Tommy_H. Startet 28.Januar.2005 Del på Facebook Startet 28.Januar.2005 Jeg har kjopt en Sabb Iveco 8060 SRM33 som jeg skal ha i min Scand Baltic. Hvilket gear maa jeg ha? Jeg har et ZF 63A gear paa hand, men dette har en utveksling paa 2-1. Trodde jeg maatte ha 1,5-1, eller gaar dette bra? Motoren er 250 hk ved 2700 rpm. Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
olpi Svart 28.Januar.2005 Del på Facebook Svart 28.Januar.2005 (redigert) Detter er bare noen tanker - ikke noe fasitsvar...: Siden du har så lavt toppturtall på maskinen så vil 2:1 gi 1350 o/min akselturtall på fullt. Det er vel ikke noe feil i det generelt, men du må nok ha veldig stor stigning på propellen på en Baltic og 250 Hk. Hvis Baltic er omtrent som Nordic så har du vel ikke plass til mer en ca 18" i diameter på propell for ikke å komme for nær opp til bunnen. Det medfører som nevnt at du nok må ha stor stigning på propell. Tror nok det ideelt sett hadde vært bedre med noe større diameter hvis det hadde vært plass. Som eksempel passer en 18X17 (18x18) på en Nordic med 159 Hk VP og vel 1800 o/min i maks akselturtall. Propellstørrelsen på Baltic og Nordic er nok omternt den samme med samme motor. Dette er er ikke noe fasitsvar så jeg anbefaler deg å ta kontakt med ekspertise på området. Tenker da på f.eks Winrace propeller, Sleipenr Motor, Progress eller andre. Gjør det før du kjøper gearkassen. Mistenker at 2:1 ikke er det beste. Good luck! Redigert 28.Januar.2005 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nibba Svart 28.Januar.2005 Del på Facebook Svart 28.Januar.2005 Halloen Tommy Da jeg vurderte å skifte til Volvo 60c 255 hk 2800 omdr i min gamle Baltic, fikk jeg beskjed om at jeg måtte ha ett gir med utveksling 1,5-1. Nils Sitér dette innlegget Link to post
Brannmann Svart 28.Januar.2005 Del på Facebook Svart 28.Januar.2005 O.T men likevel . Containerskipet Albert Mærsk har 100 omdr. i minuttet på propellen og gjør sine 26 knop. 85500 HK sparker ifra og forbruker ca 240 tonn brennstoff i døgnet. Tenk dere hvor mye sjø som flyttes pr.omdreining. Sitér dette innlegget Link to post
Nibba Svart 28.Januar.2005 Del på Facebook Svart 28.Januar.2005 Men på en gammel Baltic for du ikke større propell enn 18-19", da må du ha litt omdreining på propellen. Sitér dette innlegget Link to post
Brannmann Svart 28.Januar.2005 Del på Facebook Svart 28.Januar.2005 Blir noe annet ja. Albert Mærsk har 6bladet propell med en diameter på 9 meter. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 28.Januar.2005 Del på Facebook Svart 28.Januar.2005 Jeg har kjopt en Sabb Iveco 8060 SRM33 som jeg skal ha i min Scand Baltic. Hvilket gear maa jeg ha? Jeg har et ZF 63A gear paa hand, men dette har en utveksling paa 2-1. Trodde jeg maatte ha 1,5-1, eller gaar dette bra? Motoren er 250 hk ved 2700 rpm. <{POST_SNAPBACK}> Ta en telefon til ZF Marine http://zf-marine.com/ZFR/Support/index.cfm?PID=1. De har en teknisk avdeling som mer en gjerne tar seg tid til å snakke med deg. Har veldig positiv erfaring med dem. De svarer på det meste. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
olpi Svart 28.Januar.2005 Del på Facebook Svart 28.Januar.2005 Halloen Tommy Da jeg vurderte å skifte til Volvo 60c 255 hk 2800 omdr i min gamle Baltic, fikk jeg beskjed om at jeg måtte ha ett gir med utveksling 1,5-1. Nils <{POST_SNAPBACK}> ENIG! Skrev feil på siste linje i forrige innlegg, er rettet nå. 1.5:1 passer etter min mening bedre til nevnte motor med lavt toppturtall. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 29.Januar.2005 Del på Facebook Svart 29.Januar.2005 (redigert) Nei, det går ikke bra. Punktum. Dårlig plass til større diameter i kombinasjon med lavt propellturtall? Stygg sak for en slik halvplaner. Det eneste man kan gjøre å øke stigningen mye for å kompensere. Da vil du nok få en propell som gir deg rett maksturtall, men du vil neppe være fornøyd med verken farten eller drivstofforbruket. Lotus En kjapp presisering: Det er altså 2:1 utveksling som garantert ikke går bra. Eller 2,037 for ZF63A for å gjøre det enda verre. Redigert 29.Januar.2005 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 29.Januar.2005 Del på Facebook Svart 29.Januar.2005 Nei, det går ikke bra. Punktum. Dårlig plass til større diameter i kombinasjon med lavt propellturtall? Stygg sak for en slik halvplaner. Det eneste man kan gjøre å øke stigningen mye for å kompensere. Da vil du nok få en propell som gir deg rett maksturtall, men du vil neppe være fornøyd med verken farten eller drivstofforbruket. Lotus <{POST_SNAPBACK}> Regner med at du mener at 2:1 ikke går bra... ? Såvidt jeg skjønte har Tommy H kjøpt motor allerede. Da har han nok ikke så mye annet valg enn å få opp turtallet ved å velge liten nedgearing f.eks 1.5:1. Hvis det stemmer at Baltic( som Nordic) ikke har plass til større en 18 -19 " så må jo nøvendigvis stigningen bli stor. Det er begrenset hvor stort akselturtall man kan ha også mht pakkbokser, varmegang etc... . Men igjen ... Sjekk med hva du har plass til i diameter. Husk god klaring til bunnen. Ta deretter kontakt med profesjonell ekspertise. Du kan jo også høre med Scand hva de har erfart mht stor motor med lavt turtall... . Sitér dette innlegget Link to post
Tommy_H. Svart 29.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2005 Takk for gode svar! Nå fant jeg meg til og med en PC med æøå på tastaturet! (Er på jobb i nordsjøen) Tror jeg må gå for et ZF-80A gear med 1,5:1 og 8gr. nedvinkling. Jeg har også sendt en mail til ZF sin representant i Norge, så jeg håper på svar derifra på mandag. Jeg trodde propellen min i dag hadde en diameter på 20", jeg får sjekke opp i det når jeg kommer hjem. Den gamle motoren er en Volvo TD 70E på 210 hk. Motoren er forøvrig en 2000 mod.330 hk som er nedjustert til 250 hk da den har stått i en arbeidsbåt. Jeg har ikke tenkt å justere den opp igjen selv om det er fullt mulig.To av stemplene brant seg fast i fjor pga for stor propell og for høy belastning, så det er ny blokk og stempler på den. Klok av skade så har de montert temp. måler på eksosen i ettertid. Satser på at jeg nå har fått en god motor som varer lenge og gir oss mange problemfrie turer! Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.