LM 9725 Startet 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 28.Juni.2012 Skal montere opp ny VHF-antenne på båten da jeg fikk denne "med på kjøpet" når jeg kjøpte ny radio, og lurte på hvor mye tap kan man frykte hvis man benytter en manuell antennevender for å kunne velge enkelt hvilken antenne man vil sende på. Blir jo et ekstra ledd på antennekabelen med to plugger ekstra osv. Og forsåvidt er det noen som har en egnet manuell antennevender å anbefale for ordinær 25W VHF installasjon? Hensikten er at jeg har ei helt ok 1/2 bølge-antenne fra før og får ei ny 5/8 bølge-antenne, og til mitt bruk har jeg egentlig lyst på begge to og klarer ikke velge bort den ene eller den andre. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Hei Tror at du må forvente 3 db tap på en god gammeldags mekanisk vender. Dette bør du unugå. Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Hvorfor skal du ha 2 antenner på en radio? Enhver form for skjøt/vender vil medføre tap og økt riskiko for dårlig kontakt. Jeg ville brukt den beste antennen permanent. Sitér dette innlegget Link to post
LM 9725 Svart 28.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Bare hva er den beste antenna da? 5/8-antenna har smale lober og bedre forsterkning (aktuelle antenna har 6db gain), derfor lang rekkevidde i horisontalplanet. 1/2-antenna har noe videre lober og mindre forsterkning (ofte 3db gain?), derfor litt mindre rekkevidde horisontalt men mer spredning vertikalt av signalet. Derfor når jeg er på "åpent hav" ønsker jeg 5/8-antenna, mens i mer ulendt terreng i trange fjorder og kommunikasjon med stasjoner gjerne nært og høyt plassert vil jeg heller foretrekke 1/2-antenna. Dessuten har jeg en formening at man har mer stabil kommunikasjon med 1/2 bølge hvis mye bevegelse i båten om rekkevidde ikke er et problem. Men hvor mye det i praksis har å si vet jeg ikke. Antar jeg inntil vider monterer begge antenne og kan koble mellom dem direkte på radioen hvis jeg føler for det. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Hei, Tror at du skal langt til havs før du mister kontakt med begge de antenne. Sitér dette innlegget Link to post
Rossicus Svart 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Ser poenget med to antenner, og det kan uansett vera greit å ha ei i reserve i påkommande tilfeller. Antennevendere trenger ikkje ha så mykje tap, litt avhengig av kvaliteten kan dei ligga rundt 0.1 -0.2 dB. Dette eksempelet frå Daiwa har 0.12 dB tap og håndterer 500W. Viss ein legg til 0.1 dB tap i ekstra kontaktar for å kople inn antennevendaren så har ein kanskje 0.3-0.4 dB tap. I dei fleste tilfeller skal det mykje til å merke dette tapet. Viss ein er "purist" så kan ein jo evt kompensere med å velgje koakskabel med lågare tap. Helsing Rossicus Sitér dette innlegget Link to post
LM 9725 Svart 28.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Og hadde man bytta 1/2-bølgen i en 1/4-bølge ville vel lykka vært fullkommen. Kvartbølge-antenne for kortdistanse og prating med ting mer eller mindre rett over seg (store båten kloss på f.eks.) og 5/8 dipolen når man vil ha rekkevidden eller ønsker å overdøve noen på nært hold... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.