Jump to content

Hjelp til løsning Ankervinsj/gummijolle på badeplattform

Kal-El

Recommended Posts

Har en elendig løsning på ankervinsj/rulle på badeplattform idag. For å være sikker på at ankeret ikke henger seg opp i badeplattformen må en stå og styre ankeret forbi, og for at det ikke skal henge og slenge må det være "opp ned". Se bilde. For å gjøre alt vanskeligere ønsker jeg en form for daviter for å ha gummijolla stående bakpå i tillegg. Noen som har løst samme problem tidligere og kan komme med noen kloke ord om hva jeg må kjøpe og hva jeg må gjøre?

53f3f9dc-8038-6d13.jpg

Merkelig patent, virker som rulla/løftebøylen står for langt fremme siden du huker i platformen. På min og de fleste andre Viknes brukes engbo anker. De ligger helt greit.

Lengre bøyle er vel et alternativ, evt prøve oppsettet med engbo anker. Det skal ikke være nødvendig og kjøre rundt med bruce ankeret opp- ned.

Er ikke gummibåten for stor er snapdaviter et greit alternativ. Baugen legges mot vinsjen slik at man går klar ankeret når båten er heist opp.

Tilgang til badestigen er et stort problem ved gummibåten hengende på hekken, er man alene ombord og ramler uti er det vrient og komme opp igjen ( bare et lite sikkerhets moment)

Beste løsning er ny forlenget plattform fra Viknes og dermed integrert rulle i plattform. Da får du mer riktig vinkel på ankerlina også og ikke noe som stikker ut utenfor plattformen.Pass bare på og kjøp rulla som er fra Engbo da dette er eneste innfellte som faktisk er lagd for hekkmontering.Bonusen er at du får et nytt uterom du ikke viste du hadde viknes.jpg

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Jeg ville flyttet ankerrullen slik at det vippbare leddet står på utsiden av platformen, der du har en metallplate i dag. Om behov, eventuelt forlenga festet med en teak kloss for å få ankeret lenger ut. Så bruke forlengede snap daviter til jolla. Satt jolla slik at baugen på jolla er på den siden ankeret er. Da går ankeret klar av jolla

Redigert av Bitteliten (see edit history)
  • 2 uker senere...
og ja det er et vinterprosjekt så sant du ikke får båten lett opp og jobber på en helg :thumbsup:

Har studert litt på dette nå, kan ikke helt forstå at båten må på land for å gjøre dette hvis det er som jeg tror at plattformen skrus ned i den eksisterende plattformen. Man kommer jo fint til med skiver og muttere fra innsiden. Er det noe jeg har missforstått?

Viknes har gjennom årene kommet med flere utgaver av badeplattform. Jeg har en "mellomløsning" som er større enn de første de monterte, og mindre enn de siste. Jeg ønsker å ha jollen stående bak på båten i "vannrett" stilling, slik at jeg ikke behøver å ta av påhengsmotoren av. Jeg ser for meg at jeg må ha en eller annen form for heiseløsning mot targabøylen for å få den opp, og så en eller annen form for stativ/ krybbe den kan stå i på badeplattformen. For noen dager siden så jeg en løsning på en Bavaria i Nevlunghavn. Den besto i noen stenger som var festet i akterspeilet under badeplattformen. Her sto jollen nærmest bak badeplattforme, og utgjorde en solid fender.... Ulempen var selvsagt at båten ble en meter lenger enn originalt.

Jeg hadde denne diskusjonen her på BP for noen år siden. Bitteliten kom med et godt forslag som visstnok var tilgjengelig, men jeg fikk aldri kontakt med produsenten, hjemmesiden var død.

Jollen jeg hadde gikk i oppløsning, så jeg er i markedet etter jolle også. Dermed står jeg fritt til å velge en som er liten nok til å kunne benytte seg den løsningen som måtte være tilgjengelig. Jeg har en gammel 2-takter på 4hk som er trofast, og for tiden svært godt vinterpreparert slik at jeg regner med at den starter greit når jeg kommer så langt.....

Laholm

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...