ezach Startet 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 27.Juni.2012 (redigert) Jeg observerer at noen spyler skrog og spesielt overbygg omstendelig med ferskvann etter en tur på vannet. Hva er formålet? Tar plast og treverk skade av saltvann, eller er det kosmetiske årsaker? Mitt motiv for spørsmålet er å lære, som fersk eier av feriefartøy. Redigert 27.Juni.2012 av ezach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Det er vel for å fjerne salt, da saltet ødelegger det meste med litt tid. Jeg spyler ofte kjapt over båten etter en tur.. Dessverre gjorde ikke forrige eier det, så alle glidelåsene i puter osv er helt oppspist av salt.. Så er båten mye finere uten det saltbelegget neste dag;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
ezach Svart 27.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 (redigert) Mens det også hevdes av erfarne trebåteiere at treverket har godt av saltets konserveringsevne. Så man bør være mer varsom med å spyle tredetaljene, tro? Redigert 27.Juni.2012 av ezach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Jeg spyler båten etter hver tur men bruker ikke høytrykk så det lille jeg har av tredetaljer får ikke mer vann en en regnbyge Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Nå har jeg båten på henger mellom bruk og spyler båten etter hver tur. Kjører også påhenger i ferskvann. Men er oppvokst med at dette kun gjøres før sesongen. Men klart puter og glidelåser etc. bør nok få en spyl hvis de har fått seg en omgang... Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Bitteliten Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Spyler alltid etter endt tur. Fjerner salt for å ta vare på gelcoat og stoffer Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 27.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Der kom et interessant argument. Er det dokumentert at saltvann tærer på gelcoat? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Det tærer i hvertfall på polishen Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Er det noe det er så er det iallefall forbannet overflødig og tidtrøyte. Det har overhodet ingenting med levetid og gjøre, det er bare skrekk for hvite saltflekker. Men har man vært så fjollet man har blå båt så får man bare styre på. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 (redigert) Det er like nødvendig å spyle båten etter hver tur som det er å spyle bilen etter hver tur, så enkelt er det. Biler å båter som blir stelt i tide og utide har en tendens til å holde seg godt. Jeg spyler over litt her og der når jeg fyller vanntanken, ellers tar jeg det når jeg synes det trengs. red. hehe, jeg har litt stor vanntank forresten. Redigert 27.Juni.2012 av free (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 27.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Sitér dette innlegget Link to post
Permagne Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Jeg spyler ikke båten etter hver tur, i Trondheim har vi denne funksjonen innebygd fra naturens side :-D Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Må spyle av alle regndråpene etter regnværet også vett;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
JRK Svart 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Det er vel ikke tvil om at det er sola's UV stråler som er den største synderen når det gjelder sliasje på voks og gelcoat. Allikevel jeg spyler etter hver tur og er det svarte striper tørker jeg over med en klut, men ikke noe såpe. Da holder båten seg blank og fin. Midtveis i sesongen polerer jeg over de mest utsatte flatene. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Noen bruker mesteparten av tiden i båten til og spyle ,pusse, polere fendere og rette papirkart, samt kun bevege seg ombord på sokkelesten. Dem om det. Spyl båten når du får lyst, eller la være.. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Vi har båten i håp om å få oppleve litt sol i tillegg til det salte vannet, men disse to faktorene er vel samtidig en båts verste fiender så litt skylling med ferskvann er neppe skadelig, sågar fornuftig. Å stelle med båten er vel også for mange av oss stort sett bare kos mens for andre er det noe herk, plunder og plage. Vi er alle forskjellige, men jeg vet hvem jeg vil kjøpe en brukt båt av! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Polarn Svart 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Jeg har for vane å spyle over kalesje, overbygg og skog etter hver tur. Har gjort det så lenge jeg kan huske. Synes salt på vinduer ikke ser særlig pent ut. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
RSL Svart 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Jeg bruker båten så og si hver eneste dag fra mars til november og det kunne ikke falle meg inn å bruke tid hver eneste dag på å vanne båten. At andre velger å bruke alt fra 5 minutter til en halv time på dette etter hver tur, føler jeg er deres sak og føler ingen trang til å gjøre det samme. Det hender jo at jeg vasker båten, men slettes ikke så ofte som mange av de som kun bruker båten i helger med flott vær. RSL (født lat) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Pjolter Svart 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Jeg spyler litt for syns skyld når det har vært mye vind :-) Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
tkb Svart 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 (redigert) Spyler båt og motor etter bruk. Ser og føles bedre ut da Redigert 28.Juni.2012 av tkb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Inntørket salt-lag føler eg er som slipepasta når eg går på dekk, og ser for meg at det er ligeså mellom fender og skrog. Spyler så ofte eg orker Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
gjeldfri Svart 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Meterbåter og andre staselige trebåter ble dekkene vannethver dag når det var sol, for å unngå fot myåe tørking og sprekker. Dette var før epoxy tid. Sol og salt tærer på polish eller lakk, mer enn ferskvann. Ofte blir det sand eller annet som ligger igjen på dek også etter en tur. Greit å skylle det vekk. Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Burde nok, men når tiden er en knapphetsressurs blir det dessverre til at spyling av båten etter bruk blir nedprioritert i forhold til andre og triveligere gjøremål, som å drøye helgeturen så lenge som mulig.. Ligger jeg i gjestehavn en lørdag eller søndag og har god tid, blir det ofte litt vask og stell, men da er det mer en del av kosen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Hadde ikke Hulda tålt vann, så ville den også blitt spylt. Eller så hadde jeg kanskje laget meg en annen båt. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Det tærer i hvertfall på polishen For ikke å snakke om stolheten må jo se anstendig ut til envær tid Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.