Jump to content

Smart tabs SX virker litt for effektivt på Rana 530

Gega

Recommended Posts

Hei..

Jeg monterte nylig smart tabs SX på min Rana 530 HT med 50 hk Yamaha 4-takter.

Settet jeg har er den som går fra 40-80 hk

http://www.maritim.no/motor-styring/trimplan/mekaniske/smart-tab-sx-40-80-hk

Jeg synes jeg må tilte motoren veldig mye opp men ennå føles det som at båten virker litt nervøs og antydning til at den vil "spore" med baugen, om jeg tilter motoren helt ned som er ganske vanlig på denne båttypen så blir den veldig urolig på full fart.

Motoren er såpass mye tiltet at den kaviterer ved brå sving.

Det virker som at jeg ikke klarer å løfte baugen såpass at den slipper vannet med baugen.

Nå skal det sies at jeg ikke har justert noe på de 5 trinnene som er mulig, jeg har den på det midterste hullet som anbefalt...hvilken vei skal den om jeg ønsker å lette litt på trykket, den står på nr 3 nå,, skal jeg stille den til 4-5 eller skal den andre veien til 1-2?

Noen som har noen forslag om hva jeg bør gjøre?

Mvh

Geir

Hilsen Geir

For å få SmartTabsene "slappere" må du flytte festet innover mot båten. Da får tabsene mer moment fra vannet.

Jeg har mine på helt innerste hakket.

Har merket noe av det samme som du beskriver, men det er kun ved maksfart. Da begynner båten min å overplane. Tror forsåvidt den hadde gjort det uansett da skroget ikke takler mer..

Alt i alt er jeg superfornøyd med SmartTabs

Takk for svar.

Hvilken båt har du da?

kompisen min har også en Rana 530 HT, den båten overplaner ikke ved full fart, dette er en båt som normalt går helt fin i vannet, jeg monterte smart tabs sx for at båten skulle gå lettere i plan ved lav fart og endel folk ombord...båten går lett i plan men føler at den overplaner noe ved 24-25 knop..jeg mener også at jeg lett burde klare 28 knop med denne motoren (Yamaha F50).

skal prøve å sette den på innerste hakket å se om det hjelper, jeg håper det for båten oppfører seg veldig fin i lave hastigheter:-)

det jeg også legger merke til er at det vannstråle etter flapsene ved moderat fart og de forsvinner ikke før jeg nærmest har full gasspådrag, selv da lager den en vannsøyle bak båten, er det normalt?

Mvh

Geir

Hilsen Geir

På trimplanet på SX ser jeg at det er hull å justere innfestingen til demperen. Det regulerer trykket. For å dempe effekten av trimplanene på SX ser det ut til at du må flytte øvre festet oppover.

På de vanlige smart tabsene jeg monterte var det justeringsmulighet på øvre feste for dette.

Før jeg hadde flyttet øvre feste oppover hadde jeg testet litt mer med tilt på motoren og de nedre festene. Men hjelper ikke det kan det være at du må flytte de øvre festene litt opp.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

det jeg også legger merke til er at det vannstråle etter flapsene ved moderat fart og de forsvinner ikke før jeg nærmest har full gasspådrag, selv da lager den en vannsøyle bak båten, er det normalt?

Dette har jeg også... Det er hekkbølgene fra trimplanene som kolliderer i en fontene et stykke bak båten. Har selv stått på land og sett hvordan det ser ut når båten min kjører forbi. Ser ganske spesiellt ut..!!

Jeg har samme tabs som deg - SX(på båten i signaturen ja). Det er ingen justering i øvre festet på mine heller(uten å flytte festet). Jeg monterte de i den vinkelen det stod i manualen.

Er såpass sjelden at jeg kjører på full spiker at overplaning ved 30knop+ kan jeg leve med. Da har jeg uansett passert maks turtall på motor..

Takk for mange gode svar folkens:-)

Snakket med Watski idag og de kunne bekrefte at Smart tabs SX kun har en justeringsmulighet og det er de fem hullene vi har nevnt..jeg skal prøve å flytte til de innerste hullene, han på Watski mente det at det er nøkså mye forskjell fra de midterste til de innerste hullene, så jeg får prøve det først:-)

Han mente også at det er noen båter som ikke får den ønskete effekten av disse smart tabsene...er det noen her som samme båt som meg som har fått dette til?

Jeg burde testet båten uten disse først for å se hvordan båten oppførte seg uten smart tabs...om dette ikke løser problemet så må jeg sikkert fjerne dem for å se hvordan båten oppfører seg.

Normalt sett så skal Rana 530 oppføre seg veldig fint og mykt i vannet etter det jeg har prøvd av andre Rana 530 tidligere, den skal ihvertfall ikke være "kilen" eller overplane med 50 HK:-)

Mvh

Geir

Hilsen Geir

Du fikser lett uten å ta av smart tabsene. Sjakkel, fendertau og cleat løser det. Fant ikke bilde, så jeg forklarer.

Poenget er å løfte tabsa slik at de er høyere enn bunnen av båten.

Fest sjakkel i ytterste hullet til festepinnen på tabsa. Fest tynt tau i sjakkelen. Fest cleats (sånn man klemmer fast tau med på seilbåt) på toppen av akterspeilet. Nå kan du dra tabsa opp. Kjekt :thumbsup: hadde det selv.

http://www.maritim.no/seil/blokker/avlastere/clam-cleats-3-7-mm

Dette er en cleat

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Om jeg drar ut boltene så må jeg feste flapsene og demperne ellers blir de vel å slenge frem og tilbake i sjøen og kanskje rives av i vanntrykket, tror kankje at det er bedre om demperne står fastmontert og heller heise dem opp for å koble flapsene ut...jeg er veldig spent på om farten øker og ellers hvordan båten oppfører seg uten flaps:-)

Det beste er jo om jeg finner en løsning som gjør at jeg kan beholde flapsene, for det er ikke tvil om at båten går lettere i plan og holder seg lettere der i lav fart enn min kompis båt gjør, i tillegg til at båten går mye roligere i vannet, den jager ikke så mye med flapsene i drift...så blir jeg kvitt dette med overplaning så er de Smart tabs SX verd hver en krone de koster:-)

Hilsen Geir

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...