Jump to content

Smart tabs SX virker litt for effektivt på Rana 530

Gega

Recommended Posts

jeg hadde disse brakettene som muliggjør heising av flapsene ved behov (landsetting osv.)

flaps3.jpg

flaps5.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Koblet ut trimflapsene idag ved å heide dem opp, farten økte et par knop men båten kommer ikke så lett i plan lengre en den klapret med med baugen...så det er tydelig at smart tabsene har noe for seg, så nå gjenstår det bare å prøve å sette dem på det innerste festet for å se hvordan den oppfører seg...jeg tror jeg kommer til å beholde dem på uansett, for så stor innvirkning mener jeg at de har på kjøreegenskapene at det er verd å miste et par knop:-)

Men jeg har stor tro på at når jeg får justert dem riktig så mister jeg ikke noe fart heller:-)

For å svare på "permagne" sitt spørsmål...ja, de beveger seg hele tiden, avhengig av hvor du får last i båten, om noen flytter plass under fart så justerer de seg umiddelbart etter og båten ligger rett i vannet:-)

Hilsen Geir

jeg bestilte de brakettene som heter PR500 sammen med flapsene fra USA, eller det var et ferdig kit tror jeg.

http://www.nauticusinc.com/pr500.htm

pr500_animated.gif

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Har nå fått testet ved å sette dem på de innerste hullene og det fungerer mye mye bedre, farten ligger nå på 27-28 knop, går utrolig lett i plan og går stødig og fint i vannet..

Men jeg har et annet problem og det er at jeg ikke får mere enn 5200 o/min ved full gass, dette gjelder både med trimflapser innkoblet og utkoblet.

Hva kan dette skyldes, jeg mener at denne motoren skal ligge på 5000-6000 o/min...tror det er mest vanlig at den ligger over 5500 o/min og da mangler jeg nok noe turtall på min, eller?

Motor og propell har stått på en Steady 520 tidligere og er nylig montert på min Rana 530 HT men ikke byttet propell...mener å huske at det er en 11.25 x 13 som står på den nå men kan sjekke dette:-)

Hva tror dere, bør jeg jage etter mere turtall eller slå meg til ro med dette?

Hilsen Geir

Ok, fikk sett på den propellen som står på nå, det er en 11 1/8 - 13 som står på, jeg har en annen liggen som er 11 5/ - 12 ( litt vanskelig å lese, det kan være 11 3/8 - 12)

Jeg er ikke flink med dette og har vel heller svært lite erfaring med propeller og sånt, så her trenger jeg hjelp...hvilken innvirkning vil den andre propellen gi meg?

Hilsen Geir

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...