Jens_P Startet 29.Januar.2005 Link til dette innlegget Startet 29.Januar.2005 Byttet motor i fjor sommer og fikk inn et mekanisk gear type Volvo MS25A (som er et ZF 25MA). Fungerer greit, men synes dette går brutalt i inngrep når jeg legger inn gearet. Føler det som å kjøre bil uten å bruke clutch'en og kvier meg for å bruke gearet ved finmanøvrering i havn. Alternativet er å bytte til hydraulisk gear, VP HS25A (ZF 25A) til en pris på ca. 20 lapper. Er det noen som har erfaring med dette? Er det mykere innkobling enn på et mekanisk gear? Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Intruder Svart 29.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2005 Er giret ditt justert skikkelig? Det skal ikke være så brutalt, jeg hadde en brutal revers, men etter justering ble det mye bedre!!!! Intruder Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 29.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2005 Kan dette gearet være det samme som Hurth HBW 250? Nå heter Hurth også ZF. Har selv ei mek. Hurth 250 kasse i min båt. Det slår litt begge veier med skifte på mekaniske gear i forhold til hydrauliske. Er gearwire riktig justert? Er demperplata på svinghulet i orden? Hvis den har slitasje eller skader så blir det "leven" kan du tro. Hvis der sitter ei gammel plate med fjærer som er utslitt, så kan feilen ligge her. Når gearkassa er blitt varm har du da "rakling" på tomgang forover? Hva da med litt turtalløkning? Noe støy må du nok påregne, men hvordan di kasse er er litt vanskelig å vurdere. Sjekk litt rundt dette og se om du finner noen grunn. Sikkert andre også som kan gi deg noen råd. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 29.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2005 Ser ut som dette er samme som Hurth HBW 250. (ZF 25MA på bildet.) Motoren er kjøpt brukt, kun gått 200 timer på 2 sesonger. Har ingen ulyder eller rakling, så ikke noe som indikerer feil på dempeplate. Slaget er størst ved innkobling forover. Dette kan ha sammenheng med utvekslingen, 1:2,23 forover og 1:2,74 i revers. Virker på meg som om full innkobling av gearet skjer i løpet av en omdreining på motoren. Gearet er fabrikknytt, skiftet for å passe med min båt. Justering av wire er OK, har samme oppførsel om wire kobles av og det betjenes rett på armen på gearet. Har snakket med ZF i Oslo og justering betyr at gearet må plukkes ned og shimses opp på nytt. Verkstedet kunne ikke garantere at det ble bedre. Alternativt kunne jeg forsøke å justere "festet" for velgerarmen, men måling av "slaglengde" viser at dette er OK. Vurderer hydraulisk gear hvis dette er generelt mykere i innkobling. På det gamle gearet betjente jeg en clutch manuelt ved innkobling og kunne få dette så mykt jeg selv ville. Mulig jeg bare er bortskjemt? Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Majali Svart 29.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2005 Er ikke helt sikker på dette men: er det ikke en vesentlig forskjell på hydraulisk manøvrerte gear og hydraulisk drevene gear... mener jeg har blitt fortalt at hvis det ikke lar seg gjøre å monter en "slureventil" på gearet er det kun en hydraulisk sylinder som driver de samme tannhjulene mot hverandre og da blir det vel ikke mye bedre enn det man gjør manuelt. Men hvis der er et gear som bruker hyraulisk oppererte clutcher til drift, blir det jo lydløst og uten rykk Er som sagt ikke sikker men er sikker på at jeg har hørt noe sånt en gang Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Cirkeline Svart 29.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2005 Dette er det samme gearet som Hurth 250, bortsett for at ditt gear har nedvinklet akselflens. Er oljen på gearet riktig? Du sier motoren er brukt og at den er gått 200 timer de siste 2 år. Er dette total driftstid på motoren? Har du venstre eller høyre dreieretning på propellen? Det er stor forskjell på "støyen" ved innkobling av mek. gear kontra hydrauliske, kanskje du virkelig er godt vant? Hvis motoren har gått mye mer enn de 200 timene så ville jeg ha tittet på demperplata allikevel, hvis gearet er lett å få løst fra svinghjulshuset. Hva er grunnen til at gearet er byttet? Har der vært en skade på forrige gear kan det jo skje at demperplata har fått seg en smell? På min motor har jeg demperplate fra R&D Marine i England samt fleksibel kobling mellom gear og aksel også fra samme produsent. Demperplata har ikke fjærer og har en totrinns virkning ved innkobling av gearet som jeg bare har positive erfaringer med. I og med at gearet er nytt så skal det mye til at det er feil og som ZF i Oslo sier at det kanskje ikke hjelper å shimse det på nytt heller. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 29.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2005 hvis det ikke lar seg gjøre å monter en "slureventil" på gearet er det kun en hydraulisk sylinder som driver de samme tannhjulene mot hverandre og da blir det vel ikke mye bedre enn det man gjør manuelt. Men hvis der er et gear som bruker hyraulisk oppererte clutcher til drift, blir det jo lydløst og uten rykk <{POST_SNAPBACK}> Dette er den typen info. som jeg er på jakt etter. Syns dette høres fornuftig ut. Du sier motoren er brukt og at den er gått 200 timer de siste 2 år. Er dette total driftstid på motoren? <{POST_SNAPBACK}> Motoren er kun 2 år, total gangtid er drøyt 200 timer. Gear byttet etter mitt ønske for å få utveksling som passer til båten, samt at nedvinklet utgang forenklet installasjon. Tidligere eier er (pensjonert?) maskinist, så sjansen for at motoren ikke er pent behandlet betrakter jeg som liten. Olje og dreieretning er etter boka. Sitter med følelsen av jeg ikke er fortrolig med virkemåten på "moderne" marinegear. Meget mulig at det egentlige problemet sitter mellom ørene mine! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Cirkeline Svart 29.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2005 Innom en liten tur igjen med et lite spørsmål, hva er tomgangsturtallet på motoren? Litt høyt turtall kan jo få gearet til å lage mer larm enn nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 29.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2005 (redigert) Innom en liten tur igjen med et lite spørsmål, hva er tomgangsturtallet på motoren? Litt høyt turtall kan jo få gearet til å lage mer larm enn nødvendig. <{POST_SNAPBACK}> Har forsøkt å redusere tomgang. Tomgang skal være 850 +/-25 rpm. Har justert ned mot 800rpm. Under dette så går mortor og oppheng i resonans desverre. Skal jeg komme lenger ned må det i så fall byttes til mykere motorlabber. Redigert 29.Januar.2005 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.