Jump to content

Toalett. Bør jeg velge elektrisk eller manuell?


D5LA

Recommended Posts

Har selv manuelt pumpetoalett som fungerer fint, ble frarådt å sette inn el.toalett av en båtbygger her oppe på møre nettopp pga. støy. MEN, hvordan vedlikeholder man pumpetoalett. Soyaolje? Hvor ofte må man bytte o-ringer o.l.?

 

Matolje blir frarådet i siste Båtmagasinet! Man får ei pumpe som går lettere i øyeblikket, men er lite egnet på sikt fordi oljen legger seg som et belegg i ventiler og slange. Man tilfører så mer olje for å gjøre pumpingen lettere og så har du en ond sirkel gående. Riktig vadlikehold (i følge BM) er å åpne pumpa årlig for å gjøre rent og smøre o- ring på stempel og stempelstanga med silikonfett eller vaselin. Jeg anbefaler armaturfett som fåes hos den lokale rørleggeren. Videre så er det en simmering på toppen av pumpa som byttes når den begynner å lekke. Noe mer hokus-pokus er det visst ikke!... :sailing:

Link to post

Byttet til elektrisk TMC-dass for 5-6 år siden. Første sesongen knakk en "plast-dings" som medførte at ingenting ble pumpet ut. Jeg fikk raskt tilsendt ny "plast-dings" og siden har det ikke vært noen problemer.

 

Hadde jeg hatt ubegrenset med penger og skulle byttet dass idag vill jeg valgt en vakuum do. Det bruker lite strøm og bare 0,5 liter vann men så koster det 20000kr og da blir det dyrt å drite.

 

Septiktank er som med vanntank. De er tomme/fulle når det passer minst, uansett størrelse så mitt råd er å tømmer/fyller disse når det er mulig.

 

Mvh. Terje

"Hiatus"

Link to post

Ser attSleipner har ett stillegående toalett med to pumper. 

<{POST_SNAPBACK}>

Litt OT, men jeg får altså ikke opp undersidene til Sleipner, kun hovedsiden. Var innom jobben en tur tidligere i kveld, og der virket dette fint, sendte tom. en mail hjem for ikke å glemme siden. Alt virker normalt, men det kommer altså ikke opp noen info i dn aktuelle rammen.

 

Dette har sikkert noe med mitt oppsett å gjøre. benytter Win XP Home og Norton Security. Noen som kan hjeloe?

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Litt OT, men jeg får altså ikke opp undersidene til Sleipner, kun hovedsiden. Var innom jobben en tur tidligere i kveld, og der virket dette fint, sendte tom. en mail hjem for ikke å glemme siden. Alt virker normalt, men det kommer altså ikke opp noen info i dn aktuelle rammen.

 

Dette har sikkert noe med mitt oppsett å gjøre. benytter Win XP Home og Norton Security. Noen som kan hjeloe?

<{POST_SNAPBACK}>

Fungerer fint her (bruker det samme)
Link to post

Ser attSleipner har ett stillegående toalett med to pumper.  Den ene pumper vann inn og den andre pumper ut(kvern).  I denne står det vann akkurat som i skåla hjemme.  Noen som har erfaringer med denne. tror prisen er ca 6000,-  Skal montere septikktank i vinter og kunne tenkt meg å bytte ut bråkebøtta.  Kunne vel være smart med en treveiskran i tilfelle tanken går full. :cool:

<{POST_SNAPBACK}>

Se mitt og Jolo sitt innlegg tidligere i denne tråden.

 

Jeg er godt fornøyd med dette fra Sleipner. Man kan velge å kjøre begge pumpene samtidig, eller en om gangen. Det er en pumpe som er plassert under dørken som pumper inn sjøvann, og en i sokkelen på toalettet som kverner og pumper dritten til septik tanken.

Man må selvfølgelig passe på at man ikke putter ting i dassen som man ikke har spist først.

Hadde en episode i fjor, der noen hadde spist en plommestein, som tilslutt kom den naturlige veien ut og i dassen. Det tok en stund før jeg fant ut av den rare klirrelyden i potta var når jeg flushet. :lol:

Link to post

Ser attSleipner har ett stillegående toalett med to pumper.  Den ene pumper vann inn og den andre pumper ut(kvern).  I denne står det vann akkurat som i skåla hjemme.  Noen som har erfaringer med denne. tror prisen er ca 6000,-  Skal montere septikktank i vinter og kunne tenkt meg å bytte ut bråkebøtta.  Kunne vel være smart med en treveiskran i tilfelle tanken går full. :cool:

<{POST_SNAPBACK}>

Kan ligne mye på Jabsco toilettet, og det er meget bra. Spør om hvem som har laget det.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

El. toalett må man ha. Ingen problemer med folk som ikke er vant med pumpetoalett. Man behøver ikke å fortelle i det vide og brede om hvor mange pumpinger og at hendler skal settes i den eller den posisjonen.

 

Har bygget om min manuelle toalett med kvern fra TMC. Er godt førnøyd med den.

 

Det kan være litt vanskelig å vite hvor lenge man skal holde knappen inne, så jeg har bygget inn elektronikk, som gjør at man bare trykker en gang på knappen og slipper den med en gang, da går kverna i 7 sek.

Trenger man mere er det bare å trykke en gang til. Dette gjør at septiktanken ikke går så fort full.

Link to post

El. toalett må man ha. Ingen problemer med folk som ikke er vant med pumpetoalett. Man behøver ikke å fortelle i det vide og brede om hvor mange pumpinger og at hendler skal settes i den eller den posisjonen.

Det kan være litt vanskelig å vite hvor lenge man skal holde knappen inne, så jeg har bygget inn elektronikk, som gjør at man bare trykker en gang på knappen og slipper den med en gang, da går kverna i 7 sek.

Trenger man mere er det bare å trykke en gang til. Dette gjør at septiktanken ikke går så fort full.

God ide! Jeg har en sønn som jeg har slitt gjennom til elektronikkingeniør. Ny dass står ute i kjelleren. Nå skal Hulda ha igjen for investeringen. Om dassen bråker som en steinknuser er uvesentilg. Damer som ikke trykker- eller holder knappen inne en halvtime, ser jeg som et mulig fremtidig problem. Maskindass kjøpte jeg også av grunn som nevnt over. Jeg har staket for mange meter med dritt. Ett trykk og problemet er løst er tingen.

 

Husker en av mine mer eleverte stake/ klarere-utløpet-oppgaver. Trykk ble pumpet opp med håndpumpen for å se om det var mulig med gjenomstrømming før gummihansker og munnbind dynket med VSOP. Som sagt trykket opp, en treveisventil tok kvelden og innholdet sto som en fontene plaskende opp i dotaket, regnende ned over rørleggeren og klesskapet. Ikke mer av det der. En gang i livet holder.

Link to post

Som sagt trykket opp, en treveisventil tok kvelden og innholdet sto som en fontene plaskende opp i dotaket, regnende ned over rørleggeren og klesskapet.

<{POST_SNAPBACK}>

:lol::lol::lol:

 

Har sett for meg muligheten for oppståelse av den situasjonen hver gang jeg har overhalt de i mine forskjellige fartøyer ombordværende avtreder. Heldigvis har det hittil ikke skjedd noe av slik dramatisk natur som det ovenfor beskrevne, men det har blitt en del gloser på forskjellige språk. Finsk er i så måte en gjenganger ... :yesnod:

 

Nå har jeg en Raske Meyde som roper på skifte av pakninger etc ... velger å ta det nå, straks og med en gang, heller enn å måtte trykkprøve utaskjærs! :lol::lol:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Dette ble jo litt av en dritt-tråd :wink::wink::wink:

 

Her hadde jeg endelig bestemt meg for å sette inn manuelt pumpetoalett, det er nettopp gjort (og omtalt i en annen tråd), og da får jeg etter at jobben er ferdig høre at elektrisk toalett nesten er et must! Uffameg, har jeg gjort noe dumt nå da ... Men det er daycruiser det her er snakk om, og "rett i sjøen"-opplegg.

 

Et konkret spørsmål: Hvor "lett" er det for at rørene går tette i et båttoalett? Skjønner jo at rørdimensjonen ut (Ø 1 1/2 ") ikke er så overvettes, og med diverse bend og svinger her og der, og ingen kvern, ser jeg selvsagt faren for at en stor "ladning" :eek: rett og slett kan sette seg bløggandes fast midt i svingen et sted...

 

Er dette et vanlig problem? Og hva gjør dere hvis det går tett? Staker med noe, fyller noe "løsemiddel" nedi, eller hva? Seriøst ment, hva gjør jeg hvis dette scenariet oppstår? :confused:

Link to post

Uffameg, har jeg gjort noe dumt nå da ... Men det er daycruiser det her er snakk om, og "rett i sjøen"-opplegg.

Et konkret spørsmål: Hvor "lett" er det for at rørene går tette i et båttoalett? Skjønner jo at rørdimensjonen ut (Ø 1 1/2 ") ikke er så overvettes, og med diverse bend og svinger her og der, og ingen kvern, ser jeg selvsagt faren for at en stor "ladning"  :eek: rett og slett kan sette seg bløggandes fast midt i svingen et sted...

Er dette et vanlig problem? Og hva gjør dere hvis det går tett? Staker med noe, fyller noe "løsemiddel" nedi, eller hva? Seriøst ment, hva gjør jeg hvis dette scenariet oppstår?  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Hei!

Etter min mening har du gjort det eneste riktige. Kan ikke skjønne at du trenger elektrisk toalett til ditt bruk.

 

Jeg har i dag, og har bare hatt manuelle wc'er i mine båter, og det blir det nok en stund til. Har til dags dato aldri vært plaget av tette slanger/rør eller utløp. Ikke på 20 år! Jeg vet ikke om jeg er spesielt forsiktig med bruken heller, noen sier at man må bruke spesielt papir for at det ikke skal tette seg, jeg har ikke tenkt den tanken en gang. Men det går jo an å være litt føre var hvis du har en stor leveranse, :blush: du kan jo pumpe litt underveis, så får du dritten unna. :eek::wink:

Kun en gang har jeg hatt litt problemer med anlegget, og jeg mistenker en kvinnelig gjest for å ha puttet en tampong oppi skåla. Det var noe stort i hvertfall, men jeg pumpet til det ble litt trykk i systemet og ventet litt, da skled proppen igjennom heldigvis. Men jeg må innrømme at jeg var litt nervøs da.

Link to post

...jeg pumpet til det ble litt trykk i systemet og ventet litt, da skled proppen igjennom heldigvis. Men jeg må innrømme at jeg var litt nervøs da.

<{POST_SNAPBACK}>

Før dro fra Den Helder for å krysse den engelske kanal (med en Contrast 33), hadde septiken tettet seg. Vi prøvde å pumpe litt ekstra for å presse guffa ut, men det gikk ikke. Så prøvde vi å stake fra utsiden, men det gikk heller ikke. Endelig ble været såpass bra at vi bare måtte kaste loss. Det var liten kuling og bra med bølger, og da jeg skulle legge meg noen timer senere, var det 10 centimeter møkkavann m/klumper som plasket rundt på dørken.

Det sier seg vel selv at vi hadde en skikkelig drittjobb med å vaske båten da vi kom til Dover.

 

(En kamerat av Far forsøkte å fikse en tett septik ved å spyle inn vann med en høytrykksspyler. Tanken eksploderte..)

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post

Jeg har i dag, og har bare hatt manuelle wc'er i mine båter, og det blir det nok en stund til.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei GeirFrode

 

Du bekrefter vel egentlig her min tidligere påastand her i denne tråden;

 

sånn er det jo ofte.  Vi oppdager ikke nytten eller fordelene med en ny duppeditt før vi får prøvd den.  Etterpå vil vi ikke gå tilbake og være foruten.   

 

De fleste som ikke skjønner hva man skal med el.dass har aldri hatt det, men har du først vendt deg til den nye komforten (og mindre plunder og heft) vil du ikke være foruten.

Samma diskusjonen var det vel med mobiltelefonene for noen år siden.  Mange kunne ikke begripe hva man skulle med dem, men det er vel bare de ytterst konservative som fortsatt mener det? :lol:

:seeya:

M/Y Ellen Marie

<{POST_SNAPBACK}>

...men at du har hatt et manuelt toalett i 20 som aldri har voldt deg problemer tror jeg hører til untakene, og komforten er jo udiskutabelt bedre med el.dass, er den ikke?

 

:seeya:

M/Y Ellen Marie

Link to post

Hei GeirFrode

 

Du bekrefter vel egentlig her min tidligere påastand her i denne tråden;

...men at du har hatt et manuelt toalett i 20 som aldri har voldt deg problemer tror jeg hører til untakene, og komforten er jo udiskutabelt bedre med el.dass, er den ikke?

M/Y Ellen Marie

Jeg skal ikke begi meg inn på noen diskusjon om komforten m.t.p. manuelt kontra elektrisk toalett. For meg spiller det liten rolle. Selve skåla er vel ikke så forskjellig. Jeg har ingen problemer med å benytte en manuell pumpe de gangene jeg er på toalettet, og har egentlig ikke hørt noen klaging fra mannskapet heller.. :smiley:

Mitt største ankepunkt til elektriske toaletter har vært støyen. Synes de lager noen fryktelige lyder. Men det finnes tydeligvis (heldigvis) noen modeller som er bedre der også. Det er bare det at det kan ikke være så mange som er klar over det. Hvis en går bryggelangs på kvelden, så hører en jo fort hvem som har vært et nødvendig ærend i båten. Da bråker det godt når de trykker på knappen. Og akkurat den lyden er ikke særlig morsom å høre fra nabobåten midt på natten heller synes jeg. Jeg er dessverre veldig var på lyder, og sover lett, derfor kan jeg faktisk våkne av den lyden en sånn kvern lager. Men det er klart at en manuell pumpe er ikke lydløs den heller, selv om det går an være litt forsiktig når en pumper.

Nå er det ikke sånn at jeg har hatt den samme dassen i 20 år. Jeg har hatt 2 forskjellige båter på den tiden. Og selve dassen har det nok vært det vanlige vedlikeholdet på med skifte av pakninger osv. Nå måtte jeg også bytte toalett for noen år siden, og da ble det skikkelig problemer. Men det var fordi leverandøren solgte noe som ikke var brukbart. Måtte bare hive ut hele greia til slutt. Understellet lakk uansett hva jeg gjorde. Det gjalp ikke å bytte det heller. Så da fikk jeg tak i et annet, og det har funket bra.

Men det var vel helst tette slanger og gjennomføringer jeg mente at jeg ikke hadde hatt problemer med. Bortsett fra den gangen akselen på kuleventilen til avløpet fra septiktanken røk i starten av ferien da. Da var det litt mere jobb å få tømt tanken. :puke:

Link to post

Et konkret spørsmål: Hvor "lett" er det for at rørene går tette i et båttoalett?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har hatt manuelle toalett i nesten alle mine båter, brukt vanlig billigpapir og har kun hatt blokkering EN gang. Det var etter et par jentebesøk: 2 meter papir pr besøk og ikke pumpet ned etter seg..... Papiret satt som en vedkubbe mellom skåla og pumpa....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

sånn er det jo ofte.  Vi oppdager ikke nytten eller fordelene med en ny duppeditt før vi får prøvd den.  Etterpå vil vi ikke gå tilbake og være foruten.   

Sikkert riktig. Jeg har aldri hatt el.toalett. De første årene hadde jeg en RM originalt fra 1986. Pumpa gikk føyken, og jeg fikk en drittjobb med å bytte (til ny manuell pumpe). Deretter har det fungert veldig greit. Men jeg er ikke i tvil om riktigheten av det M/Y Ellen Marie sier. Hadde jeg vært vant til elektrisk, så ville jeg ikke vært foruten (sannsynligvis).

 

Et konkret spørsmål: Hvor "lett" er det for at rørene går tette i et båttoalett?

Er dette et vanlig problem?

Har aldri opplevd at rørene har gått tett. Jeg har heller aldri brukt noen form for spesialpapir. Bare vær påpasselig med å trekke ned i flere vendinger dersom du, eller noen andre er i ferd med å legge ekstra tykke eller lange "kabler" og/eller må bruke mye papir. Ikke fyll opp skåla, men pump etpar ganger underveis . Da er mye gjort for å unngå problemer. Og ikke bruk toalettet til annet enn det det er ment for.
Link to post

Har selv manuelt pumpetoalett som fungerer fint, ble frarådt å sette inn el.toalett av en båtbygger her oppe på møre nettopp pga. støy. MEN, hvordan vedlikeholder man pumpetoalett. Soyaolje? Hvor ofte må man bytte o-ringer o.l.? Generelt, hva må man gjøre før og i sesongene for at dette skal vare og fungere?? :confused:

 

Sirius

<{POST_SNAPBACK}>

Eg satte inn pakninger og O-ringer med silicon av type MOLYCOTE 111 , som tjukk salve, når eg tok service på toalettet. Det funka bra. Ta godt vare på originaldelene," billige" pakningssett er av mindre god kvalitet. Metallloddet på "tilbakesl. ventil" rusta !!
Link to post

Hei.

 

Med fare for å komme helt ut på viddene og komme på kant med muslimer, vil jeg henvise til Romerikes Blad. Der sies det idag:

  . . som avisen fortalte sist lørdag, har det brutt ut en hard konflikt mellom muslimske og norske sjåfører på grunn av angivelig tilgrising av toalettene og muslimers krav om eget bønnerom. . .

Men hos Coca Cola på Lørenskog er det:

Eget bønnerom, tilpassede toaletter og kantine som alltid har matretter uten svinekjøtt. Hos mineralvann-giganten Coca-Cola i Lørenskog er dette selvsagte tilbud til muslimske ansatte.

Og den eneste endringen på toalettene er en hånddusj, hvordan nå det ritualet foregår? (men det er det vel ikke nødvendig å vite noe om heller!)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...