Jump to content

Oljelekkasje fra drev etter "grunnstøting"

NasseN

Recommended Posts

Da er drevets første nærkontakt med bunnen dessverre et faktum.

Hadde vel max 5 knop og 1000 omdreininger/ min da båten gjorde et lett rykk, noen lite hyggelige skrapelyder og så gled videre i vannet....

Ifm inspeksjon av propellen etterpå heiste jeg drevet helt opp (tilhengerposisjon). Forventet ingen skader, men oppdaget til min forskrekkelse små mengder olje i vannet. Dette gikk vekk ved drevet i vanlig posisjon, for så å komme tilbake med drevet løftet i tilhengerposisjon igjen.

Ingen åpenbar nivåforskjell i beholderen for drevolje.

Utover et 5 mm dypt hakk midt på det ene propellbladet er det heller ingen synlige/ følbare skader. Propellen går greit rundt uten motstand og båten kjører og låter i alle fall tilsynelatende akkurat som før..

Er det sannsynlig at en slik "grunnstøting" kan ha ødelagt noen pakninger eller liknende eller har lekkasjen andre årsaker?

Skrekken er at båten må rett til marinaen 3 dager før ferien.... Kan jeg se dette litt an såfremt oljenivået holder seg, eller spøker det for båtferien?

Det skal normalt en del til før drevet skades, men dersom propellen har slått nedi på litt turtall så kan i verste fall tetningene bli skadet eller akselen bli bøyd.

Faren er ikke bare at olje kan lekke ut, men at vann kan lekke inn, og en reparasjon på noen båtlapper for nye tetninger blir fort til veldig mange båtlapper for nytt drev dersom man fortsetter å kjøre med en slik lekkasje.

Det høres pussig at det kun lekker når drevet er opptiltet, og det høres vel mere ut som det er tilten som lekker eller noe gammel morro som har lekket/rent av når drevet har blitt tiltet opp.

Jeg ville vurdert sterkt å få drevet trykktestet så snart som mulig, og dersom båten ikke er så veldig stor må det vel kunne gå an å få den opp på land og få noen til å gjøre dette relativt raskt, eventuelt forsøke å trykkteste det selv, da er du i det minste sikker på at det ikke lekker og større skade oppstår.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...