Kal-El Startet 24.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 24.Juni.2012 Har en elendig løsning på ankervinsj/rulle på badeplattform idag. For å være sikker på at ankeret ikke henger seg opp i badeplattformen må en stå og styre ankeret forbi, og for at det ikke skal henge og slenge må det være "opp ned". Se bilde. For å gjøre alt vanskeligere ønsker jeg en form for daviter for å ha gummijolla stående bakpå i tillegg. Noen som har løst samme problem tidligere og kan komme med noen kloke ord om hva jeg må kjøpe og hva jeg må gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 24.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2012 Hvis du ikke løfter ankeret så høyt, men låser det rett ut for badeplatten. Da bør du kunne bruke Snap Daviter. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Kal-El Svart 24.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2012 Mener du at armen på rullebraketten skal legges enda mer bakover? Bør jeg bytte til annen type anker? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 25.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 Merkelig patent, virker som rulla/løftebøylen står for langt fremme siden du huker i platformen. På min og de fleste andre Viknes brukes engbo anker. De ligger helt greit. Lengre bøyle er vel et alternativ, evt prøve oppsettet med engbo anker. Det skal ikke være nødvendig og kjøre rundt med bruce ankeret opp- ned. Er ikke gummibåten for stor er snapdaviter et greit alternativ. Baugen legges mot vinsjen slik at man går klar ankeret når båten er heist opp. Tilgang til badestigen er et stort problem ved gummibåten hengende på hekken, er man alene ombord og ramler uti er det vrient og komme opp igjen ( bare et lite sikkerhets moment) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 25.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 (redigert) Beste løsning er ny forlenget plattform fra Viknes og dermed integrert rulle i plattform. Da får du mer riktig vinkel på ankerlina også og ikke noe som stikker ut utenfor plattformen.Pass bare på og kjøp rulla som er fra Engbo da dette er eneste innfellte som faktisk er lagd for hekkmontering.Bonusen er at du får et nytt uterom du ikke viste du hadde Redigert 25.Juni.2012 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Bitteliten Svart 25.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 (redigert) Jeg ville flyttet ankerrullen slik at det vippbare leddet står på utsiden av platformen, der du har en metallplate i dag. Om behov, eventuelt forlenga festet med en teak kloss for å få ankeret lenger ut. Så bruke forlengede snap daviter til jolla. Satt jolla slik at baugen på jolla er på den siden ankeret er. Da går ankeret klar av jolla Redigert 25.Juni.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 25.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 Eventuelt flytte vippearmen ned på badepatformen. Med bauen på jolla mot babord burde dette da gå bra. Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 25.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 Hva koster en original forlenget plattform da? Det høres dyrt ut... Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 25.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 Jeg mener det er rundt 20 lapper.. veldig mange viknes eiere som ettermonterer disse. en kollega gjorde det i vinter og angrer ikke et sekund.. hvert hver krone.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Kal-El Svart 25.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 Såpass ja...:/ hvordan er de festet? Hva skjer da med badestigen? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 25.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 Du får ny badestige under den nye plattformen slik en utrekkbar sak mener jeg. Jeg kan sjekke litt nærmere imorgen for deg og komme tilbake hvis det er intresant. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Kal-El Svart 25.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 Interessant er det helt klart, men kommer nok ikke til å begynne på et sånt prosjekt før høsten. Fristende med en ekstra solplass:) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 25.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 Jeg tittet på båten til min venn før og etter og han fikk et uterom til som han sa.. plass til både stoler og bord båten ble rett og slett mye mer praktisk.. og ja det er et vinterprosjekt så sant du ikke får båten lett opp og jobber på en helg Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Kal-El Svart 10.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 og ja det er et vinterprosjekt så sant du ikke får båten lett opp og jobber på en helg Har studert litt på dette nå, kan ikke helt forstå at båten må på land for å gjøre dette hvis det er som jeg tror at plattformen skrus ned i den eksisterende plattformen. Man kommer jo fint til med skiver og muttere fra innsiden. Er det noe jeg har missforstått? Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 Viknes har gjennom årene kommet med flere utgaver av badeplattform. Jeg har en "mellomløsning" som er større enn de første de monterte, og mindre enn de siste. Jeg ønsker å ha jollen stående bak på båten i "vannrett" stilling, slik at jeg ikke behøver å ta av påhengsmotoren av. Jeg ser for meg at jeg må ha en eller annen form for heiseløsning mot targabøylen for å få den opp, og så en eller annen form for stativ/ krybbe den kan stå i på badeplattformen. For noen dager siden så jeg en løsning på en Bavaria i Nevlunghavn. Den besto i noen stenger som var festet i akterspeilet under badeplattformen. Her sto jollen nærmest bak badeplattforme, og utgjorde en solid fender.... Ulempen var selvsagt at båten ble en meter lenger enn originalt. Jeg hadde denne diskusjonen her på BP for noen år siden. Bitteliten kom med et godt forslag som visstnok var tilgjengelig, men jeg fikk aldri kontakt med produsenten, hjemmesiden var død. Jollen jeg hadde gikk i oppløsning, så jeg er i markedet etter jolle også. Dermed står jeg fritt til å velge en som er liten nok til å kunne benytte seg den løsningen som måtte være tilgjengelig. Jeg har en gammel 2-takter på 4hk som er trofast, og for tiden svært godt vinterpreparert slik at jeg regner med at den starter greit når jeg kommer så langt..... Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.