Mizar Startet 25.Juni.2012 Del på Facebook Startet 25.Juni.2012 (redigert) Dette skjedde i min bil, men kan også skje i båten, så jeg håper det er greitt å spørre om gode råd her på BP. Dette kan også skje i båten: Vi oppbevarte en boks med forsvarsspray i hanskerommet, men var ikke klar over at den også inneholdt et fargestoff som skal merke eventuelle angripere, i tillegg til å avvise dem. I solvarmen sksploderte sprayboksen og spredte fargestoffet på vinduer, dashbord, stofftak, stoffkledde sidedører og skinnseter. Det så kort og godt ut som om noen hadde skutt en mann inni bilen. Jeg har lest at dette er fargestoff fra en form for cayennepepper, altså oljebasert og organisk. Det reagerer spesielt sammen med hudceller, og skal misfarge ansiktet til en forbryter i opptil flere uker før naturlig utskifning av hudceller gjør sitt til at fargen forsvinner. Dette kan altså være en tapt sak når det gjelder skinnseter, det er jo også hud. På plastdeler falt fargen av etter at den hadde tørket, og der den satt litt fast likevel, tok et kraftig vaskemiddel resten. Men jeg tror ikke man har mer enn ett forsøk på å bli kvitt det i skinnseter eller på tøy, denne fargen sprer seg noe helt ekstremt så fort den løses litt opp med flekkfjerner eller annet vaskemiddel. Så før jeg går på skinnsetene, lurer jeg på om noen vet om det beste er et effektivt fettløsende middel, evt. har noe å anbefale som ikke skader skinn? Eller kan det være en løsning å tenke mer i retning Biotex eller andre enzym-baserte vaskemidler? Noen som vet om disse enzymene kan skade skinn hvis man bruker det i konsentrert form? Og hvor mye vann og fettløsende midler tåler egentlig skinnseter uten å bli ødelagt? Jeg må selvsagt teste dette selv også og finner kanskje ut av det, men hvis noen har erfaringer eller gode forslag, vil jeg gjerne gjøre dette så riktig som mulig på første forsøk og uten å skade skinnsetene. Er det noen som kan si: "Been there, done that", tro? Til gjengjeld kan jeg bidra med et veldig godt råd til alle: Ikke oppbevar forsvarsspray i båten eller i bilen! Redigert 25.Juni.2012 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
glalaks Svart 25.Juni.2012 Del på Facebook Svart 25.Juni.2012 (redigert) Sorry. Posta i feil emne. Merkelig.. Når jeg først skriver, har du et bilde av bilen? Redigert 25.Juni.2012 av glalaks (see edit history) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Jon-Kåre Svart 25.Juni.2012 Del på Facebook Svart 25.Juni.2012 Tror jeg hadde ringt forsikringsselskapet, vel å merke hvis dere har kasko Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
LALUNA II Svart 25.Juni.2012 Del på Facebook Svart 25.Juni.2012 Ville kontaktet produsenten og hørt med de om hva som er løsningsmiddelet for innholdet Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Leon KAD502 Svart 25.Juni.2012 Del på Facebook Svart 25.Juni.2012 Skal ikke det stå på boksen etter EU (EØS) krav da? Hvertfall hva som er i boksen. Det burde gi deg en pekepinn. Ergelige greier, men mistenker at det er selvforskylt ved at boksen har ligget for varmt i ett hanskerom i en kokende bil. Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Mizar Svart 25.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2012 Ja, deet er selvforskylt og en stor tabbe å glemme denne boksen mens bilen sto i solveggen. Og Nei, jeg har ikke Casco. Bilen sto ferdig for salg faktisk, kun ansvarsforsikring. Biltema er ikke spesielt flinke med varedeklarasjon og jeg har heller ikke lykkes å finne kompetanse hos farvehandleren, vaske/rengjøriongsfirma, skinnleverandøren Leathermaster som Ekornes bruker, eller ved Teknologisk Institutt. Sistnevnte var så hyggelige å si at jeg kunne ringe tilbake hvis jeg ikke fant ut av det, så oppfølging av dette er ennå uprøvd. Nå ville jeg først høre om noen av kompetanse-guruene hadde kunnskapsbaserte forslag. Takk til alle som gjerne vil hjelpe, men det er ikke nødvendig å svare på annet enn det jeg har spurt om, sitat: "noen vet om det beste er et effektivt fettløsende middel, evt. har noe å anbefale som ikke skader skinn?" -og: "Eller kan det være en løsning å tenke mer i retning Biotex eller andre enzym-baserte vaskemidler? Noen som vet om disse enzymene kan skade skinn hvis man bruker det i konsentrert form? Og hvor mye vann og fettløsende midler tåler egentlig skinnseter uten å bli ødelagt?" Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Stella Polaris Svart 25.Juni.2012 Del på Facebook Svart 25.Juni.2012 Hei Du har jo sjekket seriøst med flere aktuelle som kanskje kunne bidra. Jeg ville kontaktet et spesialfirma for restaurering og reparasjon av skinnseter til biler. Finnes i allefall 2 slike i Oslo-området. De har stor kompetanse ift hva skinnet tåler av kjemi, - og om fargeflekkene ikke skulle la seg fjerne vil de muligens kunne dekke skinnet med originalfargen. Lykke til mvh Sitér dette innlegget Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik Totalmedlem av RS Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.