Jump to content

Lekkasje, "bak rattet" i den hydrauliske styringen.

Quaoar

Recommended Posts

Oppdaget under siste tur, at servooljen hadde minket betraktelig. Sjekket tanken på siden av Yanmar-motoren ved stopp i Ålesund, og måtte etterfylle litt olje. Ved ankomst Trondheim, tok jeg en sjekk av båten og oppdaget "søl" i konsollen, bak rattet. Etter å ha tørket unna, så ble det tydeligv at det piplet frem litt olje fra den ene koblingen inn til rattet.

Tok noen bilder, hvor man kan se at den ene slangen er "fuktig", sammenlignet med de andre slangene. Ojen kommer frem fra der hvor slangen går inn i det første metallstykket.

Om det vært lekkasje mellom metallstykkene/koblingene, hadde man kanskje kunne løst det med å stramme til litt?

Nå er jeg noe i villrede om hva videre fremgangsmåte blir. Er dette noe jeg reparere selv? Hvor begynner jeg, ev. hva må kjøpes/bestilles? :)

Tar gjerne imot tips/forslag.

20120625-mr7f7nhi6psyghmg5icni7apjr.jpg

20120625-frbjy3tfe2gjted2xx9a8jbe3h.jpg

Ser ut for at slangen ligg med alt for mykje press sidelengs, dette har truleg ført til at slangen har kollapsa i innløpet til pressforbindelsen.

Som tidlegare nevnt må du nok byta heile slangen, ev. kappa inn og pressa på ny kopling viss det er lengde til dette.

Du bør nok legga den nye slangen annleis, ellers vil dette skje igjen.

Kanskje ein vinkelkopling passar betre?

Takk for svar! :)

Jeg hadde håpet det var mulig å sette på ny kobling/gjenbruke slangen.

Å skifte ut slangen, virker ved første øyekast som betydelig arbeid (veldig begrenset med plass og tilgang)

Havlengt, hvordan type kobling er dette? Jeg vet faktisk ikke hvor jeg skal begynne å lete. Man bør kanskje ringe de som lager båten med en gang?... :saint:

Båten er 7 år gammel, så dette har holdt en god stund.

Siden koblingen ikke er presset, så ser det ut for meg som om fittingsen er skrudd på slangen. Ergo det bør være mulig å stramme til koblingen.

Er ingen ekspert på hydrauliske slanger, med ser av Sleipner http://www.sleipner.no/?s=produkter&kat=tilbehor-hydraulikk har fittings og slange i kit som skrues samen(antar jeg).

Håper det lar seg gjøre å stramme dette til. Ikke en ubetydelig jobb å trekke opp ny slange til styringa.

Per Magne

Som Pipp sier bør du ta med slangen til Tess og få reparert den slangen tilkoblingen som er der. Eventuelt skifte til ny slange. Om det er mye arbeid og demontere og ta med hele slangen så får du kjøpt verktøy så du kan reparere slangen selv utenom å demontere hele slangelengden. Vet ikke prisen på slikt verktøy og kobling, men koster ikke så masse vil jeg tro.

Mvh. Leon

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Takk for hjelpen!

Blir litt "paff" når man møter på helt nytt problem, man ikke har noe som helst erfaring med :sweat:

Ser litt på ny båt for tiden, og i den forbindelse var det noen tanker som slo meg. Har hatt denne båten i 3 år og begynner først nå å føle at jeg er (en god del) kontroll på maskineriet/mekaniske/elektriske ombord. Kjenner lysten på ny båt minsker noe da. I alle fall det å gå fra Yanmar-motor + Bravo-drev til noe helt nytt. 3+ år til med opplæring frister ikke mest.

Redigert av Quaoar (see edit history)

Bare ett lite tips.

Løs slangen i begge ender, tape fast en flaggline og dra slangen ut med lina etter.

Få laget ny slange med riktige kuplinger. Det er mange som gjør dette. Spør på ett verksted som reparerer anleggsmaskiner osv.

Når du har den nye slangen taper du lina godt fast og trekker den tilbake på plass igjen.

Bare pass på blende slangen så du ikke får skitt inn.

Lykke til med en enkel jobb :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...