Jump to content

Mulighed for at se TV i båden?

Flemming Torp

Recommended Posts

Hei,

I de kommende måneder vil jeg befinde mig ombord i min sejlbåd i Norske farvande.

Ombord har jeg et lille digitalt TV med en digital antenne -

og jeg har internetforbindelse via Net-1 (tidl. Ice-Net).

Jeg kom til Arendal i går aftes fra Svenskekysten og kunne dér fange gode signaler fra Svensk TV.

Dér kunne jeg bl.a. se fodbold-EM i fin kvalitet ...

Også i Danmark kan jeg se flere TV-kanaler uden licens/kort/dekoder osv.

Når jeg kører min "automatiske kanalsøgning" her i Arendal, identificeres mange muligheder, men hvis jeg ønsker at se et bestemt program, f.eks. NRK1 eller NRK2, får jeg besked om, at "Det valgte programmet er ikke tilgjengelig" ...

Er der nogen, der kan give mig et tip til, hvad jeg kan/skal gøre for at kunne se TV i båden?

Og måske også fortælle lidt mere om, hvilke muligheder, der er adgang til, ((Net-TV f.eks.) hvilke erfaringer I har her i Norge, og hvad man skal gøre for at udnytte dem?

Selvom jeg er her for at sejle, er der jo også mange spændende sportsbegivenheder, det kan være sjovt at kunne følge med i, når man holder pause fra seileriet ...

På forhånd tak.

Mange hilsener

Flemming Torp

Med sejlerhilsen

Flemming Torp - Gimle - X-342 - Helsingør

Her i norge må man ha en tv med innebygd rikstv-dekoder. Man trenger ikke kort for å se NRK1, 2 eller 3. Grunnen er at de har skrudd av det analoge anlegget. Men du kan f.eks se NRK 1, 2 eller 3 direkte fra nettet. www.nrk.no Du kan også se eldre programmer eller dokumentarer her.

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Din " lille digitalt TV" har sannsynligvis MPEG2 dekoder som anvendes i Danmark og Sverige mens vi i Norge bruker det nyere systemet MPEG4 (som i hvert fall Sverige senere skal gå over til). MPEG4 er bakoverkompatibelt slik at vi med nyere TV kjøpt i Norge også kan se de danske og svenske sendingene. Men omvendt er det dessverre ikke mulig.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du kan ta i mot de tre ukrypterte kanalene NRK1, NRK2 og NRK3 om du har en dekoder i TVen din som støtter MPEG-4. Hvis du ikke får tatt i mot noen av dem, så støtter kanskje TVen bare MPEG-2 som er den gamle standarden? I så fall trenger du en ekstern dekoder for å ta imot disse kanalene. Eventuelt en USB-tuner om du har en ikke altfor gammal og trøtt PC ombord.

Jeg er usikker på hvilken kodestandard som brukes i Sverige og Danmark, men det er det kanskje andre her som vet...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Mange tak for svar.

Nu fik jeg tjekket mit TV. På bagsiden står:

Sony Bravia KDL20B4030.

Når jeg tjekker specifikationerne er det ganske rigtigt baseret på MPEG-2, som er OK i DK og S ...

(Vi er jo ikke så langt fremme i Danmark og Sverige ... :nonod: ... desværre, men godt for mig ... :wink: ... så dur mit TV jo dér! :thumbsup: ).

Den bærbare PC. jeg har med på denne tur er ganske moderne og veludstyret.

Men er Net-1 forbindelsen hurtig nok til at give TV modtagning i god kvalitet?

Jeg har god antenne i mastetoppen - ca. 17 m.

Men jeg synes billedet "hakker" en del og billede og lyd er ikke godt synkroniseret ...

Så nu spørger jeg:

1. Kan jeg, f.eks her i Arendal, købe en form for MPEG-4 dekoder, der gør mig i stand til at se Norsk TV på mit nuværende TV?

... og til en rimelig pris ... med det mener jeg væsentligt billigere end at købe et nyt TV til båden ... :yesnod: ...

(ja, jeg ved godt, at jeg er ved at bevæge mig ud over emnet seilads og baatplassens fundats ... men kender ikke andre Norske nyhedsgrupper, der har så hjælpsomme medlemmer, som jeg har mødt her i baatplassen, så derfor forsøger jeg at få hjælp her ... :smiley: ).

2. Er der evt. andre muligheder? CAM-kort? (jeg kan se, at der et CAM-slot på bagsiden af TV'et).

3. Skal man tegne en form for abonnement for at se NRK's forskellige programmer? Det, jeg er mest interesseret i er nyheder og de mange sportsudsendelser, der vil blive bragt i løbet af sommeren ... ikke mindst OL og håndbold vil jeg gerne kunne se ...

Foreløbigt tak for hjælpen ... det fik mig da på sporet af at stille lidt flere spørgsmål ... håber på fortsat hjælp ...

Mange hilsener

Flemming Torp

Med sejlerhilsen

1. Ja, alle elektronikkjeder selger RiksTV-mottagere, de koster rundt 1000 kroner nye. Da har de nok ikke 12V inngang; har du inverter i båten?

På Finn ser jeg det er en som selger en brukt til 400,- http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=35583813

2. Nei, CAM-kort er bare en leser for dekoderkort, og inneholder ikke egen MPEG-dekoder. Med CAM bruker du fortsatt TVens innebygde dekoder, og du er like langt. Har du PC i båten og er tilfreds med å se TV på denne, har de samme elektrobutikkene USB-"dimsedutter" som gir deg tilgang til NRKs kanale på TV til en rimeligere penge enn en frittstående dekoder.

3. Nei, kjøper du en dekoder trenger du ikke kort eller abonnement for å se NRKs kanaler.

Til punkt 1: Det er to hovedmerker som selges, og det er Sagem og Grundig. Men det er en STOR forskjell på disse. Grundig-boksen er mye mer følsom for svake signaler enn Sagem-boksen. Men kjøper du boks, må du også huske på å få med deg HDMI kabel for å koble deg til TV'n. Har ikke TV'n slik inngang, men Scart inngang, kan du bruke slik kabel. Disse boksene leveres med batterieliminator mellom 230VAC og 12VDC. Du kan også få egen 12V kabel med sigarettenner plugg for å koble deg rett på båtens 12V. Jeg klippet bare av ledningen på batterieliminatoren til min Grundig dekoder og koblet rett på båtens 12V. Så sparte jeg penger til slik kabel.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Som andre skriver med en ekstern MPEG-4 dekoder eller Tv med denne dekoderen innebygd kan du se NRK kanalene uten abonnement.

Om sportsbegivenheter er hoved innteressen er det mye sport som går på TV2 kanalene (TV2 og TV2 zebra). Disse kanalene er kun tillgenglig om du har ett standard Rikstv abonnement (rikspakken).

Tror, skriver TROR. OL sendigene er delt mellom NRK og TV2. De siste årene har alle store håndball turneringer gått på TV2.

RiksTV har nå kampanje hvor du får gratis kort/Dekoder om du tegner ett RiksTV abonnement.

Med rikspakken får du 28-30 kanaler.

Les mer her.

https://www.rikstv.no/

Gratis blir det selvfølgelig ikke, men ikke så avskrekkende.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Både Danmark og Sverige er også gået på MPEG4. Der sendes vist nok stadig på MPEG2 i Sverige, men kun i kortere tid endnu. Så hvis du køber et nyt tv med mpeg4 så kan det også anvendes hjemme. Jeg har investet i et Grundig med CAM-læser og abonnement fra Boxer. Desuden har jeg et feriekort fra Svenske boxer, hvor jeg kan købe en måned ad gangen hvilket jeg får brug for når jeg skal se Touren i Sverige i de kommende uger...

Alternativt kan du købe en boks til det gamle tv, men det er noget bøvl synes jeg. Bokse kan du få til 7-800 kroner både i S og DK. Jeg har en jeg ikke bruger mere, men det kan du jo nok ikke bruge til noget.

Kære alle!

Mange tak for gode tips.

Jeg startede dagen i "Amfi-center" i Arendal hos Olsson og Elkjøb Expres ... uden held.

Tog så bussen ud til Stoa og besøgte Expert, Biltema, Elkjøb, og ps.no ...

Udvalget var begrænset, men jeg så på en Grundig dekoder til 3.999,- ... men syntes det er for mange penge, (så kunne jeg jo lige så vel købe et nyt TV?), så jeg valgte en Samsung dekoder til 899,- NOK (DTB-HH380Z - kun til 230 V, men jeg har 12V-->230V inverter i båden, så det lever jeg med, selv om det ikke er specielt effektivt ...) - og som Lars nævnte - et HDMI-kabel - til 259,- (kontakterne må da være af det pureste guld til den pris!?).

Det fungerer fint - dvs. jeg kan nu se NRK1, -2 og -3 på mit "gamle TV" ... I det mindste i Arendal gæstehavn ... :yesnod: ...

Men så kom jeg heller ikke længere.

Ville meget gerne tegne et Riks-TV-abonnement på 3 måneder til NOK 450,- pr. måned ... Man oplyste mig om, at hvis jeg ønskede et TV2 abonnement, måtte jeg tegne for et helt år ad gangen ...

Ekspedienten i Expert og senere i Elkjøb arbejdede intenst med at opfylde mit ønske ... Men nej!: Hvis jeg ikke kan præsentere en fast adresse i Norge, kan jeg ikke få lov til tegne et abonnement. Jeg argumenterede, at jeg var villig til at betale forud, at jeg havde en Norsk bankkonto i Nordea, Norge, men jeg var sejler og derfor ikke kunne opgive en fast adresse ... Så jeg måtte forlade begge butikker med uforrettet sag. De hjælpsomme ekspedienter gjorde, hvad de kunne ... men jeg fik ikke mit kort til Riks-TV ... Jeg forstår det ikke ... Hvad er problemet? ... De havde kortet liggende i Elkjøb butikken? Og jeg ville gerne betale hele beløbet forud ...

Jeg spurgte også hver eneste sted, jeg var, om jeg kunne købe den lille Mini DVB-T Dongle ... Men ingen af de butikker, jeg besøgte, kunne levere en sådan, hverken fra Sandberg eller andre ... :sad: ... Og det er jo ikke nemt at købet noget via Internettet, når man er sejlende... :confused: .

Man fortalte mig, at såfremt, jeg kendte en i Norge, der ville oplyse sin adresse til Riks-TV og bestille kortet, og jeg betalte vedkommende, ville det være OK for denne Nordmand at "låne mig kortet" ... Men jeg ved ikke, hvordan det i praksis kan lade sig gøre, når jeg ligger i Arendal Gjestehavn og skal videre over til Vestlandet ...

Så nu resterer to spørgsmål fra min side:

!. Nogen der ved, hvor jeg kan købe den dongle, som Sjøtunga nævnte: Sandberg Mini DVB-T Dongle MPEG4 - eller lignende?

2. Nogen, der har et tips til, hvordan en Dansk seiler kan køber et tre måneders Riks-TV-abonnement (uden permanent adresse i Norge)?

Tak for hjælpen - so far - måske mine to næste spørgsmål er lidt sværere?

Mange hilsener

Flemming Torp

Med sejlerhilsen

Til MajorAndy ...

Tak for dit forslag ... desværre har jeg, som du kan ovenfor, handlet i løbet af dagen ... og vi har vist skrevet på samme tid ...

Og jeg er helt enig med dig: Det er noget bøvl ... Men jeg har ihverken mange alternativer eller meget tid lige nu (jeg ville jo gerne se semifinalen i aften ... :yesnod: ), og så koster det ...

Den rigtige løsning er naturligvis at finde et passende nyt TV med de specifikationer, der er nødvendige ...

Men det må blive en anden gang, når jeg har tid og udvalg m.v.

mvh

Flemming Torpå

Med sejlerhilsen

!. Nogen der ved, hvor jeg kan købe den dongle, som Sjøtunga nævnte: Sandberg Mini DVB-T Dongle MPEG4 - eller lignende?

Produsenten har en oversikt over norske forhandlere her. Men jeg tror nok disse først og fremst selges gjennom websjappene. Netshop.no har den, og de har en hentebu i Sandefjord-området, men det er jo et stykke fra Arendal, da.

Ellers bør du være obs på at programvaren så vidt jeg vet ikke har støtte for kortlesere, så du får ikke brukt denne dongelen til å se på krypterte kanaler.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Det vanskelige er vel "logistikken" ...

Hvordan møder jeg den nordmand, som jeg kan købe et TV-kort af ...

Hvis der f.eks. er en Norsk sejler i Arendal, Kristiansand, Mandal, Farsund, Egersund, Tananger - eller der i nærheden ... der vil sælge et Riks-TV kort for tre måneder, er jeg vældig interesseret i at købe det kontant.

Men jeg er ikke klar over, om et kort skal passe til en bestemt dekoder ... ?

Eller kan man bare "låne" et kort og sætte i sin dekoder?

Så, ja, det er ikke kompliceret, men i praksis måske ikke så enkelt ...

Men jeg er meget åben for kreative forslag ... :yesnod: ...

Mange hilsener

Flemming Torp

PS - Det står stadig 0 - 0 ... Spændende ....

Med sejlerhilsen

Jeg har en Grundig med innebygget Riks-tv dekoder. Har jeg forstått det riktig mår jeg har oppfatett at jeg kan kjøpe korttidsabbonement i Sverige når jeg skal dit? Er det i så fall noe mer jeg trenger, eller holder det med det CAM (?) kortet jeg har, slik at jeg bare bytter Riks-tv kortet? Fås slikt abonnement i så fall kjøpt i alle el-butikker i Sverige? Kan man se noen kanaler uten kort?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...