PaulJJ Startet 25.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2012 Problem: - motor starter opp som normalt - tar en kjøretur i marsjfart, gjerne en lang tur. Alt bra så langt. - setter ned farten, feks til tomgangsjøring - etter noen minutter kommer en vedvarende alarmlyd fra instrumentpanelet. Kan ikke gi "full gass" (turtallsperre?) - eneste måte å få bort alarmen er å skru av motoren. - lar motoren hvile et par minutter - starter så motoren, ingen alarm - ved rolig kjøring kommer så alarmlyden igjen. Har nylig skiftet termostat, oljenivå ser ut til å være Ok og nylig byttet. Kontrollstråle for kjølevann ser bra ut, og er varm. Noen som aner hva dette kan skyldes? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 25.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 (redigert) Spørs nok om det ikke skyldes dårlig impeller. Jeg regner med at kjølevannsinntaket er foran på undervannshuset. Under fart får impelleren hjelp ved at vannet "trykkes" inn, mens den ved tomgang/lav fart må gjøre hele pumpejobben på egen hånd, noe den ikke klarer hvis den begynner å bli dårlig. Jeg hadde tilsvarende symptomer på en Mariner for en del år siden, men da kom alarmen kun når jeg bakket. Etter impellerbytte forsvant alarmen. Redigert 25.Juni.2012 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 25.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 Jeg skiftet termostat på min 225hk Verado og den ble varm på tomgang. På full blås i 40 knop ingen problem. Impeller var også skiftet. Masse att og frem for å finne feilen. Det viste seg at den manglet en liten kobberdel på termostaten som gjorde at den tettet fullstendig på tomgang. Ny termostat fikset problemet. Hvis du har mulighet så prøv med en ny termostat eller den gamle du hadde. Eventuelt hvisbdet er mulig å ta ut selve termostaten og kjøre uten. Da vil du iallefall finne ut om termostaten er problemet. Sitér dette innlegget Link to post
PaulJJ Svart 29.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Hei, og takk for svar :) Jeg hadde akkurat byttet til ny termostat, og det ble ingen endring. Nylig byttet jeg også Impeller, og heller ingen endring. Problemet vedvarer. Kontrollstrålen bak for kjølevann er sterk (som antyder at Impeller er ok?) og lunka på tomgang, som tilsier at termostaten virker(?). Jeg føler at jeg ikke kommer noe videre selv, så vi skal nå sende båt og motor på verksted, så får vi se hva de finner. Jeg skal oppdatere her igjen, når jeg vet. Takk for tilbakemeldinger så langt! - Paul Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.