Hetlevik Svart 3.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2012 Da Mox1 har jeg bestilt meg en Ballistic 13 3/8", 19", med lavere areal enn hva som er "standard". Orginal propellen som står på har et noe for stort areal etter hva ekspertisen anbefaler at det bør være. Dette skal etter planen gi meg noen knop mere fart, samt en økning i turtall. Samtidig kommer jeg til å heve motoren noe i forhold til hvordan den står idag. Jeg skal gi deg en update på hvordan det går når alt er klart om noen uker. Sitér dette innlegget Hetlevik Båt & Fritid Link to post
glalaks Svart 3.Juli.2012 Del på Facebook Svart 3.Juli.2012 Hvor bestilte du? Jeg bestilte samme propell, bare i 21" .. Blir spennende;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Hetlevik Svart 3.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2012 @Glalaks Jeg bestillte hos Sveis og Propellservice, som holder til litt utenfor Os (Bergen). Jeg lurte litt på 21" jeg også, men jeg har muligheten til å bytte den i større/mindre dim om den ikke er helt optimal for båten. Ja visst blir det spennende, og lykke til med ditt kjøp også! :-) Sitér dette innlegget Hetlevik Båt & Fritid Link to post
glalaks Svart 3.Juli.2012 Del på Facebook Svart 3.Juli.2012 Okei. Kjekt. Jeg bestilte fra USA.. Tenkte At hvis den blir for stor kan jeg selge den uten tap i norge, og bestille en ny.. Hehe Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Hetlevik Svart 3.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2012 Ingen dum ide det glalaks:-) Sitér dette innlegget Hetlevik Båt & Fritid Link to post
Mox1 Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 Da Mox1 har jeg bestilt meg en Ballistic 13 3/8", 19", med lavere areal enn hva som er "standard". Orginal propellen som står på har et noe for stort areal etter hva ekspertisen anbefaler at det bør være. Dette skal etter planen gi meg noen knop mere fart, samt en økning i turtall. Samtidig kommer jeg til å heve motoren noe i forhold til hvordan den står idag. Jeg skal gi deg en update på hvordan det går når alt er klart om noen uker. Weslingen har nok mer fartspotensiale enn den jeg hadde, så kanskje du ser du ser 40-tallet på knopmåleren. Blir spennende å se resultatet. Anbefaler deg forresten å kjøpe et Lowrance LMF-400 instrument, så får du full oversikt over motortilstand (fuelflow, lading, temperatur, timetall, etc.) Sitér dette innlegget Link to post
Hetlevik Svart 18.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2012 Hei igjen folkens. Liten update fra min side her. Noen råd og innspill trengs også og settes stor pris på! Båt og motor har nå stått på verksted siden forrige mandag. Det viser seg å være fryktelig vanskelig å få båten til å "oppføre" seg med den nye E-tec'en. De klør seg like mye i hodet på verkstedet som jeg gjør. Her er saken; Motoren står montert 15-18 mm mot styrbord på hekken. Det gjorde forrige motor også. Problemet er at båten nærmest ikke er kjørbar, fortsatt. Verkstedet har målt med målebånd, laser og det som værre er. De har prøvd motoren i alle høyder som lar seg gjøre, 1 hakk opp (1 hull på festebrakketten), 2 hakk opp osv. Den oppleves fortsatt meget ustabil, spesielt på høyeste hakk. Båten kan, etter slik verkstedet har forklart det, kjøres noenlunde viss man tilter en god del ned (dette med motor i høyest mulig posisjon på hekken). Den er blitt kjørt med 2 propeller. Den motoren den er levert med, en 17" alu, og en ny jeg har kjøpt, en Ballistic 13 3/8" 19". Båten gjør 36.2 knop med 17" og litt over 39 knop med 19". Den har et maksturtall på 4950 med 17" og et maksturtall på ca 4700 med 19". Ved motor på høyeste hakk, med 19" og toppfart er båten veldig nervøs. Kan også nevne at båten ligger seg bittelitt ned og mot babord på toppfart (Som om noen ligger å "tvinger" båten ned og mot babord. Dette skal visstnok ikke være av en graverende art, men eg nevner det allikevel) Noen som har noen råd, innspill eller andre ideer til hva jeg/verkstedet kan prøve får å få denne båten til å oppføre seg på en "forsvarlig" måte? Altså at den er stabil i vannet på toppfart. Alle tips mottas med takk. For orden skyld nevner jeg at båten var stabil med forrige motor, som stod i samme hullene på hekken (Litt ukjent med høyden, men den sto høyt) i over 38 knop. Den har en god hydraulisk styring (ikke slark) og helt nye motorfeste (heller ingen slakk). Hekken er forsterket (ingen slark). Sitér dette innlegget Hetlevik Båt & Fritid Link to post
glalaks Svart 18.Juli.2012 Del på Facebook Svart 18.Juli.2012 Er propellretningen lik på ny og gammel motor? om den er andre veien kan kanskje sidestilling av motor gjøre vondt værre? bare en tanke.. Jeg fikk min ballistic i dag, så håper jeg får prøvd den i morra! den var tung!!! Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Hetlevik Svart 18.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2012 Har tenkt på det samme Glalaks, og jeg er 99% sikker på at den gamle også er høyreroterende. Jeg mener å huske det på bakgrunn av utformingen av propellen. Ja min Ballistic var også temmelig tung, ser og oppleves massiv faktisk :-) Lykke til med prøveturen! Sitér dette innlegget Hetlevik Båt & Fritid Link to post
ivar Svart 28.Juli.2012 Del på Facebook Svart 28.Juli.2012 Noen som har noen råd, innspill eller andre ideer til hva jeg/verkstedet kan prøve får å få denne båten til å oppføre seg på en "forsvarlig" måte? Altså at den er stabil i vannet på toppfart. Alle tips mottas med takk. Har nettopp montert en 80 Yamaha 2T på weslingen min. Usikker på fart så langt da GPS'en på telefonen min nekter å fungere. Har også montert Smart tabs (ST1290-60) , stilt på svakeste hakk. Har ikke powertrim men kjører med tiltepinnen på nest ytterste hakk. Har likevel minimal planingsterskel, båten løfter seg godt ut av vannet på toppfart - og føles dønn stabil. Kanskje en ide å forsøke? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
boati Svart 28.Juli.2012 Del på Facebook Svart 28.Juli.2012 Enorm motor? i størrelse? min DF115 er vel halvparten så stor? Det kan være en grunn, båten din er utilfreds med den motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Hetlevik Svart 28.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2012 (redigert) @Ivar Har løst problemet nå. Motoren er justert høyere på hekken (Øverste hakk var visst ikke blitt prøvd på verkstedet), i tillegg har motoren "sluppet" litt i forhold til hvordan den var når jeg fikk den, har fått ut ca 80-100omdr mer, noe som i kombinasjon med min Ballistic 19" har ført til at båten på en måte har komt over en "knekk" der den nå oppfører seg mye roligere. Motoren står litt i grenseland langt ut mot styrbord på hekken, men det er levelig slik den oppleves nå (15mm off center, hadde muligens vært enda mer stabil ved en mer sentrert motor) Klokket den inn på 40.7 knop tidligere idag, ved 4750 omdr, med moderat trim. Trimmes motoren for høyt, blir båten såpass løftet at den går tilbake til gamle synder og begynner å vingle. Jeg har dermed oppnådd målet med båt/motor i forhold til fart, kjøreegenskaper etc. Sier uansett takk for tips, vurderte flaps en stund eg også, men ville helst unngå det noe jeg også gjorde til slutt. @Boati Tviler jeg på, den er klassen letteste med sine 144kg, og har et slankt/smalt design. Sammenlignet med mye annet, kan jeg si såpass at det er ikke dimensjonen på motoren som er problemet. Uansett, takk for innspill, men som nevnt over så har årsaken (som jeg mistenkte) vært monteringen. Redigert 28.Juli.2012 av andre86 (see edit history) Sitér dette innlegget Hetlevik Båt & Fritid Link to post
Teerex Svart 28.Juli.2012 Del på Facebook Svart 28.Juli.2012 (redigert) E-tec 90 er løsningen for båter som ikke trives med tung mottor ja, men det påstås at den yter kun 80-85 hk. De greier nok å ta mere ut av den om de vil, men det er vel dette med utslippskrav som begrenser. DF90A er litt sterkere og 10 kg tyngre, den tukter nok såvidt E-tec 90 på fart, 1-2 knop antagelig med rett propell. Yamaha F70 er kanskje den mest velegna motoren (av de nye motorene) til Wesling 16, iallefall vektmessig så lenge vanntunnellen er åpen. Den veier bare få kg mere enn 60-hesterne. 119 kg, men koster jo flesk, er vel like dyr som E-tec 90 omtrent. Redigert 28.Juli.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hetlevik Svart 28.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2012 @Teerex Hadde nok antageligvis gjort det ja, men jeg ønsket å holde vekten så lav som mulig av ørten forskjellige grunner. Passasjerer, båtens oppførsel, hekkbølge, you name it. Forøvrig virker E-tec'en elendig i øvre turtallsområde. Man flytter spaken 15 cm, får ca 500 omdr mer, og den har samme skyvet som en 9.9 Tohatsu. Altså, den kommer opp i omdreining, men gud hjelpe meg så slapt. Det er vel den ene tingen jeg har å utsette på motoren, og er direkte elendig. Der hadde nok DF90 knust denne E-tec'en. Sitér dette innlegget Hetlevik Båt & Fritid Link to post
Hetlevik Svart 28.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2012 Og ja, denne motoren yter aldri i livet 90hk. De kan påstå hva de vil, hadde man benket effektuttaket hadde den vært midt i mellom 75 og 90. (Er tross alt samme motoren). Men den "slipper" litt i forhold til hvordan den er rett ut av boksen. Man får 100omdr på å kjøre den 3-4 timer. Men noe 90hk er det ikke. Sitér dette innlegget Hetlevik Båt & Fritid Link to post
Teerex Svart 28.Juli.2012 Del på Facebook Svart 28.Juli.2012 Min Honda BF90D er jo samma mottorn som BF75D men med et stort unntak, nemlig VTEC-systemet. Så den yter nok 90 ærlige hk, men den er jo 166 kg (170 med olje) så det er litt heavy for weslingen, da må tunnellen støpes igjen. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 28.Juli.2012 Del på Facebook Svart 28.Juli.2012 (redigert) Har kjørt wesling i mange år med 60hk på hekken, Yamaha 2T på 102kg. Har til tider ønsket meg mer krefter - men ikke mer vekt. Syns det har vært bra vektbalanse i båten med den motoren ved kjøring i dårlig vær Har nå akkurat fått på 80hk 2T, den er ca 120kg. Det merkes ved stilleligge. Monterte samtidig smart tabsene, så vet ikke hvordan den ville oppført seg uten (må koble de ut og teste) Men synes båten reiser seg mindre enn med den lettere motoren, og generelt oppfører seg fint, ikke mye til planingsterskel. Ikke fått kjørt denne i dårlig vær enda da. Var en med 115hk 2T på en av naboøyene her, 164kg. Han plagdes med at båten ble liggende for lavt med hekken, gikk lei da den sank for andre gang og solgte båten. Fartsmessig så fikk han ikke det han forventet heller, 44 knop tror jeg det var han fikk Trodde at Tohatsu 90 TLDI var den letteste 90hk'en , men ser at den er 150kg. Hadde ikke de også en 70 TLDI før? (ser at denne nå er erstattet med 75hk, basert på 90 blokka) Redigert 28.Juli.2012 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hetlevik Svart 28.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2012 Ja nå skal ikke jeg uttale meg om hva som teknisk skiller min 90 med 75'en, det er akkurat samme motoren i dimensjon. Jeg regner med det elektronisk sperre på 75hk'en. Uansett. 90hk er 90hk, enten det heter Tohatsu, Evinrude eller Honda. Men, i virkeligheten er det visst ikke slik alikevel. Og det skulle/burde ikke Evinrude gjøre mtp omdømme, da slikt blir "rapportert" blandt båtfolk, noe som da kan resultere i at folk velger andre merker. Anyways, etter 2 mnd med kødding, mye frem og tilbake, ny propell og whatnot har jeg iallefall bikket 40 knop, og da er det "godt nok". Det var det som var intensjonen, og alt over skulle være en bonus. Og selvfølgelig at båten oppfører seg bra, noe den nå gjør. Ser forøvrig at Tohatsu (min personlige favoritt blandt båtmotorer) er den som oppnår best toppfart i en 90hk test jeg fant på nettet, der alle merkene var med. Tviler jeg ikke på, basert på min gamle 40hk Tohatsu som jeg hadde min Musling 14. Sitér dette innlegget Hetlevik Båt & Fritid Link to post
Teerex Svart 28.Juli.2012 Del på Facebook Svart 28.Juli.2012 (redigert) Støp igjen tunnellen, hiv på en Optimax 90 og bestill 125 hk tuning fra Lundins Marin Og ja Tohatsu har nettopp hatt modellskifte, 75 og 90 er nye modeller. Skulle ikke forbause meg om 90 er raskest i klassen. 115 TLDI ble raskest i 115-klassen i en test iallefall. Redigert 28.Juli.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hetlevik Svart 28.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2012 @Ivar Hva slags 80hk er det du har satt på den da? Yamaha? Jeg hadde en 25 år gammel 80hk Yamaha på min før, og da oppførte båten seg suverent både i fart og i sjø. Dessverre røk girhuset for andre gang, og jeg kjøpte min nåværende 90 E-tec. Min Yamaha var også ca 120 kg, så du har iallefall en motor med ok vekt i forhold til båt, så det der skal bli bra. Du kan fint kjøre båten uten flaps, burde ikke være noe problem. Men av ren nysgjerrighet, er motoren din montert dønn center, eller din også noe mot styrbord? (Snakket med Westermoen i forrige uke, og de leverte alltid båtene lukket. Altså det var de forskjellige forhandlerene som borret hullene før båten ble solgt før. Det er visst stor variasjon). Jo, Tohatsu hadde en 70 hk før. Om du fikk den i TLDi utgave vet jeg ikke, men du fikk den iallefall i to-takt. Men prisen er for høy. Jeg betalte 96 000 for min E-tec. Tohatsuen koster eksempelvis hos West System 110 000. Det er noen kroner det. Sitér dette innlegget Hetlevik Båt & Fritid Link to post
Hetlevik Svart 28.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2012 (redigert) @Teerex Hehe, jeg er kronisk allergisk mot Mercury. Personlig synes jeg det er en møkkamotor. Måtte gå 3-4 runder med meg selv før jeg kjøpte E-tec'en også, da Evinrude/Johnson og Mercury tradisjonelt sett er noen drittmotorer. Men jeg gjorde en grundig research før jeg kjøpte E-tec'en, og er stort sett fornøyd. De greide å lure meg på toppfarten, men det får jeg heller leve med ;-) Jeg ser noen faktisk har støpt igjen, men da blir vel ikke båten noe særlig i lav fart. Den skal jo balansere vekten? Redigert 28.Juli.2012 av andre86 (see edit history) Sitér dette innlegget Hetlevik Båt & Fritid Link to post
Teerex Svart 28.Juli.2012 Del på Facebook Svart 28.Juli.2012 (redigert) Optimax bruker samme 2-takts teknologi som Tohatsu TLDI. Helt greie motorer egentlig da faktisk. Og lette å chiptune 90 blir til 115 uten større problemer iallefall. Vet ikke om 125 hesteren har andre deler, står ingenting om den på http://www.lundinsmarin.se/ Redigert 28.Juli.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hetlevik Svart 28.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2012 Men så var det det der med logoen da ;-) Ja mens du nevner chip-tuning. E-tec'en, har du noe formening om det kan chippes, oppgraderes, fjerne "miljø-lavere-effekt-sperre" etc? Sitér dette innlegget Hetlevik Båt & Fritid Link to post
Teerex Svart 28.Juli.2012 Del på Facebook Svart 28.Juli.2012 (redigert) Har hørt rykter om at Lundins kan chippe/omprogrammere E-tec men at de visstnok ikke har turt å markedsføre det av en eller annen grunn. Kanskje BRP ikke liker slikt Men isåfall gjelder det nok 40-50, 75-90, 115-130 og 150-200 osv. omprogrammering. Om de kan tune 90'en opp til over fabrikkstandard må du nesten kontakte dem om. Jeg har forresten liggende ei motorstyring til min forhenværende E-tec 40. Jeg oppgraderte til 50 hk da jeg fikk tak i ei pakke med brukt motorstyring/injektorer. Det er samme motorstyringa opp til 90 hk så hvis de kan gjøre noe programtriks og du trenger ei motorstyring til eksperimenter uten å røre den originale så kan du få den for et par tusenlapper. Koster ny ca 11.000 fra USA. Eneste problemet er at motorstyringa må kalibreres med injektordata fra hver injektor, som visstnok står kodet på merkelappen som henger på hver injektor. Kan ikke nok om dette men det er ikke bare å trikse vilt her Redigert 28.Juli.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hetlevik Svart 28.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2012 Jeg regnet nesten med noe slikt selv, altså at de kan oppjustere en nedjustert motor (eks 75 etec --> 90 etec) men ikke noe over det, før man eventelt har en 115 som man vil ha til 130 osv. Uansett er det vel ikke så aktuelt, da det er lite info rundt slikt, det er lite utbredt, og det vil skape problemer mtp garanti. Sitér dette innlegget Hetlevik Båt & Fritid Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.