Jump to content

Hvor stor vannlås på eksos

Birchwood 320

Recommended Posts

Må bygge om eksos systemet mitt .. Hvor stor vannlås på eksosen trenger eg.. ??

Flere plasse på internett vises det til 6 tommer inn og ut på vannlåsen ved 300 hk.. Eg har bare 4 tomms rør ut fra turbo..

Er det riktig da at eg må opp i 6 tommer??

Måtte redigere litt.. Er vist 2 n'er i vann.. hehe

Redigert av Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Må bygge om eksos systemet mitt .. Hvor stor vannlås på eksosen trenger eg.. ??

Flere plasse på internett vises det til 6 tommer inn og ut på vannlåsen ved 300 hk.. Eg har bare 4 tomms rør ut fra turbo..

Er det riktig da at eg må opp i 6 tommer??

Vann i eskosen ut fra turbo? Enkelt eller dobbelt anlegg (en eller to vannlåser)?

Hulda har bare 6,2L som ikke kjøres over 2000 rpm. tørr eksos går i ca. 78 mm rør fra hver sylinderrekke ut til vannlåser. Der vannet blander seg med eksosen er innerdia ca. 100 mm på hver sylinderrekke. Dette er mer enn nok for denne motoren. Deretter går vann/eksos i to ca. 78 mm rør videre. Engentlig, i bilversjonen, holder det med 50 mm rør. Grunnen til utvidelsen er transport av vann + lengden på rørene.

Det er lengden på røret som avgjør en del av det du spør om.

Vann i eskosen ut fra turbo? Enkelt eller dobbelt anlegg (en eller to vannlåser)?

Hulda har bare 6,2L som ikke kjøres over 2000 rpm. tørr eksos går i ca. 78 mm rør fra hver sylinderrekke ut til vannlåser. Der vannet blander seg med eksosen er innerdia ca. 100 mm på hver sylinderrekke. Dette er mer enn nok for denne motoren. Deretter går vann/eksos i to ca. 78 mm rør videre. Engentlig, i bilversjonen, holder det med 50 mm rør. Grunnen til utvidelsen er transport av vann + lengden på rørene.

Det er lengden på røret som avgjør en del av det du spør om.

<{POST_SNAPBACK}>

Enkelt annlegg med en vannlås..

Se bilder

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/353/exhaus...inj-display.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/353/MGP-size.jpg

Fjord 27 AC TMD40

Enkelt annlegg med en vannlås..

Tja, dette kan man jo ikke vite noe om uten å regne på Bernoulli, vann i systemet, temp. etc. Men skal man ta en praktisk og lettvint vending... Hulda skjøt eksosvannet 3 meter bak båten, på tomgang. Da med dia 78 mm. Nå går jeg inn i vannlåsene med det doble av hva jeg hadde før, eller nå ca. 1900 kvadrat-mm. Du vil ha 1800 kvadrat-mm. Jeg ser ingen grunn til at du skal krympe dette.

Tja, dette kan man jo ikke vite noe om uten å regne på Bernoulli, vann i systemet, temp. etc. Men skal man ta en praktisk og lettvint vending... Hulda skjøt eksosvannet 3 meter bak båten, på tomgang. Da med dia 78 mm. Nå går jeg inn i vannlåsene med det doble av hva jeg hadde før, eller nå ca. 1900 kvadrat-mm. Du vil ha 1800 kvadrat-mm. Jeg ser ingen grunn til at du skal krympe dette.

<{POST_SNAPBACK}>

Hva mener du med å krympe dette.. Har rake rør fra turbo i dag. 4". Man pga vannlinjen så skvalper vannet inn i eks. røret med den fare det medbringer , og vil bygge om.. SKal ikke ha lyddemper og svanehaqls.. kunn vannlås..

Fjord 27 AC TMD40

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...