D5LA Startet 29.Januar.2005 Link til dette innlegget Startet 29.Januar.2005 Hei. Må fornye mitt toalett men er usikker på om jeg bør velge et med elektrisk pumpe eller et tradisjonellt toalett. Ønsker å høre andres erfaringer. Har en 37 fot stålbåt. Solsellepanel m/9A. lading u/gunstige forhold. Hilsen Kaptein. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 29.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2005 (redigert) Hei. Må fornye mitt toalett men er usikker på om jeg bør velge et med elektrisk pumpe eller et tradisjonellt toalett. Ønsker å høre andres erfaringer. Har en 37 fot stålbåt. Solsellepanel m/9A. lading u/gunstige forhold. Hilsen Kaptein. <{POST_SNAPBACK}> Vet ikke helt hvor mye strøm dette gir deg. Men er strøm en knapphetsfaktor så er vel manuell pumpe å foretrekke. Dette funker jo helt greit om en er litt påpasselig. Og så er det stille. Vi har hatt 2 manuelle toaletter og har nå elektrisk på vår 37-foter. Strøm har ikke vært noe problem, ladingen motorene gir til batteriene har alltid vært tilstrekkelig, og vi har ikke ligget stille uten tilgang på strøm lenge nok til at manglende lading har skapt problemer. Andre ting å tenke på med elektrisk toalett er at det støyer - mye. Sent på kvelden/om natta i havn er det ikke alltid like festlig. Riktignok har jeg lest at støyen varierer med ulike typer. Vi har pumpetoalett med ombyggingssett (stående pumpe, leste jeg i et blad). Skal være veldig driftssikkert men støyer ut av h..... Hadde mange runder med Windy før levering som forsikret at deres løsning var god og støysvak. I ettertid ville jeg nok forsøkt å fått et annet toalett som støyer mindre. Noen av de tilgjengelige el-toalettene var imidlertid for høye til å passe under sittelokket som skjuler toalettet. Ville ikke ofre dette. Kanskje vakuum-toalett som jeg har sett i andre båter, men ikke prøvd, en god løsning?. Usikker også på pris på disse. Beholder vi båten i mange år er dette noe som nok vil bli vurdert gjort noe med. Redigert 29.Januar.2005 av KOB (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Lotus Svart 29.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2005 Toaletter med elektrisk pumpe bruker mer vann pr. besøk. Det kan være positivt, men bare dersom du har en stor septiktank. Har du en normal eller en liten tank, blir det fort snudd til noe negativt. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 29.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2005 (redigert) Toaletter med elektrisk pumpe bruker mer vann pr. besøk. Det kan være positivt, men bare dersom du har en stor septiktank. Har du en normal eller en liten tank, blir det fort snudd til noe negativt. Lotus <{POST_SNAPBACK}> Glemte akkurat dette, Lotus. Et godt poeng. Vi hadde et par runder med sprengfull tank mye tidligere enn jeg hadde forventet, til tross for stor tank. Ble så etter hvert oppmerksom på akkurat dette. Men som du sier - i seg selv er det positivt. Sammen med kverna som også benyttes på slike toaletter er risikoen for at det hele skal gå tett vanligvis mindre enn på manuelle toaletter. Selvsagt kan noe av det elektriske svikte, og da står du der, uten manuelt alternativ. Men pumpa svikter også på manuelle toaletter. Det gjorde den på begge mine tidligere båter, på den siste etter bare 2 sesonger (men heldigvis på tur til opplagsplassen på høsten, etter å ha tømt septiktanken). Redigert 29.Januar.2005 av KOB (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
bliss X Svart 29.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2005 Jeg har kun erfaring med manuelle toaletter, og det holder Elektrisk toalett har jeg aldri følt noe behov for. Hva skal man med det? Det støyer, koster mer, bruker strøm og krever mer vedlikehold. Dessuten kan du ikke gå på do og mekke på el. anlegget samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
sirius Svart 29.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2005 Har selv manuelt pumpetoalett som fungerer fint, ble frarådt å sette inn el.toalett av en båtbygger her oppe på møre nettopp pga. støy. MEN, hvordan vedlikeholder man pumpetoalett. Soyaolje? Hvor ofte må man bytte o-ringer o.l.? Generelt, hva må man gjøre før og i sesongene for at dette skal vare og fungere?? Sirius Sitér dette innlegget Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55 Link to post
KOB Svart 29.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2005 (redigert) Det støyer, koster mer, bruker strøm og krever mer vedlikehold. <{POST_SNAPBACK}> Støy (men ikke alle typer), kostnad og strøm er riktig. Men elektriske toaletter krever faktisk mindre veldikehold - iflg. de som forstår seg på det. Se artikkel i siste nr. av Båtmagasinet om dette. Elektrisk toalett noen nødvendighet? På ingen måte. Men det oppleves mer komfortabelt i bruk, og det er enklere i bruk for gjester enn manuelt. Redigert 29.Januar.2005 av KOB (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
`MINA' Svart 29.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2005 Har selv manuelt pumpetoalett som fungerer fint, ble frarådt å sette inn el.toalett av en båtbygger her oppe på møre nettopp pga. støy. MEN, hvordan vedlikeholder man pumpetoalett. Soyaolje? Hvor ofte må man bytte o-ringer o.l.? Generelt, hva må man gjøre før og i sesongene for at dette skal vare og fungere?? Sirius Du finner mye om toaletter og vedlikehold av disse her i emneoversikten GeV Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Flem340 Svart 29.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2005 Jeg har et slikt toalett fra Sleipner, og er meget fornøyd, ikke bråker det allverden heller. Full-Size: Et stillegående toalett med full størrelse har sine åpenbare fordeler. Noe som ikke er fullt så kjent er at en stor skål har større anleggsflate mot dørken, og derfor blir det færre vibrasjoner og støy i resten av båten. En plan bakside gjør at toalettet kan monteres inntil en vegg. Pumpen er innebygd og en glatt sokkel gjør rengjøring enkelt. Rørdimmensjon utløp: 11/2” Rørdimmensjon innløp: ¾” Art.nr. Varebeskrivelse 12 V 60001812 Toalett m/panel og pumper 12 V 24 V 60001824 Toalett m/panel og pumper 24 V Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 29.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2005 Jeg har hatt elektrisk toilett i mange år, og syns det er kjempefint. Men, den første gangen jeg bygde om toilettet fra manuellt, da bråkte det fryktelig. Nå har jeg to Jabscotoiletter ombord, og de bråker lite, men de koster mye, men i forhold til støyen er det OK. I tillegg kan utløpsslangen være tynn, og det er en fordel ombord hos oss, hvor det er langt mellom toilettet akter, og septiktanken forut. Med to pumper, en inn og en ut, får man rimelig greit orden på vannforbruket, og jeg tror ikke jeg bruker mere vann enn på manuelle toiletter. Vedlikehold? Begrenser seg til å fylle på frostvæske hver høst. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Bitteliten Svart 29.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2005 (redigert) Støy (men ikke alle typer), kostnad og strøm er riktig. Men elektriske toaletter krever faktisk mindre veldikehold - iflg. de som forstår seg på det. Se artikkel i siste nr. av Båtmagasinet om dette. Elektrisk toalett noen nødvendighet? På ingen måte. Men det oppleves mer komfortabelt i bruk, og det er enklere i bruk for gjester enn manuelt. <{POST_SNAPBACK}> Jeg har samme type toalett som KOB i Bitteliten III (jeg var og så på en W37 i dag og la merke til at det så ut til å være samme toalettet. Er misunnelig på lokket over toalettet som er på W37)) Jabsco med stående pumpe Har ingen erfaring utover at jeg har prøvd pumpa og registrert at den bråker en del. En fordel som ikke er nevnt her med elektrisk toalett er at det er en kvern i pumpa som kutter opp "innholdet". Dvs at det er mindre fare for tilstopping. For meg som har relativt små barn ser jeg det som en stor fordel. Og har man gjester slipper man å forklare "flush" og "pump dry" i detalj. Kverna og enkel bruk var det viktigste for meg da jeg valgte el toalett. Jeg leste i et norsk båtblad at el toalett med stående pumpe (som jeg har) er mest driftssikkert av de elektriske - men at det støyer. Det finnes el toalett med liggende pumper - de støyer mindre - men er mindre driftssikre. Redigert 29.Januar.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 29.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2005 (redigert) Jeg har hatt elektrisk toilett i mange år, og syns det er kjempefint. Men, den første gangen jeg bygde om toilettet fra manuellt, da bråkte det fryktelig. Nå har jeg to Jabscotoiletter ombord, og de bråker lite, men de koster mye, men i forhold til støyen er det OK. I tillegg kan utløpsslangen være tynn, og det er en fordel ombord hos oss, hvor det er langt mellom toilettet akter, og septiktanken forut. Med to pumper, en inn og en ut, får man rimelig greit orden på vannforbruket, og jeg tror ikke jeg bruker mere vann enn på manuelle toiletter. Vedlikehold? Begrenser seg til å fylle på frostvæske hver høst. <{POST_SNAPBACK}> ...og jeg kan bare si meg enig. Har Jabsco QuietFlush etter å ha "forkastet" den manuelle varianten. Godt fornøyd, spesielt med at det er separate pumper inn og ut. Støyer? Nei. Kostbart? Å,jada M/Y Ellen Marie Redigert 29.Januar.2005 av M/Y Ellen Marie (see edit history) Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Baltic Svart 29.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2005 Har ingen erfaring utover at jeg har prøvd pumpa og registrert at den bråker en del. En fordel som ikke er nevnt her med elektrisk toalett er at det er en kvern i pumpa som kutter opp "innholdet". Dvs at det er mindre fare for tilstopping. For meg som har relativt små barn ser jeg det som en stor fordel. Og har man gjester slipper man å forklare "flush" og "pump dry" i detalj. Kverna og enkel bruk var det viktigste for meg da jeg valgte el toalett. Jeg leste i et norsk båtblad at el toalett med stående pumpe (som jeg har) er mest driftssikkert av de elektriske - men at det støyer. Det finnes el toalett med liggende pumper - de støyer mindre - men er mindre driftssikre. <{POST_SNAPBACK}> Det med kvern høres jo bra ut, selv om jeg ikke har hatt noen form for tilstoppelse på mitt manuelle toalett til d.d. Men vi prøver å være påpasselig med å bruke lettoppløselig papir og bruke nok vann. Men kvern i tillegg må jo være enda bedre. Vi har også små barn og gjester av og til. Det snakkes om av noen at disse toalettene er kostbare,- hva er prisen? Jeg tenker helst på den mest driftssikre varianten. Tenkte kanskje ikke det ble så ille hvis vi byttet til nytt før det manuelle er tatt i bruk. Båten skal hentes til våren. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2005 Det snakkes om av noen at disse toalettene er kostbare,- hva er prisen? Jeg tenker helst på den mest driftssikre varianten. Tenkte kanskje ikke det ble så ille hvis vi byttet til nytt før det manuelle er tatt i bruk. Båten skal hentes til våren. <{POST_SNAPBACK}> Nidelv tar 3500 kroner ekstra for el toalett. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 29.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2005 Jeg har et slikt toalett fra Sleipner, og er meget fornøyd, ikke bråker det allverden heller. <{POST_SNAPBACK}> Jeg har også dette toalettet, vil ikke akkurat si det er stillegående, men det bråker nok mindre enn de fleste andre elektriske toaletter. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 29.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2005 (redigert) Jeg hadde et el.toa i gamle Astor som fungerte utmerket. I nye Astor har jeg et manuellt som jeg innimellom må "smøre" opp for at det skal gå lett å pumpe. I 2005 syntes jeg det er trasig å måtte sitte å dra i pumpa for å spyle ned i stedet for å trykke på en knapp. (Har en vond hånd som knirker når jeg må dra i pumpa) Er klar for å ringe Maritim å bestille et el. toalett ganske snart. Redigert 29.Januar.2005 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
KOB Svart 29.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2005 (redigert) Det snakkes om av noen at disse toalettene er kostbare,- hva er prisen? Jeg tenker helst på den mest driftssikre varianten. Tenkte kanskje ikke det ble så ille hvis vi byttet til nytt før det manuelle er tatt i bruk. Båten skal hentes til våren. <{POST_SNAPBACK}> Windy tar vel 4.000 i tillegg for den elektriske varianten. Dette er et utskiftningssett, hvor selve klosettet beholdes, men hvor den manuelle pumpa byttes ut med en elektrisk med kvern. Jeg har Windy mistenkt for å buke denne løsningen fordi hele toalettseksjonen ser ut til å leveres prefabrikkert med et standard pumpetoalett. Da er det mye enklere å levere denne varianten til de som ønsker elektrisk toalett, og gjøre andre løsninger veldig "vanskelige" å benytte. Jeg fikk riktignok tilbud om å få noe som kunne være den Quietflush som er nevnt i innlegg ovenfor, men dette toalettet er altså høyere og kom da i konflikt med lokket over, som er veldig kjekt å ha. Med det jeg siden har studert om emnet er jeg ganske så sikker på at det finnes andre og bedre alternativer enn det jeg har, uten at toalettet er høyere, og som kanskje ikke er særlig dyrere. Så på et eller annet tidspunkt er det ikke umulig at vi bytter til noe mer stillegådende. Men driftssikkert har det vært i første sesong - ingen tvil om det. Et bilde av den prfabrikerte toalettseksjonen under montering: Redigert 29.Januar.2005 av KOB (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Victora III Svart 29.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2005 Har selv elektrisk toalett og er alt i alt godt fornøyd. + kvern, mindre fare for tilstopping (har også kvern på septikpumpa og det som pumpes i sjøen er bare som grått vann - ser ikke papir i det hele tatt!) + enkelt og greit å bruke for alle +/- vannforbruk (bruker IKKE mer vann en manuelt, kan jo velge hvor lenge du vil spyle da!) - pris - bråker (enig med KOB her!) - strømforbruk (aldri selv hatt problemer, men det er et moment som må vurderes) Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 29.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2005 Jeg har mannuelt toalett og bruker standard dopappir, dette har funket utmerket uten smøring eller tilstopping av noe slag. Har hørt at eletriske er nøpne på pappir kvallitet, ikke vet jeg, men naboen sitt eletriske gikk tett etter to dager. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 30.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2005 Hvordan er det med støyen fra TMC dassene, Maritim selger jo disse på tilbud til under 2000 kroner nå for tiden. Jeg har allerede ført det opp på bestillingen, men ikke sendt den ennå. Hva er stor septiktank da ? Jeg har en på ca. 100l, den kan vel ikke flylles opp så jævlig fort da. Folrutsetter normalt bruk da Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Dassic Svart 30.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2005 Byttet til elektrisk TMC-dass i fjor, og er godt fornøyd. Elektrisk toalett er utvilsomt mer "brukervennlig". Spylingen er langt ifra lydløs, men det sjenerer meg overhodet ikke... Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 30.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2005 Det snakkes om av noen at disse toalettene er kostbare,- hva er prisen? Jeg tenker helst på den mest driftssikre varianten. <{POST_SNAPBACK}> En Jabsco QuietFlush kostet ca kr 8 000,00 hos Malfix for et par år siden, men jeg tror faktisk prisen har gått noe ned nå. Men dyrt? Ja, men man får ofte det man betaler for. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Pjolter Svart 30.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2005 Jeg hadde manuellt toalett i den siste båten. Kona syntes den var tung å bruke og likte den ikke. Hadde elektrisk i båten før det.. Vil abselutt anbefale elektrisk. Mer brukervennlig for kona og barna. om det holder lengere skal jeg ikke si noe om, men så lenge halvparten av mannskapet liker elektrisk så er egentlig saken enkel ?... Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
KOB Svart 30.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2005 Hva er stor septiktank da ? Jeg har en på ca. 100l, den kan vel ikke flylles opp så jævlig fort da. Folrutsetter normalt bruk da <{POST_SNAPBACK}> 100l holder nok rimelig bra. Jeg har selv 120. Men det fylles opp mye fortere enn du tror, hvis du er vant med manuelt toalett. Selvsagt holder det noen dager, men en god vane er å benytte anledningen til å tømme tanken når muligheten byr seg. Det er utrolig hvor fort en halvfull tank utvikler seg til "krise". Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 30.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2005 Jeg hadde manuellt toalett i den siste båten. Kona syntes den var tung å bruke og likte den ikke. Hadde elektrisk i båten før det.. Vil abselutt anbefale elektrisk. ... Mvh Pjolter <{POST_SNAPBACK}> sånn er det jo ofte. Vi oppdager ikke nytten eller fordelene med en ny duppeditt før vi får prøvd den. Etterpå vil vi ikke gå tilbake og være foruten. De fleste som ikke skjønner hva man skal med el.dass har aldri hatt det, men har du først vendt deg til den nye komforten (og mindre plunder og heft) vil du ikke være foruten. Samma diskusjonen var det vel med mobiltelefonene for noen år siden. Mange kunne ikke begripe hva man skulle med dem, men det er vel bare de ytterst konservative som fortsatt mener det? M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.