larsen2000 Startet 23.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 23.Juni.2012 Leser ofte i avisene om "galskap å gå ut under slike forhold" etter diverse ulykker, men har aldri fått taket på hvor mye det egentlig har blåst da. Noen som vet hva som stort sett er årsaken til kantringer? Er det slik atdet stort sett skyldes at båten hopper og treffer skjevt i vannet (om man ser bort fra de berusede)? Har en 16 fots Askeladden Freestyle hvor det meste jeg har vært ute i er 10-12 m/s med to voksne og to små barn. Er alltid innaskjærs og kjører enten sakte eller rett over planingsterskelen (ca 15 knop) når det er krappe bølger. Den er C klasse så er på papiret godkjent for 3,6 m bølger. Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 23.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2012 Hei! Hadde samme tanker rundt dette når jeg fikk min andre ungdomsbåt, som er en GH 11. Hang meg mye opp i dette med sertifiseringer, CE-klasser osv., men skjønte fort at dette var noe man ikke trengte å bry seg mye om. Min GH 11 er sertifisert i klasse D, som på papiret vil si: CE Kategori D – ”Fartøy for beskyttet farvann” Båter konstruert for reiser på små innsjøer, elver og kanaler der vindstyrken kan komme opp i 4 (på Beaufort-skalaen) med tilhørende bølgehøyde opp til og inkludert 0,5 meter. ' Greit tenkte jeg, den er vel som alle andre joller i klasse D, men der tok jeg feil, for de fleste rib'er som er på lik størrelse som min båt er nemlig i C-klasse. Det var vinter når jeg gikk rundt å tenkte på dette, men etterhvert kom jo sommeren og jeg fikk sjansen til å teste ut den nye GH'en i litt vær utaskjærs. Kjørte da sammen med en kompis som hadde en rib på samme størrelse som min båt, men da C-klasse. Dro GH'en opp i plan og kjørte bak rib'en, og tenkte " Får vel la rib'en vise vei siden den er i C-klasse og jeg kun er i D", men etter kort tid oppdaget jeg at riben fikk problemer med den krappe sjøen og motvind, og kompisen gikk ned i halvplan, mens jeg fortsatte på toppfart uten problemer overhodet. Har etter forrige sesong skjønt at CE-klasser er en smule oppskrytt, og har vist hekken til ganske mange C-klasse joller i litt drittvær gjennom sommeren. Poenget mitt er at CE-klasser fra mitt synspunkt, er en helthetsvurdering av båtens lastekapasitet, stabilitet, styrke på skrog osv., og bør anses mer som en anbefaling enn en fasit på hvordan båten skal brukes. En båt vil alltid tåle mer enn mannskapet! Ulykker skjer ofte pågrunn av ufornuftig kjøring, men også som du sier hvis båten treffer skjevt i bølger osv. Du sier også at du har med deg to små barn, jeg kan love deg at det er en lang vei fra barna synes det er skummelt til båten ikke tåler mer. Ligger du i en fart der båten akkurat klarer og ligge i plan og du treffer bølgene rett på så vil du kunne kjøre i ganske røft vær! Håper du ble litt klokere! Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 23.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2012 Min erfaring er at det er litt sunn fornuft som gjelder. Jeg hadde en 2003 475 freestyle. Kjørte en dagstur som ble skikkelig humpetur hjem. Mange luftige svev og mye sprut over båten. Ubehaglig ja, men ingen problem for båten. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.