Jump to content

Hyggelige havnesjefer

runes

Recommended Posts

Hadde en så postiv opplevelse i dag at jeg bestemte meg for å lage en tråd om hyggelige havnesjefer.

Denne tråden er en tribute til alle hyggelige havnesjefer der ute!

Skal ta med kollegaer på seiltur i dag og kom på at jeg trengte et sted å ligge på dagtid slik at jeg kunne seile inn båten på morgenen og dra rett fra Skøyen (Oslo) etter arbeidstid. Ringte til Oslo Motorbåtforening dagen før og spurte om de hadde noen ledige plasser. Fikk beskjed om å ringe tilbake mellom 17 og 18 for da hadde han bedre oversikt.

Glemte selvfølgelig dette og kom på forglemmelsen kl 22:15 på kvelden...... Var frekk nok til å ringe havnesjefen den kvelden og der var det bare smil og null problem: fikk noen alternative plasser å ligge på og han kunne reise ned i havna for å møte meg kl 9 dagen etter (han hadde egentlig andre planer).

Ble i dag møtt på brygga av en hyggelig havnesjef som ga meg nøkkelkort som jeg kunne levere når jeg skulle ut i ettermiddag. Penger og sånt var ikke så farlig ettersom det bare var noen timer det var snakk om.......

KUDOS til Oslo Motorbåtforening og deres havnesjef!

Redigert av runes (see edit history)

Hyggelig å lese ros her inne. Æres de som æres bør. Selv har jeg bare positive erfaringer fra mine møter med havnesjefer (gjennom 20 år i fritidsbåt), men i særdeleshet Lura båtforenings serviceinnstilte havnesjefer har hjulpet meg flere ganger ved mangel på båtplass. Ikke en krone skal de ha for hjelpen, men stor takk er deres lønn. Slik er det nok for de fleste jeg har møtt på. Postivitet, fleksibilitet, takknemlighet og et smil hjelper oss båtfolk og andre i de fleste situasjoner.

Med ønsker om en positiv og flott båtsommer!

Anders

Redigert av abro (see edit history)

To jeg kommer på i farten:

På Tonnes i Lurøy er det en pensjonist som suller og holder orden i havna. I ferietiden er han raskt på pletten for å hjelpe besøkende båter med å finne en plass. Vi blir alltid tatt godt i mot og får god informasjon om fasilitetene i havnen og i nærliggende område. Og ofte har han en god historie på lur.

I Namsos Båtforening er det ikke en havnesjef/vert, men dette går på rundgang blant medlemmene. Også her blir alle praktiske forhold ordnet, og skal man ligge noen dager får man ofte tildelt en passende bås som er ledig. Vi har alltid blitt tatt godt i mot når vi har kommet hit.

Og i motsatt ende av skalaen:

I Brønnøysnd er strømopplegget i gjestehavnen underdimensjonert i forhold til antall båter som ligger der i ferietiden. Havnevesenet som driver gjestehavnen tar, etter min mening, en blodpris dersom man skal koble seg til strøm samtidig som man blir oppfordret til å bruke minst mulig strøm pga dårlig strømopplegg. Og dette medfører selvfølgelig problemer med at strømmen blir borte, og da er det ikke veldig trivelig med en havnevert som kjefter og smeller på "alle disse forbaskede båteierne som absolutt skal bruke så mye strøm."

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

• 2 uker senere...

Jeg kaster meg på.. Vi var på båttur fra Hvaler til Kristiandsand i fjor. Han "Gandalf" på brygga i Tvedestrand tok ti'ern , men generelt alle nedover hele fortjener skryt. Hentet søppel i båter, informerte og var utrolig hjelpsomme uten å virke påtrengende.

Vi trengte diesel på tur nedover og Ho frua i kiosken på ULA kom på 5 minutters varsel sent en kveld. Bra serivce !!!

Det ser ut til at du fikk rett!

Ja, eller så er forklaringen at det er så mye letter å irritere seg over ting man ikke er fornøyd med enn å glede seg over ting som er bra.

Jeg legger inn et godt ord om "islendingen" på KNS (og hans kolleger). Han stilte opp så det holdt og utenfor arbeidstid da jeg hadde noen problemer med skuta i våres, og måtte heise den på land. Ditto i fjor. Honnør til dem!

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Må bare legge inn et godt ord for de sommerjobbende havnevaktene i den kommunale gjestehavna i Kragerø, veldig hyggelige og hjelpsomme. Også i Grimstad er det trivelige folk i havna.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Hyggelige havnesjefer får vi nok litt som vi fortjener...

Med litt hyggelig prat først fikk vi rullet ut vannslange fra huset i den private havnen ved Volvoverkstedet i Haburgsund. En som kom litt etter meg fikk ikke, men dette var enkel psykolgi!

Bosse som driver "New Port" ytterst om babord når du går inn i Smøgen kunne plutselig også skaffe plass til min venn med en Selene 53 (60fot). Så vi får nok de havnesjefene vi fortjener!

Redigert av Zandra (see edit history)

For noen få år siden seilte jeg fra Karmøy til Lyngdal og ringte havnesjefen (Arnt Linnan?) noen dager før avreise for å høre om mulig båtplass en liten uke. Han hadde ikke helt oversikten da men det skulle gå bra, bare å ringe opp igjen når jeg var på vei inn fjorden. Som sagt så gjort. Havnesjefen var da selv ute å fisket men det gikk bra, ba meg ringe opp igjen når jeg var 2 minutt unna så skulle han lose meg inn i en ledig bås. Jeg ringte opp en tredje gang og fikk detaljerte instruksjoner for å komme meg inn i en passende bås med 44 foteren min. Trivelig kar og positiv så det holdt hele tiden :-)

Husnes Båthavn har også en mengde pensjonister som gjør sitt beste for å få båtfolket til å trives.

Skal jeg dele ut litt pepper så må det være en større mengde cayenne til et kvinnfolk i Mølstrevåg som forlanger havneavgift fra folk som søker nødhavn og som har en kai som må entres med den aller største forsiktighet om en skal unngå skader på både båt og folk :-((

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Dropp kritikk, syting og klaging i denne tråden. Den handler KUN om hyggelige havnesjefer og deres kollegaer.

Kan skryte av havnevärden på Gullholmen også. Han vinker deg inn og hjelper deg på plass og er hjelpsom ift hva det måtte være og slår av en hyggelig prat med de fleste. (dessuten skrøt han av båten min ... :) )

For øvrig er jeg absolutt tilhenger til de hyggelige havnesjefer ;)Og de vennligste har jeg truffet, nettopp i Danmark.

De er noe for seg selv disse Danske havnefogdene. Bestemte og de vet hvordan de vil ha det. Men alt blir fortalt i en hyggelig tone med latter og smil Stress er ett totalt ukjent begrep.

Desverre er det fler og fler havner som har begynt med automater også i Danmark.

Automat for betaling av havneavgift og for å kjøpe kort til strøm og enkelte plasser også for vann, det siste syns jeg er noget unødvendig i en stor by

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...