Jump to content

trenger tips(sette inn stempel)


jensemann2

Recommended Posts

Sitter og banner fælt nå, da jeg etter 2 timer med forskjellige "triks" har prøvd å få inn stempelet i motoren. vet det finnes et spesialverktøy for å klemme inn ringene med, men det har jeg ikke nå.... Noen som har bra tips til dette?

<{POST_SNAPBACK}>

Vil anbefale at du skaffer deg dette spesialverktøyet for innsetting av stempel.

Mener Biltema har et godt brukbart alternativ her.

Som erstatning kan det brukes vanlige strips, men da må du vere ekstra forsiktig så ikke det blir skade på stempelringene.

Link to post

jeg manglet ogse et slikt verktøy, så jeg klipte opp en tom blikkboks som jeg bøyde rundt stempelet, smørte godt la så en klemte sammen med en reim og presset det ned med hammerskaftet (treskaft...) virket akkurat som orginalverktøyet som selfølgelig fant igjen senere...

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

........en tunfisk-boks og litt McGyver-tenkning er stempelet på plass

Memmorerer litt og husker at på min trimmede Suzuki GP 100 (med 125 sylinder (i 1982)) brukte jeg også en "tunfisk i olje boks" som var åpnet i begge ender til dette formålet. Den samme boksen ble brukt i allefall 5 ganger fra jeg fyllte 16 år og til jeg kjørte opp til bil. All honing ble p.g.a. kronisk pengemangel gjort selv ute i "bua" hjemme til mamma`n og pappa`n min. (Hadde på den tiden en Lami 14 foter med en 30 hk Yammaha som stakk med alle mine penger til bensin, det var jo vannski som virkelig var morro). At Suzuki`n skar seg med jevne mellomrom var ikke til å unngå, ingen 2-taktsmotor er konstruert til å gå meg et gjennomsnittlig turtall på over 9000 omdreininger. (Kjørte som et svin hele tia). Uff og uff når jeg tenker tilbake på dette nå, spesielt med tanke på at min elste sønn er en fjortiss og helt klart klar for dette livet.

 

Lærerikt var det, skrudde en masse på denne 2-takter`n, og også senere på den 30 Hk Yammaha`n som jeg hadde. Verkstedet (Volvoforhandleren i Steinkjer) klarte ikke å få den til å gå reint på service så jeg måtte skru selv.

 

Moralen er at det er sundt å improvisere når det gjelder montering av motorer og tilsvarende duppeditter. Som regel er det heller ikke vanskelig heller om en tar seg tid når det butter i mot, kreativ tenking i slike tilfeller belønnes som regel...

 

Gleder meg til fortsettelsen i historien om Kubota`n som du har, gleder meg til å høre refferatet ditt etter at den har ligget å tøffet noen timer etter at du er ferdig med dette prosjektet... Forøvrig så vil jeg si det at Kubota som andre Japse-motorer er meget gode motorer.

 

Stå på JensJohnson...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...