Jump to content

Dårlig toppfart på buster magnum etter motorbytte

ntm

Recommended Posts

Hei

Har en buster magnum 2000mod som det har blidd bytta motor på. Før stod det på en evinrude 150 2000mod som gjorde 50knop.

Den nye motoren er en ny evinrude 130. Var ute å kjørte her om dagen og den ville ikke gi mere en 35knop. Den står nokk litt høyt montert da den vil begynne å spøle før den får båten til å hoppe når jeg trimmer den.

Kan dette gjøre mye på toppfarta ?

Skal senke denne litt, er det noen fasit på hvor lavt den bør stå ? Siden den er ganske v forma er det vel ikke så lett og plassere motoren ? Tenker at jeg bør få det rett no når jeg flytter den, så jeg slipper å gjøre det flere ganger.

Står på en Viper 13 7/8 x 17 propell på denne. Passer denne til båten og motoren ?

Takker.

Redigert av ntm (see edit history)

Båten har en tørrvekt på 626kg. Motoren ca 175kg tur eg. 115liter tank.

Turtallet er vanskelig å si da den bare ruser seg opp når man tilter motoren. Ligger på 5500 før den ruser seg opp pga trimminga. Har vel max effekt på 5750 trur eg.

Hehe ja 50knop var forrige eiers påstand, Prøvde bare 1 gang før motoren tok kveld og da gjorde den 43 med 3 stk i. Alene og bedre forhold hadde den nok gjort mere trur eg.

Men eg veit absolutt ikje noe om båter og det som hører med. Så det kan ha vært feil med måleren eller noe. Første båt jeg eier :)

50 knop du. Måkje du skrøne. Trekk fra iallefall 10.

Ja det utgjør all verden på toppfart. Og rette høyden hadde du nå på den andre motoren, hvorfor ikkje sette den nye i samme?

Glemte å svare på det siste spørsmålet ditt. Var en forhandler som monterte motoren. Han husker ikke om den ble plassert i en annen høyde en den gammle.

50 knop ?? no way med denne motoriseringen, gamle brutale 2T motorer går godt ingen tvil om det men du har no fått en betydelig mer økonomisk

motor. Når det kommer til monterings høyde på motoren så les denne linken.

http://www.veradoclu...php?topic=137.0

Sier ikke at den skal klare 50knop, men opp mot 40 bør den vel klare med 130hk ? Er jo det gammle enkle skråget fra buster dette, kan vel tilsvares med en xl-xxl i dagens busterverjoner.

Teknoligien er vel ikke så ulik fra 2000modellen som hadde en tidlig form for e-tec innsprøytning. Forbruket er ikke merkbart mindre iallefall.

Takker, der var en link jeg også kan forstå :)

44-45 knop er langt mer realistisk ja (de siste 5 er klassiske jugeknop=)

Det er ikke noe fasit på monteringshøyde. Skrogutforming, undervannshus, bruksområde og ikke minst utforming av propell er alle med på å bestemme hva som er optimalt.

Høres iallefall ut som at motoren er for høyt montert i forhold til grepet propellen din gir.. Du får ta opp og sjekke hvor høyt kavitasjonsplata er over bunnen, med motor trimmet slik at de ligger parallellt

Får håpe forhandleren har montert på en fornuftig måte , som gjør det mulig å justere høyde uten å bore nye hull

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

44-45 knop er langt mer realistisk ja (de siste 5 er klassiske jugeknop=)

Det er ikke noe fasit på monteringshøyde. Skrogutforming, undervannshus, bruksområde og ikke minst utforming av propell er alle med på å bestemme hva som er optimalt.

Høres iallefall ut som at motoren er for høyt montert i forhold til grepet propellen din gir.. Du får ta opp og sjekke hvor høyt kavitasjonsplata er over bunnen, med motor trimmet slik at de ligger parallellt

Får håpe forhandleren har montert på en fornuftig måte , som gjør det mulig å justere høyde uten å bore nye hull

Ja den har 2 hull ned og 1 opp å gå på. Den står i dag 3 cm over bunn. Kan flytte den ned 4 cm max.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...