Birchwood 320 Startet 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 26.Juni.2012 Vil ein merke mye turtall forskjell ved skifte fra 3 til 4 blad propell i samme stigning og diameter? Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
olpi Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 (redigert) Tror ikke det. Hvis det ikke er veldig forskjellig bladareal. Ta en tlf f.eks til Sleipner Motor, tlf 69300060 så kan du jo få mer info der. Spørsmålet blir jo også hvorfor du øsnker å bytte til 4-blad? Tenker du på støy/vibrasjoner, eller er det effektmessig du tror det er noe hente? Redigert 26.Juni.2012 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 26.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Eg har 2 forskjellige propps i dag. Med forskjellig blad areal . Og finner ikke en lik den som er rett. Eg får for høgt turtall på den ene maskina pga feil propp. Da eg har et tilbud om to like propellere til en god pris så derfor vurderer eg dette. Maskinene er lett å skru opp litt om nødvendig. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
LALUNA II Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 (redigert) Vil nå tro du får litt mere "drag" med 4 blader contra tre om de har samme stigning de vil jo flytte mere vann ? Redigert 26.Juni.2012 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Birchwood 320 Svart 26.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Er jo litt det eg håper på.. Eg oppdaget først i år at ene propellen var vesentlig mindre blad areal en den andre. Begge har 19x20 mål. Og det har 4 bladerene også. 19x20 tommer.. Om eg må gi på med litt mer diesel på pumpa gjer ikkje da noko. Eg har forkjøler (ikke intercooler) på motorene.. Og det er tatt ut 150 hk. Etter dei som har peiling så skal det gå greit å skru opp til 180 eller til eg har rett turtall med nye propellere.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Polarn Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Jeg har en 19X21 40 mm 4 blader om du trenger. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
cantina Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Tommelfingerregelen sier at med å gå opp til 4 blader må du gå ned 1 tomme på diameteren for å ha noenlunde samme turtall. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 aaaahhhhusker når du hentet båten at vi stusset litt på at de ikke gikk helt likt ..var nok der forklaringen dukker opp nå ;-) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Birchwood 320 Svart 26.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Var nok det ser du. Merkelig at eg ikke har sett det før nå.. Men men. Eg har 1.5 toms akslinger så noe 40 mm går ikkje Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
GeirFrode Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Det finnes foringer som kan brukes mellom aksling og propell når du har tommer på aksling og mm mål på propell. Jeg har det på den ene akslingen min, og det har ihvertfall funket i de årene jeg har hatt båten. Propellen sitter godt. Propellforing 1:10 kon opp til 60mm (oppgi mål) Foringer lagerføres i ISO størrelser. Andre dimensjoner kan produseres på bestilling. Oppgi nøyaktige mål. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 27.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 (redigert) Veit da men en propell som er anna dia er ikke noe for meg pluss antal blader kan eg vel ikkje bruke Redigert 27.Juni.2012 av Birchwood 33 (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
GeirFrode Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Det er best å ha to like propeller, uten tvil. Men det jeg siktet til, var hvis du får tak i propell(er) som er beregnet for 40 mm aksel, så kan det til nød brukes mellomlegg på konen for å få den til å passe på din aksel. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Det står en 3 blader 20X21 på båten og jeg ville ha en lettere propell. Fikk kjøpt en 4 blader 19X20 og regnet med at den skulle bli lettere. Nå er det nok litt større areal på 4 bladeren, men begge gir ganske nøyaktig samme fart og turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Burgermeister Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Meina å ha lest at det skill 50-100 rpm på 3 og 4 blad med samme spesifikasjonar. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Er det ikke først og fremst respons på lave turtall som merkes med 4-bladers kontra 3? D.v.s. at man slipper å gi så mye gass når man slår bakk ved tillegging o.s.v? Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Jeg har lenge hatt 3 blader og har hatt en del støy. Når jeg gikk over til 4 blader, ble støyen helt borte, samt at aks og "brems" ble meget mye bedre. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.