Logaren Startet 25.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2012 Jeg skulle gjerne hatt noen råd om valg av ny båt. Dagens båt er er en eldre Taule 18 fots åpen båt. Den har en eldre Yamaha 6 hk utenbordsmotor. Bruksområdet er fiske. Båten har klare begrensninger i forhold til mitt bruk. Jeg fisker helst på Siragrunnen (åpen sjø), og med dagens båt må det være godt.vær. Dette har forsåvidt fungert greit de siste 8-9 årene jeg har hatt båten, men når jeg nå har fått barn som ønsker å være med, er det behov for en tryggere båt. Svakhetene med den båten jeg har nå er for liten motor, og for lavt fribord akter. Dersom det blåser opp når jeg er ute på grunnen, og spesielt dersom sjøen kommer inn akter, kan det bli litt ugreit. Strømforholdene gjør det slik at det tar lang tid å komme seg inn i fjorden med dagens motor. Båten er ellers stødig og fin. Jeg er veldig i tvil om hva jeg skal bytte ut dagens farkost med. Den båten jeg har i dag har solid kjøl, og jeg har ikke behov for noe voldsom fart. Men jeg ønsker høyere fribord, og mer motorkraft. Budsjettet er mellom 150.000 og 250.000 kr. Båten kan gjerne være åpen, men styrehus er jo greit med tanke på barn. Selvlensende båt hadde vært fint. Nåværende motor har vært helt skuddsikker, og jeg ønsker den samme driftsikkerheten i ny motor. Jeg har sett litt på forskjellige båter Beneteau Antares 650, Rana R-20 og diverse lignende båter. Er jeg på rett spor? Det bekymrer litt at disse båtene er veldig annerledes enn "den gode gamle", men det er jo forsåvidt derfor jeg bytter. Sitér dette innlegget Link to post
Zetha Svart 25.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 Hva med denne http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34398899&reference=2012%2F4%2Fvertical-4%2F18%2F9%2F343%2F988%2F99_899602811.jpg Sitér dette innlegget Jannicke - matros og kapteinens assistent på "Zetha" Link to post
Logaren Svart 25.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 Dette så jo absolutt ut som noe som kunne vært brukbart. Jeg foretrekker utenbordsmotor også så det var fint. Sitér dette innlegget Link to post
Logaren Svart 23.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Hva tror folket om denne båten? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36167675 Den ligger ikke langt unna meg, og prisen var fristende. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Hva tror folket om denne båten? http://www.finn.no/f...nnkode=36167675 Den ligger ikke langt unna meg, og prisen var fristende. Jeg tror ikke den har påhengsmotor ihvertfall :) Og finn ut av hvordan det er med deletilgang osv. på Lombardini. Det kan du jo spørre selger om, og siden han har klart seg fint på dine trakter er det sikkert greit nok? 35k er ihvertfall ingen gal pris, spesielt ikke hvis motoren er kurant. Ser av «diverse installasjoner» at selger har holdt ut til det siste, må ta av hatten for dét. Det er nok vedlikeholdsbehov som følge, men budsjettet tillater jo det, hvis du har tid og lyst. Farten er kanskje et aber på Viksunden, 9kn er muligens ikke noe særlig mer enn du hadde fra før av? Hansvik med 100hk blir en helt annen klasse. Hvis dette med unger er viktig vil det kanskje være en fordel at det går fort, eller kanskje de er vant til god tid og tar ferden fram og tilbake som en del av opplevelsen? Uansett vil de nok sette mer pris på Hansvik'en, medmindre Viksunden blir renovert. Ikke kos å sitte og varme seg på plastputer sammen med porta-potti! Burde gå an å finne noe midt imellom her? Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Kanskje greit med utvendig styreposisjon? Hva med denne, disse er iallfall kjent for å være gode sjøbåter Finnkode36141082 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.