mulig.To av stemplene brant seg fast i fjor pga for stor propell og for høy belastning, så det er ny blokk og stempler på den. Klok av skade så har de montert temp. måler på eksosen i ettertid.

Satser på at jeg nå har fått en god motor som varer lenge og gir oss mange problemfrie turer!

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...