Jump to content

Lekkasje i kabin Diana 700 - Hvem kan fikse i Kristiansand?

Vidar1975

Recommended Posts

Hei

Jeg er ny her på forumet og mitt første innlegg gjelder dessverre ikke en gladsak :nonod:

Det lekker inn rundt noen av vinduene + luka i kabinen.

Usikker på om jeg skal gå igang og prøve å fikse det selv eller få noen som kan det til å ta jobben.

Skal ihvertfall sjekke kostnader.

Håper derfor dere har tips til noen i Kristiansandsområdet som er gode på slike jobber og forhåpentligvis kan utføre det til en overkommelig pris.

Mvh.

Vidar

Velkommen!

Når det gjelder vinduene så er dette dessv. svært vanlig. 'Feilsøking' er også vanskelig da vannet ofte kommer ut innvendig på et helt annet sted enn der lekkasjen virkelig er.

Om du skal prøve selv så finnes det noe som heter "Capt. Tolley's". Ikke noe vidundermiddel, men kan tette mindre lekkasjer. Noe som er smart er at man ser hvor det lekker ved at væsken trekker inn i sprekken. De har det sikkert på Navigare.

Når det gjelder luken så er det umulig å si noe uten en nærmere beskrivelse, helst bilder.

Hei,

ganske vanlig på eldre båter, har litt lekkasjer på min også.

Det greieste er å lokalisere lekkasjen med en kamerat og en vannslange.

kameraten spruter vann rundt om på kabintaket så kan man gå innvendig og se hvor det drypper inn. Captain tolley og slike midler kan nok virke en liten stund, men erfaringsmessig er det ikke holdtbart. Litt avhengig av hvilke lister som er brukt kan de skaffes hos en glassmester, bil eller båtutstyrsbutikk.

mvh

Jon

Jeg synes Capt. Tolleys er velegnet til feilsøking, der du ser den trekker inn har du en lekkasje. Som holdbar reparasjon har den imidlertid lite for seg. Men om du bruker den til å finne ut hvor det lekker, kan du tette lekkasjen med Sikaflex for eksempel.

Jeg ville ha sett bort fra det å få folk til å fikse den, det kan fort koste deg like mye som hele båten. Leting etter lekkasjer i båt er tidkrevende, og skla du betale noen en tusenlapp i timen for å lete blir det fort dyrt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Støtter vel den å bruke sikaflex ja, kan holde en god stund.

Sommeren er til for å kjøre båt, vedlikehold er greiest å kjøre på høst/vinter :-)

Det er nok ingen båtverksted som har tid nå og dessuten blir det fort dyrt hvis du skal leie noen til å fikse slike ting. Greieste er å gi seg ikast med det selv.

Får bare si fra hvis du trenger noen til å holde vannslangen, bor i Kristiansand selv :-)

Jon

Hei Vidar!

Velkommen på BP!

Jeg har selv slitt med lekkasje fra kabinvinduer.

Hadde lekkasje mellom kabinvegger og alu lister. Dette løste jeg ved å ta en tapet kniv og skjære bort all gummi jeg kom til (utvendig). Passet på å skjære på skrå ned på baksiden av alu lister. Deretter rengjorde jeg godt med rødsprit (Aceton er kanskje enda bedre). jeg la så på maskeringstape på kabinveggen og strøk på tetningsmasse (Sika eller Tec-7) mot denne slik at det ble en pen fuge mellom alu list og vegg. Fjernet så tapen, og dette så ut som nytt.

Dette er et par år siden, oge jeg har ikke hatt lekkasje derfra i ettertid.

Redigert: Pass på å gjøre dette i ikke alt for varmt vær eller direkte sollys, da tetningsmasse tørker/herder for fort, og krymper seg. Har prøvd dette også.......

Redigert av Javi (see edit history)

Har selv slik båt og på min var tettingen for luka laget dels av skrogtrekk og et matriale som lignet liggeunderlag.

Det var umulig å se hvor dryppene kom fra....

Jeg fjernet alt dette, støpte på noen lag med polyesterduk på hele innersiden av luke + hvit gelcoat tilslutt, Satte på gummilist og tenkte at nå skal jeg iallefall se hvor det kommer, men det har blitt helt tett, og det er sikkert etter siste periodes nedbør...

(måtte jo demontere vinduet for å støpe på forsterkning og luka har nå blitt stiv nok til at den tåler tråkk,,)

Hei.

Jeg fikk lekkasje på frontvinduene for et år siden og startet da med å tette lekkasjen med forskjellige stoff. Tettingen ble en kortvarig glede. Nå var det jo ekstra mye regn sist sommer, så jeg fikk virkelig testet om det ble tett.

Tok fatt på jobben på nytt sist vinter og startet med å finne tips. Jeg kom da over et innlegg fra VannTro her på BP, der han anbefaler å bruke Terostat 2759. Etter at jeg hadde tatt ut rutene så jeg at pakningene var såpass skadet at jeg skiftet de med det samme.

Terostat var supert å bruke og resultatet ble tette vinduer.

Hvis du nå får det tett ville jeg likevel tatt jobben igjen til vinteren.

Du finner innlegget på denne side og har nr 39

https://baatplassen.no/i/topic/92157-er-baatlivet-oppskrytt/page__st__20

Ser det har kommet inn mange gode svar mens jeg har kost meg i båten. Må jo nyte fineværet og ikke bare ergre seg over feil, for er ellers veldig godt fornøyd med den! Takker for både det og tilbud om hjelp. :thumbsup:

har du noen bilder?

Tok dessverre ikke noen bilder når regnet hølja ned så har ingenting som viser vannet som kommer inn.

Hei Vidar!

Velkommen på BP!

Jeg har selv slitt med lekkasje fra kabinvinduer.

Hadde lekkasje mellom kabinvegger og alu lister. Dette løste jeg ved å ta en tapet kniv og skjære bort all gummi jeg kom til (utvendig). Passet på å skjære på skrå ned på baksiden av alu lister. Deretter rengjorde jeg godt med rødsprit (Aceton er kanskje enda bedre). jeg la så på maskeringstape på kabinveggen og strøk på tetningsmasse (Sika eller Tec-7) mot denne slik at det ble en pen fuge mellom alu list og vegg. Fjernet så tapen, og dette så ut som nytt.

Dette er et par år siden, oge jeg har ikke hatt lekkasje derfra i ettertid.

Redigert: Pass på å gjøre dette i ikke alt for varmt vær eller direkte sollys, da tetningsmasse tørker/herder for fort, og krymper seg. Har prøvd dette også.......

Har en sterk mistanke om at lekkasjen er som hos deg, mellom kabinvegg og alulist. Takker for tips! Kommer sannsynligvis til å prøve meg på dette.

Hei.

Jeg fikk lekkasje på frontvinduene for et år siden og startet da med å tette lekkasjen med forskjellige stoff. Tettingen ble en kortvarig glede. Nå var det jo ekstra mye regn sist sommer, så jeg fikk virkelig testet om det ble tett.

Tok fatt på jobben på nytt sist vinter og startet med å finne tips. Jeg kom da over et innlegg fra VannTro her på BP, der han anbefaler å bruke Terostat 2759. Etter at jeg hadde tatt ut rutene så jeg at pakningene var såpass skadet at jeg skiftet de med det samme.

Terostat var supert å bruke og resultatet ble tette vinduer.

Hvis du nå får det tett ville jeg likevel tatt jobben igjen til vinteren.

Du finner innlegget på denne side og har nr 39

https://baatplassen.n...tt/page__st__20

Håper å slippe å ta ut vinduene, men må man så må man. Er bare veldig bekymret for hvor mange skruer som kommer til å ryke i forsøket på å få av alulistene. :confused:

Har du alu-lister? Gikk det isåfall greit å få av? Er det rimelig greit å få montert det igjen?

Hei.

Jeg har alu- lister utvendig og innvandig som er skrudd sammen innenfra. Renger med at det er ca samme type lister. Alle skruene gikk fint å løse, ingen skruer knakk. Noen steder var det litt tæring rundt skruene. Der måtte jeg opp en dimensjon på tykkelsen av skruen og lage større forsenkning for skruhodet.

Å få det montert igjen gikk gikk svært greit, men jeg hadde en hjelper med på den delen av jobben.

Rundt listene mine var det brukt myye silikon og det var en bra jobb å få bort. Hadde også en del ekstra arbeid med å fjerne de stoffene jeg forsøkte å tette lekkasjen med sist sommer.

Jeg var heldig og fann pakningen hos Hartveit i Bergen. Mine vinduer var 5mm og pakningen var beregnet for 6mm glass, ellers var pakningen lik den gamle. Trodde dette ble et problem og kjøpte første bare til ett vindu. Men siden jeg brukte Terostat2759 også i bunnen på pakningen mot vinduet ble dette helt perfekt. I tillegg holdt pakningen seg da fint på plass under monteringen i vindusrammen.

Her er katalog fra Harttveit: http://www.hartveitbutikk.no/filestore/KatalogHartveitButikkAS6-PDF.pdf

Min pakning heter 37-400-0032

Du finner flere pakninger på denne siden: http://www.oo.no/admin/common/getImg2.asp?Fileid=1693

Her heter samme pakningen 400-0032.

Jeg hadde også kontakt med noen som ikke hadde denne type pakning.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...