Hetlevik Startet 28.Juni.2012 Del på Facebook Startet 28.Juni.2012 Hei. Fikk idag tilbake min Wesling 16, med helt ny Evinrude 90 E-tec på hekken. På båten stod det før en 1986 Yamaha 80hk. Båten gjorde med den gamle motoren temmelig nøyaktig 37.6 knop (gps målt, 2 pers i båten). Det ble prøvd i fjor høst, og båten var i tillegg noe skitten under. Uansett, kommer nettopp tilbake fra prøvetur med den nye E-tec'en og resultatet er ikke så imponerende som jeg hadde trodd. 36.2 knop (gps, 2 pers, HELT ren båt). Dette synes jeg var ganske skuffende, da det her er snakk om en helt ny motor, som yter 10 hk mer enn den gamle, som i tillegg var over 25 år gammel. Jeg har prøvd forskjellig type tilt, normal, lavt og høyt. Det utgjør minimalt i forskjell, 36 knop ligger den på uansett. Jeg får 5000 omdr på motoren på maks, ifølge Evinrude sine hjemmesider er 4500-5500 optimalt turtallsområde. Med den gamle motoren opplevde jeg mer "punch" når man gav det siste lille, mens på E-tec'en oppleves økningen fra 4000 til 5000 rett og slett mer som lyd, men at lite skjer. Båten oppleves også SVÆRT mye mer wobblete enn med den gamle motoren, direkte ustabil på toppfart, og kan i praksis ikke kjøres på fullt i mer enn 5-10 sekund før ting begynner å bli farlig/oppleves farlig Har jeg for lavt turtall? Har jeg feil propell? (De på verkstedet har byttet fra 18 til 17 i stigning slik jeg forstod det etter at båten ble prøvekjørt) Kan motoren være montert feil? (Det er tydelig at de som monterte den har montert den 1cm mer mot styrbord enn babord, i forhold til sidene på motorbrønnen) Er den montert for lavt? (Dette sjekket jeg ikke før jeg satt den på sjøen, noe som jeg absolutt burde gjort i etterpåklokskapens navn, men den hviler helt nede på kanten på motorbrønnen. Den gamle motoren stod hevet kanskje 1-2cm høyere i forhold) Noen innspill, ideer, eller andre teorier om hva som kan være "problemet"? Det er jo åpenbart noe som er feil en eller annen plass. Sitér dette innlegget Hetlevik Båt & Fritid Link to post
chrisrik Svart 28.Juni.2012 Del på Facebook Svart 28.Juni.2012 Helt ny motor? Det vil vel si innkjøringsmodus? Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Hetlevik Svart 28.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2012 (redigert) De nye E-tec'ene trenger ingen innkjøring, men om de har et spesielt modus som gjør at de ikke yter maks før etter en viss tid det vet jeg ikke. Motoren ble kjørt varm slik den alltid burde, og motoren ble også prøvd på tilnærmet maks før den ble levert til meg i dag, av verkstedet som leverte den. De på sin side påstår at den gikk over 38, nærmere 39, selv i litt sjø. Her hos meg er det dønn optimale forhold nå, og jeg får litt over 36. Redigert 28.Juni.2012 av andre86 (see edit history) Sitér dette innlegget Hetlevik Båt & Fritid Link to post
Kiekhaefer Svart 28.Juni.2012 Del på Facebook Svart 28.Juni.2012 Hei, turtallet ditt ligger midt på treet av anbefalt turtall og det er fint, du må huske på at gamle brutale 2T motorer er ikke gode å hamle opp med,de går rett og slett godt. Men du må huske på at du har fått en motor som er BETYDELIG billigere i drift, når det kommer til propell valg er svaret ja,det har stor betydning på fart og akselerasjon. Korrekt monteringshøyde er at du skal kunne se kavitasjonsplaten i marsjfart . se link. http://www.veradoclub.com/smf/index.php?topic=137.0 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Juni.2012 Del på Facebook Svart 28.Juni.2012 Bombardiers e-tec snøscootermotorer har iallefall programmert inn innkjøringsmodus på ca 10 timer. Vil uansett tro at denne løsner litt mer og gir mer turtall etterhvert som du får mer timer. Lavt montert motor kan stjele litt fart, samt propell som ikke passer til båten. E-tecen er vel også nærmere 50 kg tyngre enn yamahaen Rart det skulle bli så mye mer wobling med ny motor.. kanskje lav montering kan virke inn der. Montering mot styrbord er faktisk anbefalt på disse båtene for å motvirke wobling Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hetlevik Svart 28.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2012 (redigert) Takk for innspil folkens. Jeg har nå tatt båten på land igjen for å sjekke monteringen. Høyden ser veldig fin ut, kavitasjonsplaten (?) (Den platen over propellen) er røfflig sett ca 1 cm over kjølen, noe som er ganske greit. Det som dessverre ikke er så greit er at motoren viser seg å være montert MINST 18 mm for langt til styrbord, noe som åpenbart er medvirkende for wobblinge jeg opplever. (Det var ikke denne typen bevegelse i båten med den gamle motoren, selv med høyere fart) Jeg har skumlest gjennom instruksjonsboken samt info jeg har funnet på nettet, jeg fant ingenting angående "innkjøringsmodus" o.l, men jeg skal selvfølgelig ikke utelukke det. Helt sant at de gamle 2t motorene er vriene å hamle opp med, men jeg føler fortsatt at dette er "for dårlig" tatt alt i betraktning. Jeg får ringe verksted som gjorde jobben i morgen om å ta båten inn igjen, og sentrere den slik at den er slik den skal. I tillegg kommer jeg nok til å be om en annen propell. Motoren oppleves litt som en dieselmotor, da de siste 1000omdr kun gir mer lyd men lite "bevegelse", så jeg antar at det fint skal kunne oppnås samme turtall (5000omdr) med en del større stigning. Det er nok noen knop å hente der. Redigert 28.Juni.2012 av andre86 (see edit history) Sitér dette innlegget Hetlevik Båt & Fritid Link to post
VirtualMe Svart 28.Juni.2012 Del på Facebook Svart 28.Juni.2012 Jeg har nøyaktig samme erfaring. Hadde en 1986 mod 70 hester Evinrude som ble byttet til en E-Tec 90 i fjor. Var på mange måter en skuffelse. Kom ikke over ca 4800 omdreininger med orginalpropell, og omtent samme fart som du opplever. Gadd aldri å prøve annen propell. Forhandleren mente dette var riktig. Skal ikke være noen innkjøringsmodus på disse motorene. Endte med å selge båte båt og motor... (hver for seg) Sitér dette innlegget Link to post
Hetlevik Svart 28.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2012 Dumt å høre VirtualMe, og selvfølgelig ingen god indikasjon på hva jeg kan forvente. Jeg hadde virkelig sett frem til en "forbedring" med hele Wesling opplevelsen om du skjønner. Jeg kommer uansett til å prøve det som prøves kan, med både optimalisering av montering av motor, og i ytterste konsekvens gå over til stålpropell. Skulle jeg på en eller annen mirakuløs måte klare å bikke over 40, som var intensjonen og forventingen før kjøpet, så skal jeg si meg fornøyd. Sitér dette innlegget Hetlevik Båt & Fritid Link to post
glalaks Svart 28.Juni.2012 Del på Facebook Svart 28.Juni.2012 hvorfor i ytterste konsekvens stålpropell? Det kan jo gi båten et ekstra løft og fart som gjør at du klarer litt mer fart.. Jeg har akkurat bestil ny ballisticpropell fra usa og er spent på om jeg merker noen stor endring.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Hetlevik Svart 28.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2012 (redigert) Jeg brukte ordet ytterste konsekvens, da jeg i utgangspunktet ikke hadde sett for meg at det skulle være nødvending med en slik motor på en slik båt, utifra mine egne forventninger. At jeg før eller siden hadde gjort det, ja helt sikkert. Men fra dag en hadde jeg ikke trodd at jeg skulle måtte. Hadde båten gått i ca 40 knop, hadde en stålpropell vært mer en "tweak" på noe jeg allerede var mer eller mindre fornøyd med Redigert 28.Juni.2012 av andre86 (see edit history) Sitér dette innlegget Hetlevik Båt & Fritid Link to post
Teerex Svart 29.Juni.2012 Del på Facebook Svart 29.Juni.2012 (redigert) Optimal stålpropell er nesten et must når man opererer rundt 40 knop og vil ha optimal fart. Trenger ikke være så dyr om man kjøper fra USA eller brukt. Men det gjelder jo å finne rett type og stigning for båten. E-tec 90 er en fin motor men den er ikke sterkest i klassen, da det på en måte er en opptunet 75 hk. Moderne motorer er optimalisert for å tilfredstille utslippskrav, støykrav og forbrukskrav, så dermed er det ikke alltid de yter like godt som de gamle bensinslukerne. Den er også tyngre enn de gamle 2-takterne men ikke mere enn ca 25 kg ? En Wesling med 90-talls Yamaha 90 hk gjør 40-42 knop ifølge en som hadde en slik. Mener han hadde stålpropell.. En suzuki DF90A hadde nok gitt litt bedre fart enn E-tec 90, men den er vel ca 10 kg tyngre, og weslingen har vel begrenset bæring om vanntunnellen er åpen. Jeg hadde i min gode tro håpet på nærmere 40 knop med Honda BF90D på min 18 foter, men må innse at 37-38 knop er max. Men på en Wesling som er vesentlig lettere så ville jeg ha tippet at den greide bortimot 40 knop med E-tec 90 når alt er innkjørt og optimalisert. Redigert 29.Juni.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mox1 Svart 29.Juni.2012 Del på Facebook Svart 29.Juni.2012 Kjøpte en ny 90 hk e-tec i 2008 til min HR465 med samme resultat som du, prøvde mye fram og tilbake med propeller, heving av motor, vektfordeling, etc., men fikk aldri mer ut av den, tror den yter knapt 80 hk. Fikk til slutt ca 38 knop toppfart med en 18" Raker I. Det er nok bare å innfinne seg med at det ikke er mer å hente, dessverre. Men ellers var det en kjempe-motor, i løpet av 3 sesonger kjørte jeg 315 feilfrie timer. Irriterte meg litt at jeg betalte så mye for en '80 hk', ellers var jeg storfornøyd med motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Hetlevik Svart 30.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2012 (redigert) Mox1, den båten du prøvde motoren på er jo tilnærmet identisk i vekt. Så relativt sammenlignbar med min. Angående den 18" Raker propellen du satte på. Hva turtall fikk du maks? Jeg får ikke mer enn 5000 nå, med en 17 " standard propell. Snakket forøvrig med verkstedet Idag, angående monteringsjobben som er blitt gjort. Der påsto de å ha hatt 5500, noe som åpenbart bare er bløff. Jeg prøvde båten i optimale forhold, med gps, i over 1 time i alle slags retninger, stillinger osv. 36.2 knop og 4950-70 omdr. som beste resultat. Begynner nesten å lure på om motoren kjører med "75hk sotware" istendefor 90hk, som den burde. De er jo tross alt samme motor, så ikke vet jeg, men det oppleves nesten slik. Positivt er det iallefall å høre at motoren har fungert feilfritt for deg, det er jo en svært viktig egenskap det også. Mitt inntrykk forøvrig er at disse motorene stort sett fungerer slik de skal, og står ikke tilbake i forhold til andre motorer. Redigert 30.Juni.2012 av andre86 (see edit history) Sitér dette innlegget Hetlevik Båt & Fritid Link to post
Mox1 Svart 30.Juni.2012 Del på Facebook Svart 30.Juni.2012 Jeg var faktisk innom forhandleren et par uker etter jeg kjøpte den for å få sjekket at det ikke var 75 hk'er software på min, men dessverre... Alt var som det skulle være. Du kommer nok til å få litt mere futt i den etter noen timers bruk, da min var helt ny fikk jeg bare 35.5 knop med std. 17" Alu propell, den ble litt sprekere etter 'innkjøring'. Har sett noen som opplever effektreduksjon etter omprogrammering fra XD50 til XD100 olje, men jeg prøvde begge uten å merke noe forskjell. Jeg endte til slutt opp på XD50 programmet, men brukte omtrent alltid XD100 olje. Såvidt jeg husker lå turtallet på ca 5200 med den Rakeren, noe jeg anså som optimalt. Kjøpte Rakeren forbi båten hadde en tendens til å overplane, Rakeren ga godt baugløft. Har i ettertid sett flere som opplever det samme som oss, 90 hk e-tec yter mindre enn oppgitt, men likevel... alt i alt var jeg veldig godt fornøyd med motoren, den ble forresten etterhvert byttet ut i en 150 hk e-tec. Skulle jeg kjøpt ny motor idag hadde det blitt en e-tec Her er en graf over forbruket med std 17" propell Sitér dette innlegget Link to post
Los Endos Svart 30.Juni.2012 Del på Facebook Svart 30.Juni.2012 Har du trimmet ordentlig ut? Høres rart ut at du får ca 36 knop uansett. Alle båter jeg har hatt skiller det minst 3 i knop når man trimmer ut. Du må trimme ut til propeller nesten slipper, og så litt tilbake. Klarer ikke propellen å løfte skroget ut av vannet vil du trolig få stor effekt av en skikkelig stålpropell. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Hetlevik Svart 30.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2012 (redigert) Snodig det der Mox1, da disse motoren ikke skal ha noen "innkjøring". Blir litt som en har nevnt her over da, at motoren er i et slags modus da den er het ny, for så å slippe litt mer, viss det er det du har erfart. Selv har jeg som sagt kun kjørt båten med denne motoren i anslagsvis 1.5 time. Den ble kjørt skikkelig varm, så ble båten plant opp, og så ble den prøvd ut på maks. 4-5000 omdreininger opplevdes som mildt sagt ingenting. Null. Det "skyvet" som man ofte opplever på litt eldre motoren på de siste ca 500 omdr var totalt fraværende. Derimot var det eg meget bra skyv til og med 4000omdr. Derifra og opp var det kun lyd, og kanskje 1-2 knop økning. Litt som med Ford Mondeo 130hk TDCI'en min. Man får liksom ingenting ut av de siste 1000-1500 omdr. Og slik skal jo ikke en båtmotor være, det skal jo være omvendt. Det er jo da det virkelige frasparket skal begynne! Kanskje det endrer seg med noen flere timers bruk, slik du opplevde det. En annen propell enn standard ser iallefall ut til å være et must! Så du fikk altså ca 200omdr mer med 18" Raker kontra standard 17"? Prøvde du 19" før du bestemte deg, eller gikk du rett på 18"? Takk for informativ graf! Ellers er jeg enig med deg angående motoren når det gjelder kvalitetsfølelse. Den virker solid, går fint, har et ok forbruk og støyer lite i forhold til hva jeg er vandt til. Los Endos. Jeg trimmet motoren maksimalt, helt fra bunnen av- til "normal" - til motoren slapp. Jeg vil anslå differansen til å være så liten at det knapt var merkbart. Baugen gav et tydelig løft med høyere trim, noe som er åpenbart. Men noen vesentlig fartsøkning var det ikke. Vi var to i båten, jeg kjørte og han andre hadde gps'en. Vi hadde test, Nord/Sør og omvendt i perfekte forhold med lav, normal og maks trim. Jeg husker ikke resultatet på laveste trim, men "normal" var 35.4, maks var 36.2. I 4950/70 omdr. Som også var maks av hva jeg fikk. Når jeg skrev 36 knop uansett, så var det i forhold til "normal" eller "høy" trim, da det i 99.99% av tilfellene er slik man kjører båten. At man 1 gang i året har 7 personer i båten og trenger laveste trim for å få den på plan er egentlig ganske uvesentlig. Når motoren stod i "normal" eller "maks" ble båten så ustabil at det etter ca 10 sekunder ble direkte farlig å kjøre den, noe som har sin forklaring i hva jeg har nevnt over, at motoren er blitt montert 18-20 mm feil (mot styrbord) da jeg fikk den. Om denne feilmonteringen har en medvirkende årsak til fart o.l. skal man ikke utelukke. I kombinasjon med etter mitt syn for lavt turtall på maks, samt en propell som nok er langt ifra optimal. Uansett, takk for innspill og råd! Redigert 30.Juni.2012 av andre86 (see edit history) Sitér dette innlegget Hetlevik Båt & Fritid Link to post
ivar Svart 30.Juni.2012 Del på Facebook Svart 30.Juni.2012 raker propellene har godt ord på seg, tåler å gå høyt i vannet uten å miste grep etter hva jeg har hørt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kiekhaefer Svart 30.Juni.2012 Del på Facebook Svart 30.Juni.2012 En E-TEC vil også gå bedre etter innkjøring,selv om den ikke krever et innkjørings program anbefalt av produsenten. Det er viktig at stempelringene får sette seg i sylinderen (den tetter bedre). Det mange gjør feil er å daukjøre motoren uten tilstrekkelig belastning under innkjøring,derfor er det viktig å kjøre slik fabrikanten har foreskrevet i manualen de første timene. Sitér dette innlegget Link to post
Mox1 Svart 30.Juni.2012 Del på Facebook Svart 30.Juni.2012 Jeg prøvde 15",17",18" & 19" propell, med 15" fikk motoren så høyt turtall at ei sperre slo inn og reduserte til ca 5000 rpm, brukte denne til vannskikjøring. 19" gikk nesten like fort som 18" men dårligere aks. Må si jeg husker ikke eksakt turtallene på de forskjellige propellene, det var sommeren for 4 år siden jeg holdt på med dette. Byttet bensinfilter, slanger, vannutskiller, plugger, sjekket throttle position (om jeg fikk full gass), etc... Til slutt måtte jeg som mange andre bare innfinne meg med at det ikke var mer krutt i motoren. Kan også nevne at jeg hadde den 90 hk'ern på en Finnmaster 5300BR siste tida med toppfart på 34.5 knop (fremdeles med Raker I 18"). E-tec'ene kjører et eget innkjøringsprogram de første timene som merkes med et høyere oljeforbruk, 2 t 'break-in' på 90 hk, ref. tabellen nedenfor. Effekten skal være den samme under innkjøring som ellers, men når alt har 'gått seg til' (lager, ringer,++) vil den gå litt bedre, kanskje 1-2 knop. Min gjorde iallfall det... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Juni.2012 Del på Facebook Svart 30.Juni.2012 Og så hadde du en E-tec 150 på samme Finnmastern Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mox1 Svart 30.Juni.2012 Del på Facebook Svart 30.Juni.2012 Og så hadde du en E-tec 150 på samme Finnmastern Det stemmer det Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Juni.2012 Del på Facebook Svart 30.Juni.2012 vil tro den flyttet ganske godt på seg... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hetlevik Svart 30.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2012 Kjempesvar der Mox1! Mye nyttig info der som iallefall vil spare meg for mye "forskning" for å finne ut av disse tingene. Nå er som sagt min motor kun kjørt ca 1.5 time så da er den vel ikke helt ferdig med break-in perioden sin enda. Om jeg får bittelitt til ut av den om noen timers kjøring, får verkstedet til å montere motoren dønn optimalt ( noe den ikke er pr dags dato) og spanderer på meg en propell ala den du hadde brukt på din, så kan det muligens være en mulighet for at jeg skal få se det magiske 40- tallet som var intensjonen bak kjøpet. Angående 4-5000+ omdr. Hvordan opplevdes din? Opplevdes det som mer lyd, og heller lite effekt og skyv slik min oppleves pr dags dato? Merket du endring i dette turtallsområdet alt etter hvilken propell du benyttet deg av? @Verado Takk for info. Jeg er obs på dette selv om Amerikanerene er så trygg på motoren sin at den skal kunne bli " unpacked and ride with full throttle" fra første minutt som de sier i reklamen for Evinrude. Motoren er blitt kjørt skikkelig varm og brukt med varierende turtall den korte stunden jeg til nå har brukt den, selv om det ifølge Evinrude selv ikke skal være nødvendig. Sitér dette innlegget Hetlevik Båt & Fritid Link to post
Kiekhaefer Svart 1.Juli.2012 Del på Facebook Svart 1.Juli.2012 :thumbsup: Sitér dette innlegget Link to post
Mox1 Svart 1.Juli.2012 Del på Facebook Svart 1.Juli.2012 Min var vedig slapp i det øvre turtallsregisteret, mistet flere knop hvis jeg hadde med passasjerer. Etter å ha tenkt litt tilbake husker jeg at den propellen jeg hadde best erfaring med var faktisk en 19" Vortex alu, men den ødela jeg... Kjøpte en 19" Hustler etterpå som ikke var like bra. Her er en slik Vortex Men jeg sier det igjen, slå deg til ro med at det ikke er så mye å hente i motoren, så slipper du alt styret... og vær heller fornøyd med at den er driftøkonomisk og pålitelig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.