Permagne Svart 30.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2012 Er det mye bevegelse på smart tabs'ene under marsj? Vurderer smart tab eller ordinære trim plan, og lurer på om det er noen situasjoner hvor smart tab er bedre enn ordinære trimplan. Man vil jo ikke sitte å justere trimmen hele tiden, men det er ikke sikkert det er behov for det. Har tilsvarende båt som Gaga. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2012 (redigert) jeg hadde disse brakettene som muliggjør heising av flapsene ved behov (landsetting osv.) Redigert 30.Juni.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Gega Svart 1.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 De der festene var jo kjempesmart, hvorfor i himmelens navn er ikke dette standard på Smart tabs SX kan man jo spørre seg om. Får man kjøpt disse som tilleggsutstyr noen plass? Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
Gega Svart 1.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Koblet ut trimflapsene idag ved å heide dem opp, farten økte et par knop men båten kommer ikke så lett i plan lengre en den klapret med med baugen...så det er tydelig at smart tabsene har noe for seg, så nå gjenstår det bare å prøve å sette dem på det innerste festet for å se hvordan den oppfører seg...jeg tror jeg kommer til å beholde dem på uansett, for så stor innvirkning mener jeg at de har på kjøreegenskapene at det er verd å miste et par knop:-) Men jeg har stor tro på at når jeg får justert dem riktig så mister jeg ikke noe fart heller:-) For å svare på "permagne" sitt spørsmål...ja, de beveger seg hele tiden, avhengig av hvor du får last i båten, om noen flytter plass under fart så justerer de seg umiddelbart etter og båten ligger rett i vannet:-) Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
Teerex Svart 1.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 (redigert) jeg bestilte de brakettene som heter PR500 sammen med flapsene fra USA, eller det var et ferdig kit tror jeg. http://www.nauticusinc.com/pr500.htm Redigert 1.Juli.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Gega Svart 2.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Typisk Norge...tar inn den billigste varianten og selger den som det skulle vært den dyreste:-) Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
Bitteliten Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 (redigert) vi mista en knop i toppfart på jolla. Men med smart tabs var det behaglig i ligge i den toppfarten. Uten de overplanet jolla Redigert 2.Juli.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gega Svart 6.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Har nå fått testet ved å sette dem på de innerste hullene og det fungerer mye mye bedre, farten ligger nå på 27-28 knop, går utrolig lett i plan og går stødig og fint i vannet.. Men jeg har et annet problem og det er at jeg ikke får mere enn 5200 o/min ved full gass, dette gjelder både med trimflapser innkoblet og utkoblet. Hva kan dette skyldes, jeg mener at denne motoren skal ligge på 5000-6000 o/min...tror det er mest vanlig at den ligger over 5500 o/min og da mangler jeg nok noe turtall på min, eller? Motor og propell har stått på en Steady 520 tidligere og er nylig montert på min Rana 530 HT men ikke byttet propell...mener å huske at det er en 11.25 x 13 som står på den nå men kan sjekke dette:-) Hva tror dere, bør jeg jage etter mere turtall eller slå meg til ro med dette? Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
Bitteliten Svart 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Bytter du propell får du litt tregere planing og litt høyere toppfart. Er jo ikke feil det, men det koster jo litt penger Sitér dette innlegget Link to post
Gega Svart 7.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 ok, men spørsmålet er jo bare hvilken propell jeg skal prøve, jeg hae en propell til som jeg kan teste med:-) Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
Ellida Svart 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Hei. Ved å redusere på stigningen med 1 tomme, vil du få ca 400 omdreininger mer i turtall og motoren vil dra båten raskere og lettere opp i plan. Sitér dette innlegget Link to post
Gega Svart 7.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Ok, fikk sett på den propellen som står på nå, det er en 11 1/8 - 13 som står på, jeg har en annen liggen som er 11 5/ - 12 ( litt vanskelig å lese, det kan være 11 3/8 - 12) Jeg er ikke flink med dette og har vel heller svært lite erfaring med propeller og sånt, så her trenger jeg hjelp...hvilken innvirkning vil den andre propellen gi meg? Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
Gega Svart 7.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Det skulle stå 11 5/8 - 12 på den jeg har liggende:-) Er det det siste tallet som er stigning? Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.