Jump to content

Båten brant - nektet erstatning

finnmarken

Recommended Posts

Hva er konsekvensene for forsikringsselkapene når de "prøver seg" med å tilby for lav utbetaling? Hva kan de tape?

Sorry... glemte å kommentere denne.. :)

Jeg antar selskapet risikerer å måtte møte kunden i retten og dermed også måtte betale saksomkostninger og all øvrig belastning det er å komme i offentlighetens lys rundt uenighet om et skadeoppgjør. I dette ligger også risiko for negativ avisomtale og annen kritisk mediaoppfølging. Denne tråden er jo i seg selv et bevis på det, nå pt. er den lest 2732 ganger.

Taper de, sitter de i tillegg igjen med alle saksomkostninger, både sine egne og ofte også kundens. Jeg er derfor naiv nok til å tro at når selskapet først er villig til å ta en sak for domstolene er de ganske sikre i sin sin sak, både med hensyn til bevisførsel og skyldsspørsmål.

Redigert av Tilde (see edit history)

Det er ikke bare forsikringsselskapene som taper under slike omstendigheter - også oss som kunder med økte premier taper på dette i det lange løp og da er det godt at selskapene følger litt med i granskningen av hendelsesforløpet. Trist for forsikringstager, men godt for fellesskapet og en advarsel til andre som måtte prøve noe lignende. Selv har jeg ferdet rundt i båtmiljøet og har hørt mange historier i årenes løp om at noen har tatt en spansk en for å supplere på utbetalingen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Tilde: Har du ren samvittighet og ærlige svar vil du neppe noen gang komme i denne situasjonen.

Den holder IKKE, Tilde!!!

Min gamle far, som hadde 40års fartstid som brannmann sa en gang: "Den første du bør ringe til når huset ditt brenner, er advokaten din!"

Poenget var at representanter fra forsikringsselskaper er eksperter på å legge svar i munnen på deg, og dermed sitter du i saksen. Siden blir det ditt ansvar å motbevise påstander.

Jeg har i min tidligere jobb som hadde avtale med If og Gjensidige om gjennoppbygging og og taksering av skade. På de 6-7 årene vi hadde avtale med disse ble det sikkert over hundre forsikrinssaker/oppgjør, ved ingen av disse lagt selskapene noe som helst vanskeligheter. Forsikringstakere som gjerne ville ha oss til å føre mere, bedre kvalitet etc var det garantert over 50% som ville ha oss/meg til å gjøre

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

I dette tilfelle ble kunden dømt til å betale alle saksomkostningene som var på ca 300 000,-, dvs et tap på totalt ca 1 mill.

Joda Tilde, forsikringsselskapet må selvsagt betale for saksomkostningene dersom de taper. Det må vel alle som tar en sak til retten og taper? Joda, de kan selvsagt også bli pålagt å betale for "tort og svie". Jeg kan imidlertid ikke forstå annet enn at konsekvensene for kunden relativt sett blir mye større enn for selskapet. Og hvem betaler forsikringsselskapenes tap?

...Jeg kan imidlertid ikke forstå annet enn at konsekvensene for kunden relativt sett blir mye større enn for selskapet. Og hvem betaler forsikringsselskapenes tap?

Du har sikkert rett i at den økonomiske konsekvensen for kunden ofte kan bli katastrofal, dersom han/ hun blir funnet skyldig i retten og dermed utelater seg selv for et forsikringsoppgjør, kanskje også med en ubetinget dom i tillegg etter Straffeloven. Dette kan for mange bety et betydelig økonomisk tap. Men jeg har fremdeles vanskelig for å se at det er lovverket eller forsikringsselskapet som må ta skylden for dette når det er kunden selv som bevisst har forsøkt å svindle selskapet i forkant. Dette er ikke annet enn å ta ansvar for egne handlinger.

Hvem som betaler for selskapets tap har jeg allerede tastet noe om i innlegg nr 4 i denne tråden. For meg understreker dette bare nok en gang at jeg synes både lovverk og konsekvenser fungerer som det skal når enkelte svake sjeler urettmessig forsøker å berike seg på andres bekostning.

Redigert av Tilde (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...