roesok Startet 25.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2012 Har kjøpt båt med en ett år gammel Mercury 60 EFI. Har hatt mest sansen for japanske motorer som Yamaha, Suzuki og Honda, men nå var det nå en gang Mercury på båten jeg kjøpte... Har tidligere erfaringer med en 115 hk Honda. Dette blir selvfølgelig noe annet. Litt uvant at der en tidliger cruiset på 3500 o/min så må en nå opp i 4-5000 o/min. for å få ønsket fart (litt over 20 knop). Ser at ved toppfart ligger denne på ca 6000 o/min. Hva regnes som marsjfart eller mest økonomisk kjøring? Vil f.eks. 5000 o/min være greit eller er dette i meste laget for normal bruk? Noen har nevnt at denne motoren er mye lik Yamaha 60 hk. Stemmer det? Har ellers lest at det var problemer med rust/tæring i kjølekanalene på Mercury/Mariner 40-60 hk fra tidlig 2000-tall. Er dette samme motor eller nyere versjon, og er det noen kjente svakheter med denne siste utgaven? Må også legge til at så langt fungerer motor utmerket. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Kiekhaefer Svart 25.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 Jeg kjenner flere som har denne motoren på sine båter og jeg har ikke hørt noe negativt .Når det gjelder korrosjon på denne modellen så tror jeg at dette er historie,problemene var på tidligere versjoner 2002-2003 ,muligens til 04. Normal cruising turtall ligger på ca 3500-4500 på dei fleste motorer, men å kjøre denne motoren på 5000 rpm er intet problem. Oppnår du 6000 rpm så kan marsjfarten muligens forbedres med en propell som har 1" høyere stigning, turtallsområdet på denne motoren ligger på 5500-6000 rpm. Driftsikkerheten på Merc ligger på samme nivå som en japansk motor i dag, så det er ingen grunn til å tvile på denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 25.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 Jeg kjenner flere som har denne motoren på sine båter og jeg har ikke hørt noe negativt .Når det gjelder korrosjon på denne modellen så tror jeg at dette er historie,problemene var på tidligere versjoner 2002-2003 ,muligens til 04. Normal cruising turtall ligger på ca 3500-4500 på dei fleste motorer, men å kjøre denne motoren på 5000 rpm er intet problem. Oppnår du 6000 rpm så kan marsjfarten muligens forbedres med en propell som har 1" høyere stigning, turtallsområdet på denne motoren ligger på 5500-6000 rpm. Driftsikkerheten på Merc ligger på samme nivå som en japansk motor i dag, så det er ingen grunn til å tvile på denne motoren. Høres betryggende ut. Burde kanskje hatt en litt større motor på båten (Bella 512 Excel) for litt lavere turtall på marsjfart, men det fungerer greit nok. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.