Jump to content

Wesling 16, ny 90 E-tec, lavere fart enn før?


Hetlevik

Recommended Posts

Da Mox1 har jeg bestilt meg en Ballistic 13 3/8", 19", med lavere areal enn hva som er "standard". Orginal propellen som står på har et noe for stort areal etter hva ekspertisen anbefaler at det bør være. Dette skal etter planen gi meg noen knop mere fart, samt en økning i turtall. Samtidig kommer jeg til å heve motoren noe i forhold til hvordan den står idag. Jeg skal gi deg en update på hvordan det går når alt er klart om noen uker.

Link to post

Da Mox1 har jeg bestilt meg en Ballistic 13 3/8", 19", med lavere areal enn hva som er "standard". Orginal propellen som står på har et noe for stort areal etter hva ekspertisen anbefaler at det bør være. Dette skal etter planen gi meg noen knop mere fart, samt en økning i turtall. Samtidig kommer jeg til å heve motoren noe i forhold til hvordan den står idag. Jeg skal gi deg en update på hvordan det går når alt er klart om noen uker.

 

Weslingen har nok mer fartspotensiale enn den jeg hadde, så kanskje du ser du ser 40-tallet på knopmåleren.

Blir spennende å se resultatet.

 

Anbefaler deg forresten å kjøpe et Lowrance LMF-400 instrument, så får du full oversikt over motortilstand (fuelflow, lading, temperatur, timetall, etc.)

Link to post
  • 2 uker senere...

Hei igjen folkens. Liten update fra min side her. Noen råd og innspill trengs også og settes stor pris på!

 

Båt og motor har nå stått på verksted siden forrige mandag. Det viser seg å være fryktelig vanskelig å få båten til å "oppføre" seg med den nye E-tec'en. De klør seg like mye i hodet på verkstedet som jeg gjør.

 

Her er saken;

 

Motoren står montert 15-18 mm mot styrbord på hekken. Det gjorde forrige motor også. Problemet er at båten nærmest ikke er kjørbar, fortsatt. Verkstedet har målt med målebånd, laser og det som værre er. De har prøvd motoren i alle høyder som lar seg gjøre, 1 hakk opp (1 hull på festebrakketten), 2 hakk opp osv. Den oppleves fortsatt meget ustabil, spesielt på høyeste hakk.

 

Båten kan, etter slik verkstedet har forklart det, kjøres noenlunde viss man tilter en god del ned (dette med motor i høyest mulig posisjon på hekken). Den er blitt kjørt med 2 propeller. Den motoren den er levert med, en 17" alu, og en ny jeg har kjøpt, en Ballistic 13 3/8" 19". Båten gjør 36.2 knop med 17" og litt over 39 knop med 19". Den har et maksturtall på 4950 med 17" og et maksturtall på ca 4700 med 19". Ved motor på høyeste hakk, med 19" og toppfart er båten veldig nervøs. Kan også nevne at båten ligger seg bittelitt ned og mot babord på toppfart (Som om noen ligger å "tvinger" båten ned og mot babord. Dette skal visstnok ikke være av en graverende art, men eg nevner det allikevel)

 

Noen som har noen råd, innspill eller andre ideer til hva jeg/verkstedet kan prøve får å få denne båten til å oppføre seg på en "forsvarlig" måte? Altså at den er stabil i vannet på toppfart. Alle tips mottas med takk.

 

For orden skyld nevner jeg at båten var stabil med forrige motor, som stod i samme hullene på hekken (Litt ukjent med høyden, men den sto høyt) i over 38 knop. Den har en god hydraulisk styring (ikke slark) og helt nye motorfeste (heller ingen slakk). Hekken er forsterket (ingen slark).

Link to post

Er propellretningen lik på ny og gammel motor? om den er andre veien kan kanskje sidestilling av motor gjøre vondt værre? bare en tanke..

 

Jeg fikk min ballistic i dag, så håper jeg får prøvd den i morra! den var tung!!!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
  • 2 uker senere...

Noen som har noen råd, innspill eller andre ideer til hva jeg/verkstedet kan prøve får å få denne båten til å oppføre seg på en "forsvarlig" måte? Altså at den er stabil i vannet på toppfart. Alle tips mottas med takk.

 

Har nettopp montert en 80 Yamaha 2T på weslingen min. Usikker på fart så langt da GPS'en på telefonen min nekter å fungere.

 

Har også montert Smart tabs (ST1290-60) , stilt på svakeste hakk. Har ikke powertrim men kjører med tiltepinnen på nest ytterste hakk. Har likevel minimal planingsterskel, båten løfter seg godt ut av vannet på toppfart - og føles dønn stabil.

Kanskje en ide å forsøke?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

@Ivar

 

Har løst problemet nå. Motoren er justert høyere på hekken (Øverste hakk var visst ikke blitt prøvd på verkstedet), i tillegg har motoren "sluppet" litt i forhold til hvordan den var når jeg fikk den, har fått ut ca 80-100omdr mer, noe som i kombinasjon med min Ballistic 19" har ført til at båten på en måte har komt over en "knekk" der den nå oppfører seg mye roligere. Motoren står litt i grenseland langt ut mot styrbord på hekken, men det er levelig slik den oppleves nå (15mm off center, hadde muligens vært enda mer stabil ved en mer sentrert motor) Klokket den inn på 40.7 knop tidligere idag, ved 4750 omdr, med moderat trim. Trimmes motoren for høyt, blir båten såpass løftet at den går tilbake til gamle synder og begynner å vingle. Jeg har dermed oppnådd målet med båt/motor i forhold til fart, kjøreegenskaper etc. Sier uansett takk for tips, vurderte flaps en stund eg også, men ville helst unngå det noe jeg også gjorde til slutt.

 

@Boati

 

Tviler jeg på, den er klassen letteste med sine 144kg, og har et slankt/smalt design. Sammenlignet med mye annet, kan jeg si såpass at det er ikke dimensjonen på motoren som er problemet. Uansett, takk for innspill, men som nevnt over så har årsaken (som jeg mistenkte) vært monteringen.

Redigert av andre86 (see edit history)
Link to post

E-tec 90 er løsningen for båter som ikke trives med tung mottor ja, men det påstås at den yter kun 80-85 hk. De greier nok å ta mere ut av den om de vil, men det er vel dette med utslippskrav som begrenser.

 

DF90A er litt sterkere og 10 kg tyngre, den tukter nok såvidt E-tec 90 på fart, 1-2 knop antagelig med rett propell.

Yamaha F70 er kanskje den mest velegna motoren (av de nye motorene) til Wesling 16, iallefall vektmessig så lenge vanntunnellen er åpen. Den veier bare få kg mere enn 60-hesterne. 119 kg, men koster jo flesk, er vel like dyr som E-tec 90 omtrent.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

@Teerex

 

Hadde nok antageligvis gjort det ja, men jeg ønsket å holde vekten så lav som mulig av ørten forskjellige grunner. Passasjerer, båtens oppførsel, hekkbølge, you name it.

 

Forøvrig virker E-tec'en elendig i øvre turtallsområde. Man flytter spaken 15 cm, får ca 500 omdr mer, og den har samme skyvet som en 9.9 Tohatsu. Altså, den kommer opp i omdreining, men gud hjelpe meg så slapt. Det er vel den ene tingen jeg har å utsette på motoren, og er direkte elendig. Der hadde nok DF90 knust denne E-tec'en.

Link to post

Min Honda BF90D er jo samma mottorn som BF75D men med et stort unntak, nemlig VTEC-systemet. Så den yter nok 90 ærlige hk, men den er jo 166 kg (170 med olje) så det er litt heavy for weslingen, da må tunnellen støpes igjen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har kjørt wesling i mange år med 60hk på hekken, Yamaha 2T på 102kg. Har til tider ønsket meg mer krefter - men ikke mer vekt. Syns det har vært bra vektbalanse i båten med den motoren ved kjøring i dårlig vær

 

Har nå akkurat fått på 80hk 2T, den er ca 120kg. Det merkes ved stilleligge. Monterte samtidig smart tabsene, så vet ikke hvordan den ville oppført seg uten (må koble de ut og teste)

Men synes båten reiser seg mindre enn med den lettere motoren, og generelt oppfører seg fint, ikke mye til planingsterskel. Ikke fått kjørt denne i dårlig vær enda da.

 

Var en med 115hk 2T på en av naboøyene her, 164kg. Han plagdes med at båten ble liggende for lavt med hekken, gikk lei da den sank for andre gang og solgte båten. Fartsmessig så fikk han ikke det han forventet heller, 44 knop tror jeg det var han fikk

 

Trodde at Tohatsu 90 TLDI var den letteste 90hk'en , men ser at den er 150kg. Hadde ikke de også en 70 TLDI før? (ser at denne nå er erstattet med 75hk, basert på 90 blokka)

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ja nå skal ikke jeg uttale meg om hva som teknisk skiller min 90 med 75'en, det er akkurat samme motoren i dimensjon. Jeg regner med det elektronisk sperre på 75hk'en. Uansett. 90hk er 90hk, enten det heter Tohatsu, Evinrude eller Honda. Men, i virkeligheten er det visst ikke slik alikevel. Og det skulle/burde ikke Evinrude gjøre mtp omdømme, da slikt blir "rapportert" blandt båtfolk, noe som da kan resultere i at folk velger andre merker.

 

Anyways, etter 2 mnd med kødding, mye frem og tilbake, ny propell og whatnot har jeg iallefall bikket 40 knop, og da er det "godt nok". Det var det som var intensjonen, og alt over skulle være en bonus. Og selvfølgelig at båten oppfører seg bra, noe den nå gjør.

 

Ser forøvrig at Tohatsu (min personlige favoritt blandt båtmotorer) er den som oppnår best toppfart i en 90hk test jeg fant på nettet, der alle merkene var med. Tviler jeg ikke på, basert på min gamle 40hk Tohatsu som jeg hadde min Musling 14.

Link to post

Støp igjen tunnellen, hiv på en Optimax 90 og bestill 125 hk tuning fra Lundins Marin :giggle:

 

Og ja Tohatsu har nettopp hatt modellskifte, 75 og 90 er nye modeller. Skulle ikke forbause meg om 90 er raskest i klassen.

115 TLDI ble raskest i 115-klassen i en test iallefall.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

@Ivar

 

Hva slags 80hk er det du har satt på den da? Yamaha? Jeg hadde en 25 år gammel 80hk Yamaha på min før, og da oppførte båten seg suverent både i fart og i sjø. Dessverre røk girhuset for andre gang, og jeg kjøpte min nåværende 90 E-tec. Min Yamaha var også ca 120 kg, så du har iallefall en motor med ok vekt i forhold til båt, så det der skal bli bra. Du kan fint kjøre båten uten flaps, burde ikke være noe problem. Men av ren nysgjerrighet, er motoren din montert dønn center, eller din også noe mot styrbord? (Snakket med Westermoen i forrige uke, og de leverte alltid båtene lukket. Altså det var de forskjellige forhandlerene som borret hullene før båten ble solgt før. Det er visst stor variasjon).

 

Jo, Tohatsu hadde en 70 hk før. Om du fikk den i TLDi utgave vet jeg ikke, men du fikk den iallefall i to-takt. Men prisen er for høy. Jeg betalte 96 000 for min E-tec. Tohatsuen koster eksempelvis hos West System 110 000. Det er noen kroner det.

Link to post

@Teerex

 

Hehe, jeg er kronisk allergisk mot Mercury. Personlig synes jeg det er en møkkamotor. Måtte gå 3-4 runder med meg selv før jeg kjøpte E-tec'en også, da Evinrude/Johnson og Mercury tradisjonelt sett er noen drittmotorer. Men jeg gjorde en grundig research før jeg kjøpte E-tec'en, og er stort sett fornøyd. De greide å lure meg på toppfarten, men det får jeg heller leve med ;-)

 

Jeg ser noen faktisk har støpt igjen, men da blir vel ikke båten noe særlig i lav fart. Den skal jo balansere vekten?

Redigert av andre86 (see edit history)
Link to post

Optimax bruker samme 2-takts teknologi som Tohatsu TLDI. Helt greie motorer egentlig da faktisk.

Og lette å chiptune :smiley: 90 blir til 115 uten større problemer iallefall. Vet ikke om 125 hesteren har andre deler, står ingenting om den på http://www.lundinsmarin.se/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har hørt rykter om at Lundins kan chippe/omprogrammere E-tec men at de visstnok ikke har turt å markedsføre det av en eller annen grunn.

Kanskje BRP ikke liker slikt :giggle:

Men isåfall gjelder det nok 40-50, 75-90, 115-130 og 150-200 osv. omprogrammering. Om de kan tune 90'en opp til over fabrikkstandard må du nesten kontakte dem om.

Jeg har forresten liggende ei motorstyring til min forhenværende E-tec 40. Jeg oppgraderte til 50 hk da jeg fikk tak i ei pakke med brukt motorstyring/injektorer.

Det er samme motorstyringa opp til 90 hk så hvis de kan gjøre noe programtriks og du trenger ei motorstyring til eksperimenter uten å røre den originale så kan du få den for et par tusenlapper. Koster ny ca 11.000 fra USA.

Eneste problemet er at motorstyringa må kalibreres med injektordata fra hver injektor, som visstnok står kodet på merkelappen som henger på hver injektor.

Kan ikke nok om dette men det er ikke bare å trikse vilt her :smiley:

 

emm1.jpginjektor2.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...