Jump to content

hvordan tar du i mot kjente på sjøen? når du er med noen andre...

suzumer 290

Recommended Posts

din og en annen familie som du kjente godt hadde lagt seg til på en badeplass, begge hadde båt i 30 fots, klassen. hvordan hadde du tatt i mot, om familien til klassekameraten til sønnen din hadde komet i en 18 fots båt ?hadde du bare vis at de er velkomne, og tenkt at no hadde vi det så fint, så kommer de å "ødelegger" det?eller hadde du bare vert glad at flere båt-folk ble samlet?hvordan hadde du tatt det at de "bare" hadde en småbåt?å være de som allerede var der, og ikke kjente " de i småbåten" hadde du tenkt at det var hyggelig å bli kjent med flere eller hadde du synes at de hadde "ødelagt" ?jeg ville ha tatt i mot alle med et smil, enten det var stor eller liten båt.... bare det er "skikkelige folk"kom med innspill :smiley:

Jeg forstår heller ikke spørsmålet. som Lars.... Antyder du at du har vært ute for en situasjon hvor dette har vært et problem? Spørsmålet blir liksom litt gåtefullt....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Jeg tolker det slik at suzumer har en litt dårlig erfaring ved enten å ikke vært velkommen, eller at noen i reisefølget ikke likte at andre kom til.

Uansett; er det ikke kjekt om bekjente slår seg sammen? Det spiller vel ingen rolle om en holder til i en 18 fot båt eller 30 fot? Det viktigste er at folkene oppfører seg og har vanlig folkeskikk. Jeg må bare fortelle en selvopplevd episode for 6-7 år siden:

Mannen min og jeg, hadde den gangen en 16 fot Askeladden. Vi hadde fortøyd båten og lå på land og solte oss. Stille og fredelig lå vi og nøt sol og varme, stillheten og hverandre. Ute på sjøen så vi en liten gummibåt.... så kom det to gummibåter til. Deretter fulgte det en.... to....tre NB 840 og alle hadde kursen rett mot oss. Vi tenkte lenge at de sikkert ville endre kurs, for det er jo nok av holmer og skjær og legge seg inntil. Neida, de kom med full tyngde. Først la den ene båten seg inntil, vår vesle Askeladden ble skvist mellom berg og den mye større NB 840. Matrosen (kjerringen) hoppet i land med fortøyning og de styrte på. Da de var vel fortøyet, så de på oss og spurte om det var greit at de la seg til? "Det er vel litt sent å spørre om det nå etter at båten er fortøyet i alle bauger og kanter", svarte vi. Deretter la de to andre båten seg side om side etter den første. Det veltet i land, hunder og unger. En av hundene deres labbet over teppet vårt og den rolige stunden vi hadde hatt, var definitivt over. Både mannen min og jeg reagerte veldig på en slik oppførsel. Personlig ville vi aldri lagt oss til der det allerede lå folk om vi ikke kjente dem fra før. Er det ikke det som er noe av sjarmen ved å reise ut i skjærgården? Det at man kan finne seg et sted for seg selv og få være i fred om man ønsker det? Jeg kunne ikke la en slik freidighet passere uten å gi beskjed. Jeg sa da til folkene i den første båten at vi synes det var dårlig gjort å legge seg til på en plass der det allerede var folk - det er mange andre steder å legge seg inntil. Da fikk jeg til svar at de hadde undersøkt plassen i åttetiden om morgenen og da var det ingen her. "Det spiller ingen rolle", svarte jeg - "vi var her nå når dere kom. Vi så ikke noe skilt om at plassen var reservert." Da himlet kjerringen med øynene og svarte: "Herregud, sånn har vi gjort det i 7 år og det er aldri noen som har sagt noe". "Da var det jaggu på tide at noen sa noe til dere, for slik kan man ikke holde på", svarte jeg henne. Vi pakket sammen og forlot plassen i sinne!

Sånn oppførsel er totalt uakseptabelt, men om noen kjente dukker opp er det selvfølgelig noe helt annet. God helg!

Redigert av Zetha (see edit history)

Jannicke - matros og kapteinens assistent på "Zetha"

...

Sånn oppførsel er totalt uakseptabelt, men om noen kjente dukker opp er det selvfølgelig noe helt annet. God helg!

Generelt har man vel ikke noe mer rett til å okkupere enn å invadere? Men om man er seks båter i følge kan det jo kanskje gå an å sondere mulighetene litt før man går til invasjon, hvis det er mulig å unngå å legge seg oppå andre er det vel en fordel ... barn og hunder syns jeg forøvrig hører spesielt godt hjemme i skjærgården :)

vi går av og til noen båter i følge.. Størrelsen på båten betyr ikke no.. Det hender seg da at det blåser ganske mye og de fineste plassene er opptatt.. Er det da en plass som det er plass til flere båter går jeg inn.. (jeg er ofte bjellesau) spør om hva de synes de som ligger der på forhånd, om at vi kommer inn 3-4 båter til.. nøler de da, så er det bare å gå videre.. :smiley: Men oftest blir en invitert inn å de hjelper til med fortøyningene.. Er det rart man trives på sjøen :thumbsup:

Endelig ble det Bobåt

I vårt tilfelle var det verken vind, eller annet som gjorde at en måtte søke ly. Vi lå i et område der det er mange holmer og skjær. At de hadde sett seg ut denne bestemte plassen kl. 8 om morgenen og den var ledig da er ingen unnskyldning. Da burde de ha tatt plassen om morgenen, ikke forvente at den er tom kl 13 også. Mannen min og jeg hadde i utgangspunktet tenkt å ligge oss til et annet sted, men der lå det en seilbåt allerede. Da så vi oss rundt etter et annet sted å ligge oss til. Når en oppsøker en offentlig badeplass, må en ta høyde for at en ligger litt trangt. Jeg synes det er annerledes når en er ute i skjærgården der det er så mange steder man kan fortøye båten og gå i land.

På Østlandet er det knapt nok øyer nok til at først ankomne kan forvente å få ha øya for seg selv. Spesielt de med litt større båter kan være begrenset mhp å kunne legge seg til land. Selv har jeg ingen forventninger om at jeg skal få være alene på en holme, snarere synes jeg det er trivelig med selskap. Men det er klart at man skal oppføre seg høflig og respektere folks intimsfære så langt det går.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Når det ikke er vind, og flere ledige plasser rundt.. da synes jeg og det er greit å heller flytte seg videre til en ledig plass. Er ikke nødvendig å trenge seg på når det er flere plasser å velge mellom. Er jeg alene i båten, synes jeg imidlertid at det kan være koselig når fremmede båter kommer å legger seg intil. Men kommer det flere båter i følge, er det ikke så trivelig... men.. her er vi forskjelleige... og UTEN tvil.. det er de som kommer sist som må spørre pent... Skal ikke være sånn at en må flykte slik dere måtte...

Endelig ble det Bobåt

Og hvor langt ifra er høflig avstand for å ikke tråkke noen på tærne? en båtbredde? 50m 200m?

Lurer litt siden dette aldri er en aktuell problemstilling på vestlandet,,men siden jeg reiser til sørlandet neste fredag må jeg kansje begynne å tenke på sånne uskrevne regler.

Liker nemlig også å rekognosere med gummibåten før moderskipet kommer etter.

ser litt at det var kansje ikke den beste måten å ligge dette ut som et spørsmål på den måten, men det er flere som har tolket meg rett :D

vi er rimelig "nye" båtfolk (min familie) og har prøvd å komme oss litt inn i miljøet. har noen klassekamerater som har større båter, og har reist en del sammen (to forskjellige kamerater, og når vi har troffe de på sjøen, så har det vert litt vanskelig å vite om vi er påtrengene, eller ikke.

Hei, suzumer!

Jeg tror du skal ta det helt med ro. Båtfolk er ikke en egen rase som er annerledes enn andre mennesker, og det er i og for seg ikke noe ensartet båtmiljø. Det finnes hyggelige båtfolk og mindre hyggelige båtfolk, og prosentandel er ikke annerledes enn i andre deler av samfunnet. Om du møter folk i en 40 eller 15 foter gjelder det samme. Om man har en 15 foter og ikke vil ha større båt, eller har 40 foter og har altfor mye lån så er man ganske like. For all del ikke se opp de med de største båten bare pga båten. De kan være alt fra vellykkete forretningsfolk til bankranere. Størrelsen på båten forteller ingenting. Det er hvordan man behandler andre som teller, og møter du folk som ikke behandler deg godt snur du bare og kjører andre veien. Du er velkommen inn i båtlivet, og du har like mye rett som andre. Ønsker deg en fin båtsommer.

Beklager Zetha, men her vil jeg påstå du selv er en betydelig del av problemet. Jeg vil ikke gå så langt som å beskrive din oppførsel som uakseptabel, men dårlig sjømannskap er det definitivt. Man har ingen rett til å okkupere gode plasser i sjærgården. Så lenge det er plass er det normal høflighet at man legger ut sine fendre for å markere at andre er velkommen, man bistår nyankomne med fortøyningene og man slår av en hyggelig prat. Ikke bli sjokkert om du får noen nye venner også :)

Utfra din beskrivelse kan det forøvrig høres ut til at disse familiene hadde en noe buldrete fremtoning, det er du selvfølgelig i din fulle rett til å bemerke.

Til trådstarter: sosiale regler på sjøen fungerer stort sett på samme måte som på land. Men at båtstørrelse har noen betydning for rang, erfaring eller godt sjømannskap har jeg ikke noe tro på.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

vi er rimelig "nye" båtfolk (min familie) og har prøvd å komme oss litt inn i miljøet. har noen klassekamerater som har større båter, og har reist en del sammen (to forskjellige kamerater, og når vi har troffe de på sjøen, så har det vert litt vanskelig å vite om vi er påtrengene, eller ikke.

Absolutt alle gamliser som har med ungdom på båtferie er smertelig klar over at tiden da familieferie i båt plutselig er überdøllt kommer fortere enn noen aner. Derfor burde besøk av båtfamilier med klassekamerater være velkomment over alt annet. Vanskeligere er det ikke i 95% av tilfellene, og i den grad fossilene ikke skjønner tegninga er det deres problem :o)

Vet ikke helt hva jeg skal si jeg. Jeg synes kommentaren du/dere svarte med på den første normalt høflige interaksjonen var helt hinnsides og det skapte vel normen for resten av tiden mellom dere.

Allemannsretten og friluftsloven gir oss alle lik adgang til områdene og samme plikt til å ferdes med hensyn til andre. Fra Direktoratet for naturforvaltning er det laget en brosjyre om å bruke allemannsretten i strandsonen og der er en av huskereglene at 'ankre opp eller gjør strandhugg på områder hvor du ikke fortrenger andre'. Jeg mener dette går begge veier, enten du var først eller sist.

Høflighet, romslighet og toleranse folkens!!

Ser at det er delte meninger om innlegget mitt. Først og fremst; det var ingen utpreget perle av et sted vi lå ved. Det var et berg ganske likt mange andre berg i samme området. Javisst, har vi allemannsrett i Norge og takk og lov for det. Uansett allemannsrett, bør en likevel ha vanlig folkeskikk i bakhodet. Jeg vil trekke en liten parallell; sommeren for 8 år siden, gikk mannen min og jeg i fjellheimen og overnattet i telt. Det var andre folk i området, men vi campet ikke oppå hverandre likevel. Vi har vært på sjøen både før og etter denne episoden og har, takk og lov, bare opplevd dette den ene gangen. Når vi ligger oss inntil populære områder som det ikke er så mange av, er saken imidlertid annerledes - da må man regne med at andre ønsker å ligge seg inntil samme plass. Noen dager ønsker man å være sosial og andre dager vil man ha litt mer fred. Da velger man plass å ligge seg inntil, utifra om man vil være sosial, eller ikke. Det har ikke vært noe problem med "innvadering" før eller etter nevnte episode, så dette er ikke noe stort problem. Stort sett tror jeg folk på sjøen ønsker å verne om privatlivet sitt når de ankrer opp i skjærgården rundt omkring.

Når man legger seg inntil andre båter, både større eller mindre, kjentfolk eller fremmedfolk, så tenker jeg at man ska opptre høflig og med respekt for andres privatliv og private område, som båten er. Så er det opptil hver og enkelt å invitere nyankomne ombord. I utgangspunktet skal man ikke forvente å bli invitert ombord i nabobåten selv om den er langt større. Man blir invitert ombord om det er en passende anledning. De fleste av oss har nok tenkt at "just nå vil jeg være alene" og vi har skjelden til enhvert tid det så ryddig ombord slik at nabobåtens besetning kan komme ombord. I båten er det privat og det viser man frem om det passer seg. Blir man ikke muntlig invitert ombord, så er det slik det er. Kanskje en helt plausibel grunn. jeg forstår også godt at den som ligger på et svaberg for seg selv har lyst til å nyte det, for seg selv.

Jeg bor i båten for tiden, og kommer til å gjøre det i hele sommer. Jeg bor her, og da velger jeg selv når jeg vil ha folk inn i min stue. Slik er det hjemme i leiligheten også. Men så kommer jeg også ettertrykkelig til å si ifra om at folk er hjertlig velkommen ombord.

Redigert av Eureka (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...