nor star 290.. Startet 24.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 24.Juni.2012 heisann etter en måned med båten avertert og liten respons vedrørende salg er det endel som vil bytte men ikke i noe jeg kan tenke meg i. har sett en atlantic på nettet 2000mod til 1075000 som kan være inntressert i å bytte med meg men synes den er priset høyt eller hva mener dere de bør ligge i? har averttert min lavt synest jeg da 2007mod til 910000. hadde en samtale med eier av atlanticen og påpekte dette og han var til dels enig men vi blir liksom ikke helt enige pga stor variasjon på båtene som ligger for salg. kan jo nevne det ligger en 99mod atlantic til 900000 med abolutt alt utstyr og den er 175000 billigere en 2000mod hans. jeg kunne tenkt meg å bytte likt eller er dette feil av meg? ellers hadde det vært fint om litt erfaringer til denne båten grunnen til bytte er 3fot syken men hadde egentlig sett meg ut annen type båt en atlantic men det er visst enklere å bytte båt en selge Sitér dette innlegget Link to post
Shalom Svart 24.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2012 (redigert) Hallo! Dette er nok den klassiske.. Du mener helt objektivt at du har priset lavt, og det gjør han også.. Du ser på båten hans og mener den er høyt priset ut fra marked og etterspørsel, og det gjør han med din også.. Skjønner godt at du spør om hjelp.. Vet ikke om jeg kan hjelpe deg med noen konklusjon, men jeg kan si llitt om Atlantic'en. Jeg har selv en 2004 modell Atlantic, og er kjempefornøyd med båten. Den er romslig og det er faktisk så mye skap plass og rom så jeg er i stand til å rote bort ting ombord (det sier kanskje litt om meg også). Det vi la vekt på når vi kjøpte vår var at vi ville ha båt med bare et toalett. De fleste Atlanticer som ligger til salgs har to (inklusive den du ser på). Bakdelen er at du i stedet for å få en skikkelig romslig sittegruppe med god plass til 4 - 5 personer nede under dekk på SB side, får en relativt trang dinette med akkurat plass til 4. 2 toalettsløsningen er etter min mening bedre egnet til 2 par på tur uten barn slik at de får hvert sitt bad (nå vet jo ikke jeg hva som er behovet ditt sånn sett). Vi er 2 voksne og 2 barn og greier oss med/ønsker et bad. Båten du refererer til er også den tidlige utgaven som har roret under båten. De nyere (etter 2001 tror jeg det var) har flyttet propellen lengre bak og fått utenpåliggende ror for å minske propellstøy. Nå tror jeg vel ikke du blir lykkelig eller ulykkelig med roret under eller bak, men dette er faktisk en av tingene som blir vektlagt på disse båtene når det gjelder pris og etterspørsel. Jeg skal ikke utale meg om for mye om pris, men jeg er nok litt enig med deg. Når først det er en Atlantic fra før skillet med ror og propell synes jeg det er flere andre av disse som virker mer "prisvärda" som søta bror sier. Atlantic som båt kan uansett anbefales! Lykke til! /Shalom Redigert 24.Juni.2012 av Shalom (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 25.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 heisann fint hvis andre også kunne komme med noen synspunkter ang dette , både posetivt og negativt på forhånd takk Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 25.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 Jeg skal ikke legge meg opp i prisdiskusjon, men en ting du vil komme til å merke er savnet av å kunne gå ut på badeplattform uten å måtte klatre. Det blir mye klatring generelt med løsningen i Scand 29 og 32. Det samme gjelder min egen Fjord 880. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
nor star 290.. Svart 25.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 ja det er noe jeg også ser for meg, kommer nok til å savne dør ut bak visst det skulle bli bytte. en annen ting jeg har lagt merke til er at det virker lettere å omsette baltic kontra atlantic hvorfor det montro? prisen på atlantic og baltic ligger såpass tett at en skulle tro at folk velgte atlantic pga større båt Sitér dette innlegget Link to post
Shalom Svart 25.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 (redigert) ...prisen på atlantic og baltic ligger såpass tett at en skulle tro at folk velgte atlantic pga større båt... Helt enig! Dette var noe jeg spurte meg om også.. Tror kanskje det har noe med den "farlige" 30 fots grensa og gjøre for mange. Før var en på på 30 fot veldig stor, og da var det nok tryggere med en under 30 fot men det er vel ikke tilfelle lengre. Dette var også etter det jeg har forstått grunnen til at Scand gikk fort bort fra å kalle Balticen for 3200 Baltic, 29 Baltic var nok mer lettsolgt. Det blir mye klatring generelt med løsningen i Scand 29 og 32. Det samme gjelder min egen Fjord 880. Disse 80 talls båtene er kjent for å være "klatrebåter", men det ser man jo før man bestemmer seg, og da er det jo et bevist valg. Det blir litt som folk i snekker gjerne sier at "Jo'a, båten min er fin den, men det er jo ikke noen racerbåt.." Da pleier jeg å svare "Nei, hvis du skulle ha det hadde du vel ikke kjøpt den.." Redigert 25.Juni.2012 av Shalom (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 25.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 hvordan er sjøegenskapene på atlantic? hvilken marsjfart trives dette skroget best i? er kalesjen grei å stue bort? Sitér dette innlegget Link to post
Shalom Svart 25.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 Jeg har ikke noe å utsette på sjøegenskapene sett fra min side ombord i båten, men det er en "stygg båt" når det gjelder hekksjø for andre i enkelte hastigheter. Det er jo ting man kan regulere og hensynta med gasspådrag selv. Vår har en toppfart på 25 knop (full eller tom) og marser fint i 20 til 22 knop. Vi ferierer en del sammen med en båt som marser på 16 - 17 knop, og det går fint det også. Men.. Vi kjører mest i 7 - 8 knop.. Kalesjen pakker du fint ned bak på solsengen med et trekk rundt. Foran legges den ned på vindskjermen med trekk rundt. Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 25.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 Han fikk ikke mer enn 22knop med 340yanmar, er dette litt lite med tanke på at der er en 340hk Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 25.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 Han fikk ikke mer enn 22knop med 340yanmar, er dette litt lite med tanke på at der er en 340hk Sitér dette innlegget Link to post
Shalom Svart 25.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 (redigert) Ser den.. Jeg har 355 hp og har sett 26 tallet, men med nesten bare luft i alle tanker. Derfor sier jeg 25, for det greier den med fulle tanker og ferielastet båt. En i havna har Yanmar 290 i samme båt og hans synes det er for lite hvilket jeg kan være enig i. Redigert 25.Juni.2012 av Shalom (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 (redigert) Det er lite hvis Shalom får 25 med sin 355hk.. Spesielt med tanke på at Yanmar oppgir effekt på propellaksel, ikke på svinghjul. Får Shalom 25 knop med fulle tanker burde man etter alle solemerker få det samme med 340hk Yanmar. Jeg regner med at det er denne motoren det er snakk om: http://www.yanmar.no...img/9053271.pdf Du får sjekke med han om han oppnår det turtallet som er oppgitt 3350-3450, eventuelt om han får for mye.. Det kan jo være feil propell montert. Redigert 26.Juni.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
arnearmoa Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Den endringen med propellplassering ga visst økt fart også. Forklarer ikke hele forskjellen, men det kan være en av faktorene. Jeg orker ikke å søke nå, men hvis jeg husker rett var det Roaldbj som hadde bygget om sin Atlantic. Ligger litt info her på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.