Jump to content

Läckage i axeltätning ?

I.E

Recommended Posts

Godkväll,

Har en gammal hederlig axeltätning som tätar med fett från en smörjkopp. Vet att et disskuterats en del om dessa tidigare men har en del obesvarade frågor:

1) Exakt hur mycket vatten skall läcka för att det skall vara rätt ?

2) Varför måste det läcka vatten överhuvudtaget ( kylning förmodar jag )?

3) När märker man att de är utslitna och vad skall man isåfall göra ?

4) Kan de gå varma om man skruvar åt för mycket, och vad kan i värsta fall hända då ?

mvh / dan

Godkväll,

Har en gammal hederlig axeltätning som tätar med fett från en smörjkopp. Vet att et disskuterats en del om dessa tidigare men har en del obesvarade frågor:

1) Exakt hur mycket vatten skall läcka för att det skall vara rätt ?

2) Varför måste det läcka vatten överhuvudtaget ( kylning förmodar jag  )?

3) När märker man att de är utslitna och vad skall man isåfall göra ?

4) Kan de gå varma om man skruvar åt för mycket, och vad kan i värsta fall hända då ?

1) Det skal være ut drypp nå og da under gange. Et par drypp i minuttet eller deromkring.

2) Ikke for kjøling, men for smøring av flettepaknigen (gland packing)

3) Når du har strammet glanden så mye at det ikke er mer å stramme på.

4) Det slutter å dryppe, friksjonen mot akslingen vil gi varme, akslingen slites ut for tidlig.

Flettepakning er gammeldags, det finnes langt bedre metoder for tetting. Hulda har ikke hatt et eneste drypp inn i båten de siste tre årene. Kompisen min i Tyskland kjørte 19 år uten et eneste drypp.

"Hulda"

Tack för svaren ! Då vet jag att det finns mycket kvar på min axeltätning innan den är slut. Vet också att det är en gammeldags konstruktion och att du rekomenderar "Black Jack" tätningen. Tänkte bara klara mig ett tag till eftersom min skeppskassa är tunn...

Penger får vi aldri nok av. Kan du leve med et drypp nå og da, vil den gamle patenten holde i årevis...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...