jensemann2 Startet 28.Januar.2005 Link til dette innlegget Startet 28.Januar.2005 Sitter og banner fælt nå, da jeg etter 2 timer med forskjellige "triks" har prøvd å få inn stempelet i motoren. vet det finnes et spesialverktøy for å klemme inn ringene med, men det har jeg ikke nå.... Noen som har bra tips til dette? Sitér dette innlegget Link to post
kjma Svart 28.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2005 Sitter og banner fælt nå, da jeg etter 2 timer med forskjellige "triks" har prøvd å få inn stempelet i motoren. vet det finnes et spesialverktøy for å klemme inn ringene med, men det har jeg ikke nå.... Noen som har bra tips til dette? <{POST_SNAPBACK}> Vil anbefale at du skaffer deg dette spesialverktøyet for innsetting av stempel. Mener Biltema har et godt brukbart alternativ her. Som erstatning kan det brukes vanlige strips, men da må du vere ekstra forsiktig så ikke det blir skade på stempelringene. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 28.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2005 jeg manglet ogse et slikt verktøy, så jeg klipte opp en tom blikkboks som jeg bøyde rundt stempelet, smørte godt la så en klemte sammen med en reim og presset det ned med hammerskaftet (treskaft...) virket akkurat som orginalverktøyet som selfølgelig fant igjen senere... Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Sigurd Svart 28.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2005 Jeg har også alltid brukt tilsvarende metode som majali, men har lagd ringen i noe stivere blekk. Jeg har lagd en 90 grader brekk ut i begge ender av den nesten slutta sirkelen og klemt ringene sammen med ei vanlig telefontang eller lignende ved å presse "utstikkerne" sammen. Billig og funksjonelt. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 28.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2005 Takker for gode tips. Takket være dere, en tunfisk-boks og litt McGyver-tenkning er stempelet på plass Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 28.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2005 ........en tunfisk-boks og litt McGyver-tenkning er stempelet på plass Memmorerer litt og husker at på min trimmede Suzuki GP 100 (med 125 sylinder (i 1982)) brukte jeg også en "tunfisk i olje boks" som var åpnet i begge ender til dette formålet. Den samme boksen ble brukt i allefall 5 ganger fra jeg fyllte 16 år og til jeg kjørte opp til bil. All honing ble p.g.a. kronisk pengemangel gjort selv ute i "bua" hjemme til mamma`n og pappa`n min. (Hadde på den tiden en Lami 14 foter med en 30 hk Yammaha som stakk med alle mine penger til bensin, det var jo vannski som virkelig var morro). At Suzuki`n skar seg med jevne mellomrom var ikke til å unngå, ingen 2-taktsmotor er konstruert til å gå meg et gjennomsnittlig turtall på over 9000 omdreininger. (Kjørte som et svin hele tia). Uff og uff når jeg tenker tilbake på dette nå, spesielt med tanke på at min elste sønn er en fjortiss og helt klart klar for dette livet. Lærerikt var det, skrudde en masse på denne 2-takter`n, og også senere på den 30 Hk Yammaha`n som jeg hadde. Verkstedet (Volvoforhandleren i Steinkjer) klarte ikke å få den til å gå reint på service så jeg måtte skru selv. Moralen er at det er sundt å improvisere når det gjelder montering av motorer og tilsvarende duppeditter. Som regel er det heller ikke vanskelig heller om en tar seg tid når det butter i mot, kreativ tenking i slike tilfeller belønnes som regel... Gleder meg til fortsettelsen i historien om Kubota`n som du har, gleder meg til å høre refferatet ditt etter at den har ligget å tøffet noen timer etter at du er ferdig med dette prosjektet... Forøvrig så vil jeg si det at Kubota som andre Japse-motorer er meget gode motorer. Stå på JensJohnson... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
jensemann2 Svart 29.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2005 Sånn ser det ut når studenthybel må duge som verksted! :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.