vestover Startet 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 28.Juni.2012 Hei! Jeg ser på en Leisure 17 som står i Sverige. Tiden er kommet for ny og mindre båt, og jeg har sett for meg en seilbåt i 17-22 fotsklassen. Vært innom flere: ukjente merker, og en del Junkere, og så videre. Men har fått et tilbud som ser godt ut på en Leisure 17. Derfor har jeg googlet en del, og det er ikke alt for mye å finne? Mine tanker hittil er: Den er bred for størrelsen, og det ser ut som om den ligger veldig lavt i vannet, spes. ved motorbruk. Kan den likevel være spennende å seile for en som er vant med en 30-foter? Det skal sies at jeg gleder meg til å slippe å bekymre meg for skroggjennomføringer og stor båt, men jeg synes denne ser vel campingvognete-ut. Men jeg har ingen ide om hvordan den seiler! Synes det er vanskelig å se for seg. Junkerne ser jo mye mer elegante ut, og går stort sett for samme pris. I tillegg finnes flere små seilbåter rundt 20-fotern, som ser greie ut, men disse har jeg ikke studert godt nok enda. Jeg ser etter noe mer enn en balje med seil, men jeg trenger ikke den aller skarpeste heller. Men greit om den ikke stopper med en gang den møter en hekkbølge! Noen som vil være med å synse? Synes forøvrig Leisure 17 er en kul båt å se på, og er svak for 70-tallsbåter. Dog finnes mer classy eksempler på akkurat det...! Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Junker 22 er jo fin, selv om jeg ikke har erfaring hverken med den eller Leisure 17 ville jeg gått for Junker, den ser jo ut som en båt ihvertfall. Mener Junker er langkjølet og du får da de egenskapene det medfører. Forøvrig synes jeg Guy 22 har en bra løsning, mye plass uten at det ser ut som et badekar. Det heller litt over mot maxi-estetikk, men er ikke så "ille" som f.eks. Columbi 66. Ser også en First 22 på finn nå, ganske pen og ok med plass ser det ut til, hadde nok valgt den, ser ut som en båt, seiler antagelig bra, og er nok mer livlig enn en Junker. Sitér dette innlegget Link to post
vestover Svart 28.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Hei igjen, Enig i at Junker er likere den tradisjonelle seilbåten, men jeg synes Leisure ser ganske kul ut. Seilegenskapene til Junkeren er sikkert også bedre, men jeg merker at det at Leisure er liten, er et stort pluss for meg. Guy 22 har jeg ikke sett, får ta en titt! Grunnen til at jeg har sett meg ut de nevnte er at de er billige. Det er mye seilbåt for pengene når de går til rundt 20.000! Jeg har et trebåt-prosjekt på gang, og ikke råd til å skaffe meg noe særlig dyrere. I utgangspunktet setter jeg pris på smale båter, mine favoritter har kanskje vært Wasa-båtene. Ligger noen uhyre "billige" Wasa 30 til salgs nå. Skulle jeg hatt større båt hadde jeg gått for den. Om den bare fantes i 20 - fot! Når jeg imidlertid bare trenger en båt til leik, seil og fisking i Oslofjorden og over til Sverige, ser jeg derimot etter en pen eller morsom enkelere sak. Om noen har synspunkter - sleng dere på! Sitér dette innlegget Link to post
Iwrig2 Svart 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 A55 micro cup, da kan du plane også;) Sitér dette innlegget Link to post
vestover Svart 28.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Har lest litt om den tidligere. Synes den er stygg, men om jeg fant en til salgs, rimelig, skulle det ikke felle handelen! Sitér dette innlegget Link to post
Iwrig2 Svart 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Smaken er som baken, delt i to. Sitér dette innlegget Link to post
vestover Svart 28.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Sant. Men jeg hadde nok endret mening etter litt seiling, slik er det alltid! Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Har seilt litt Leisure 17 rundt siste halvdel av åttitallet. Husker dessverre ikke så alt for mye av seilegenskapene, men vi var 4 kompiser som holdt ut i én uke tur/retur indre Oslofjord - Strømstad ved flere anledninger. Jeg tror ikke du skal forvente så mye rent seilmessig, men det er en morsom liten båt som tåler mye. Ja, den ligger lavt i vannet, men det er jo en liten båt. Vi klarte å seile den baklengs ved en anledning, og vi seilte fra en kompis i hans søttitalls-svenske (ikke IF, men noe lignende). Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
quantumduck Svart 30.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2012 (redigert) Når pris er en viktig faktor blir kanskje Guy og First uaktuelle. Leisure har tvillingkjøl som den kan stå på. Hadde kanskje vært noe på Hove-festivalen (http://www.google.com/imgres?q=leisure+17&start=102&hl=en&safe=off&client=ubuntu&hs=ryu&sa=X&channel=fs&biw=1128&bih=653&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=a8CsVB2p_7UkiM:&imgrefurl=http://www.gumtree.com/p/for-sale/leisure-17/102931810&docid=JiVI9SBaRP8LdM&itg=1&imgurl=http://is01.thegumtree.com/image/big/129421825.jpg&w=358&h=268&ei=rMPuT5aaA6n24QSGy53XDQ&zoom=1&iact=hc&vpx=705&vpy=118&dur=2700&hovh=194&hovw=260&tx=106&ty=76&sig=117370906981618764383&page=6&tbnh=154&tbnw=179&ndsp=20&ved=1t:429,r:24,s:102,i:83 :-) Junker er fortsatt 5 ft lengre, noe som ikke er ubetydelig i denne størrelseskategorien. Så om den er smalere vil den antagelig ha like mye plass, og seile raskere bare pga. vannlinjelengden. På den annen side burde det være mulig å få en Leisure enda rimeligere enn en Junker, av samme årsaker, og hvis minimal størrelse er ønskelig gir det seg vel selv hvem som vinner :-) Redigert 30.Juni.2012 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
electrostunt Svart 11.September.2012 Link til dette innlegget Svart 11.September.2012 jeg har nettopp kjøpt meg en leisure 17. Den har en del sjarm og mye bedre plass enn en skulle forvente av en så liten båt. Det er nok ikke den raskeste seilbåten på fjorden men den seiler greit. den er veldig solid og tåler mye. Min er ikke tvillingkjølet og jeg tviler på at det kom mange av den versjonen til norge. De jeg har sett har vert utstyrt med vanelig kjøl. Leisure 17 er prdusert i 3500 eksemplarer så vidt jeg husker. det er mye god info å få fra den engelske leisureklubben. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.