Teerex Svart 28.Juli.2012 Del på Facebook Svart 28.Juli.2012 (redigert) sjekk mitt siste bilde, det som ligner på en sånn QR strekkode er visstnok kalibreringsdata på den enkelte injektor. Hvis man evt. må bytte injektor følger det med egen CD til den som programmeres inn i motorstyringa siden hver injektor kan ha ørsmå forskjeller grunnet produksjonsvariasjoner. Åssen man gjør det om man ikke har CD'en vet jeg ikke, kanskje QR-koden kan scannes inn. Moderne greier selv E-tec har vært på markedet i snart 10 år tross alt Å skifte motorstyring og evt. injektorer over fra annen motor er i utgangspunktet enkelt, det gjorde jeg selv. Bortsett fra at det er en pressring på injektorene som bør skiftes om den flyttes over til annen motor. Men det funka fint på min e-tec 50 uten å bytte disse da jeg ikke hadde tilgjengelig nye pressringer. Bare til info da... Redigert 28.Juli.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hetlevik Svart 28.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2012 Såg veldig fancy ut den der, og noe som absolutt kunne vært interresant å fått prøvd ut. Men som sagt, jeg er litt skeptisk til å gjøre noe som helst, både når det gjelder å sitte på en annen motorstyring, og trikse med den, og å justere den som allerede står på. I disse dager er det jo nesten slik at det er garanti-brudd å bytte propell. Men om 5år Teerex, om 5 år, så skal den motorstyringen der prøves ;-) Sitér dette innlegget Hetlevik Båt & Fritid Link to post
Teerex Svart 28.Juli.2012 Del på Facebook Svart 28.Juli.2012 (redigert) Nei man må jo ikke trikse og eksperimentere på egen hånd. Det var jo kun i tilfelle Lundins allerede hadde eksperimentert ferdig og funnet ut av det, nå eller i framtiden. Om det var så enkelt at du kunne sende dem ei motorstyring og kopi av QR-kodene på injektorene så ordnet de programmeringa. Å bytte motorstyring tar ikke lange tia. Men da må man jo stole 100% på at de vet hva de gjør at at de gjør det rett første gangen Jeg spurte om forhandler i Harstad kunne omprogrammere fra 40 til 50 hk men det var visst blitt veldig strengt og de fikk ikke lengre tilgang til programmet sånn uten videre uten å først ha kjøpt ei ny motorstyring. Jeg lasta ned E-tec diagnoseprogrammet "gratis" fra nett i 2010, og bestilte en kabel på nett som jeg kobla til 50-hesteren min, så kunne jeg lese av feilkoder, turtallskurve, temperaturdata, timetall og annen info samt laste opp kalibreringsdata for injektorer om nødvendig. Og endre fra XD50 til XD100 olje om man ønsker å bruke mindre olje, eller bare fastslå hvilken instilling motoren er satt opp med. Spennende hvis man er interessert i hva som foregår inni der. Kan forøvrig anbefale forumet http://www.etecownersgroup.com/ Redigert 28.Juli.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 29.Juli.2012 Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 (redigert) Vedr. turtall E-tec 90, sakset fra nett: " While the recommended WOT range for the E-TEC 90 is a very broad 4500 - 5500 RPM, the optimum WOT range RPM is 5000 - 5200 RPM" Hvis du får bare 4750 med drøyt 40 knop så mistenker jeg at turtelleren kanskje viser for lite. På min E-tec 50 viste den ca 300 rpm for lite da jeg testa med en annen helt nøyaktig digital turteller. Hvis 4750 er korrekt så vil jeg da anta at du får enda bedre fart med en mindre/annen propell. Det skrytes mye av denne her http://community.web...101354590JVyECf selv om jeg trodde en 4-blads ikke kunne gi samme toppfart som 3-blads. Isåfall måtte det jo bli en 17". MEN: Når jeg legger inn turtallet ditt 4750 rpm og utvekslingen som er 2,0:1 og 20" stigning (19" cuppet blir cirka 20" effektiv stigning, muligens...) i propellregnearket mitt så får jeg en fart på 36-37 knop ved 5-7,5% slipp. Det vil si at turtelleren din nok viser for lite. Legger jeg inn 5200 rpm får vi 40,7 knop ved 5% slipp. Så det var jo stor misvisning på turteller. Ved 0% slipp blir det 40,7 knop ved 4950 rpm men noe mindre enn 5% slipp er vel lite sannsynlig. Redigert 29.Juli.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Overskyet Svart 29.Juli.2012 Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 på E-TEC 115 H.O opplever jeg mye av det samme. Ihvertfall på H.O kan man justere på CDIen. Fikk 500 mer på WOT. Motoren er benket til 122.25hk. Overskyet. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.Juli.2012 Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 (redigert) Hvordan og hvem kan justere den da ? CDI står forresten egentlig for Capacitor Discharge Ignition, et stifteløst tenningssystem som ble ferdig utviklet på 60-tallet. Har altså ingenting direkte med den elektroniske styringen av bensininnsprøytningen å gjøre. Redigert 29.Juli.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Overskyet Svart 29.Juli.2012 Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 Hvordan og hvem kan justere den da ? CDI står forresten egentlig for Capacitor Discharge Ignition, et stifteløst tenningssystem som ble ferdig utviklet på 60-tallet. Har altså ingenting direkte med den elektroniske styringen av bensininnsprøytningen å gjøre. På vår motor ble det gjort oss Bakkenmotor. Det ble anbefalt, så vi fikk gjort det. Hvor det sitter og hvordan man gjør det vet jeg ikke. Uansett, CDI er enkelt og greit en sperre som er satt for å ikke produsere stor belastning på motor. Man kan blant annet borre CDI på moped/lettsykkel, og oppnå en høyere hastighet og et større turtall. Jeg vet selv at en CDI på en båtmotor blir totalt ubrukelig om man borrer den. Overskyet. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.Juli.2012 Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 Borre ? hva vil det si, at man borer hull i den? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 29.Juli.2012 Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 Uansett, CDI er enkelt og greit en sperre som er satt for å ikke produsere stor belastning på motor. tøys Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Overskyet Svart 29.Juli.2012 Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 tøys Det er ihvertfall hva forhandler sa når jeg kjøpte min lettsykkel. Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 29.Juli.2012 Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 MEN: Legger jeg inn 5200 rpm får vi 40,7 knop ved 5% slipp. Så det var jo stor misvisning på turteller. Ved 0% slipp blir det 40,7 knop ved 4950 rpm men noe mindre enn 5% slipp er vel lite sannsynlig. Jeg har 34,3 knop ved 5900 o/min, 2,33 utveksling og 17" propell, på min 17' Ryds. Det er en halv knop raskere enn 0% slip, dvs ca noen få % negativt slip, så trenger ikke være noe galt med turteller. Ballistic propellene er jo cuppet endel, og det bidrar til at reell stigning er høyere enn oppgitt. TA Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.Juli.2012 Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 (redigert) Ja som nevnt, jeg pleier å legge til 1 tomme på stigning på stålpropell i forhold til oppgitt stigning pga cuppingen. Ekte negativt slipp er naturligvis i utgangspunktet umulig, så sant man ikke kjører i kraftig medvind og/eller medstrøm og måler SOG (speed over ground). Jeg skjønte først ingenting da jeg oppdaga at jeg hadde negativt slipp, men min E-tec turteller viste jo ca 300 for lite da jeg testa med en "skikkelig" turteller. Vedr. din Ryds så viser regnearket mitt 34,7 knop ved 7,5% slipp når jeg legger inn 18" effektiv stigning, og du får 34,3 så det er jo helt innenfor normalen. Ved 17" stigning og 0% slipp viser regnearket 35,4 knop så 34,3 er jo ikke negativt slipp der heller ifølge mine beregninger. Redigert 29.Juli.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hetlevik Svart 30.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Mye interessant her Teerex. Et annet moment er også at i tillegg til at det potensielt er stor missvisning på turtelleren, viser det seg at min trim-indikator er ganske så "på tryne" i forhold til hvordan motoren faktisk står på hekken. Trimmer jeg den noe særlig over "normal-omårdet" (2 streker med kort avstand, på indikatoren) så er wobblingen tilbake. Men motoren ser jeg jo med egne øyne står bra på hekken, selv om trimindikatoren viser "lav-trim". Dette er blitt enda tydeliger etter at motoren ble justert opp i høyeste hakk på verkstedet. Når jeg tenker meg om, fikk jeg vel i tilbakemeldig at jeg skulle se vekk i fra hele indikatoren, da denne ikke var reell på Weslingen. Spiller forsovidt lite rolle hva den indikerer sånn sett, så lenge jeg kan bruke den slik oppsettet er nå, men begynner å bli den del sånne småting her og der med hele opplegget som er "nesten" sånn det skal være. Nesten riktig turtall, nesten riktig trim, nesten riktig propell. Forøvrig ble farten målt med 1 person i båten med håndholdt gps. Kjørte samme strekket fram/tilbake. 40.7 er det som var forsvarlig å kjøre med, bikket noe over 41 med høyere trim, men da ble båten direkte farlig å kjøre. Så det som er reelt, og relevant for forsvarlig kjøring er 40.7. Båten butter litt ned mot venstre helt på toppfart, noen jeg ikke opplevde med orginalpropell. Jeg oppnådde forøvrig ikke samme farten, eller mulighet for å kjøre fullt forøvrig, med den orginale. Jeg tror 19" Ballistic + 15mm mot høyre på hekken er årsaken, og det er såpass lite at det ikke utgjør noen annet praktisk enn at man kan irritere seg over det om man tenker/henger seg opp i det. Sitér dette innlegget Hetlevik Båt & Fritid Link to post
ivar Svart 30.Juli.2012 Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 (redigert) @Ivar Hva slags 80hk er det du har satt på den da? Yamaha? Jeg hadde en 25 år gammel 80hk Yamaha på min før, og da oppførte båten seg suverent både i fart og i sjø. Dessverre røk girhuset for andre gang, og jeg kjøpte min nåværende 90 E-tec. Min Yamaha var også ca 120 kg, så du har iallefall en motor med ok vekt i forhold til båt, så det der skal bli bra. Du kan fint kjøre båten uten flaps, burde ikke være noe problem. Men av ren nysgjerrighet, er motoren din montert dønn center, eller din også noe mot styrbord? (Snakket med Westermoen i forrige uke, og de leverte alltid båtene lukket. Altså det var de forskjellige forhandlerene som borret hullene før båten ble solgt før. Det er visst stor variasjon). Yamaha ja, en 89 mod. Den står temmelig sentrert. Har prøvd etpar forskjellige propeller, men har ikke hatt gps, så da er det jo litt famling i blinde. Har en 19" Turbo quest stål, denne er tung å dra fikk bare 4900. Fikk 5300 med 19" std alu , og faktisk samme turtall med en 21" michigan alu som nok slipper litt for mye. (for mye heving/tilt) Hva slags propeller hadde du på? Båten butter litt ned mot venstre helt på toppfart, noen jeg ikke opplevde med orginalpropell. Jeg oppnådde forøvrig ikke samme farten, eller mulighet for å kjøre fullt forøvrig, med den orginale. Jeg tror 19" Ballistic + 15mm mot høyre på hekken er årsaken Jeg vil tro at det ville vært værre butting med sentrert motor - høyregående propell vil vri båten mot venstre Redigert 30.Juli.2012 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hetlevik Svart 31.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2012 Jeg hadde en Viper stålpropell på min 80 hk, når det gjelder stigningen er jeg noe usikker. Noe mindre enn 19" var det iallefall ikke. Båten var tung å få på plan, men hadde høy toppfart (relativt sett). Ellers kan jeg huske at propellen var meget stor i kvadrat. Måtte faktisk modifisere sink-anoden for at propellen skulle kunne rotere. Her ser du Weslingen med den gamle 80hk'en. Var i tillegg montert water-pickup (På motsatt side, kan ikke sees på bilde) Sitér dette innlegget Hetlevik Båt & Fritid Link to post
ivar Svart 31.Juli.2012 Del på Facebook Svart 31.Juli.2012 hvor høyt hadde du kav plata over bunn? Lurer på om du har montert litt høyere enn meg. Propellen ser fresk ut ja, mye rake som sikkert ga bra løft. Husker du hva du fikk av turtall med den? Har ikke powertrim på min da, men skal få tak i. Min planer kjempelett med smart tabsene på mykeste stillig, tror jeg ville merket forskjell uten. (Skulle testet å koble de ut , men nå ble det jo bare møkkavær igjen her..) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Tulling16' Svart 31.Juli.2012 Del på Facebook Svart 31.Juli.2012 Hei.. Jeg har en wesling 16 åpen med 90 hk Tohatsu fra 1991. Før hadde jeg en 21" orginal propell og fikk da 40 knop målt med GPS, den var litt for stor.. Nå har jeg en Ballistic stål 13 3/4 x 19" som jeg er utrolig godt fornøyd med! Fikk merkbart bedre fart, men har ikke brydd meg med å måle på nytt. Kan løfte båten mere også, kjempeproppell! Motorren står i det midterste hullet, skal heve den opp et til neste år.. :-) Er godt fornøyd med motoren selv om den er gammel, og den går ikke lenge på tomgang før den "nyser" og stopper.. Men starter lett igjen. Har vurdert nyere og litt større motor, har lyst på Tohatsu 120 eller 140(forgasser) eller 115 TLDI.. Hva tror dere sånn vektmessig? Tunnellen er åpen og har helst ikke lyst til å tette den igjen heller. :-) Sitér dette innlegget -Min båt er så liten og havet så stort. Link to post
ivar Svart 31.Juli.2012 Del på Facebook Svart 31.Juli.2012 "nysing" kan komme av slitt simmerring nederst på veiva - er den pluggen forskjellig fra de andre på farge? for mer krefter uten mer vekt, se etter en Tohatsu 90 med litt "racinggodis" Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Overskyet Svart 31.Juli.2012 Del på Facebook Svart 31.Juli.2012 Yamaha Autolube er saker. Går bra og kan anbefales. Har vell hatt 3 Autoluber hittil, og aldri noe problemer. Prøv å finn de nyere modellene. Litt sjeldent på finn.no, men gull værdt. OceanPro er også litt tøft, og går meget bra, men mange elektriske feil. Overskyet. Sitér dette innlegget Link to post
beveren Svart 31.Juli.2012 Del på Facebook Svart 31.Juli.2012 firetaktsræl. med høy vekt og miljøsertifikat Sitér dette innlegget Link to post
Tulling16' Svart 31.Juli.2012 Del på Facebook Svart 31.Juli.2012 "nysing" kan komme av slitt simmerring nederst på veiva - er den pluggen forskjellig fra de andre på farge? for mer krefter uten mer vekt, se etter en Tohatsu 90 med litt "racinggodis" Kan ikke huske å ha lagt merke til noe forsjell på pluggene nei.. Mistenker tenningssystemet, kan jo prøve å bytte coilene. Nå er det tre stk. med ulik alder. Jeg byttet en fordi plugghetta var dårlig. Sitér dette innlegget -Min båt er så liten og havet så stort. Link to post
Hetlevik Svart 31.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2012 (redigert) @Ivar, Nøyaktig hvor høyt over kav plata den 80hk'en var kan jeg ikke si. Men som jeg husker sånn røfflig, var den ca 1.5 - 2 cm over kanten til vanntunnelen. Viss du ser nøye på bildet over, ser du at det er klaring mellom braketten på motoren og hekken på båten. Den var såpass høyt over at jeg fikk en og en halv finger i mellom, noe som er noen cm. Enda er den faktisk lavere enn slik 90 e-tec'en står idag. Det er noe av det jeg angrer på før jeg solgte den, var at jeg ikke målte nøyaktig hvordan den stod. Det eneste jeg har av dokumentasjon på det, er bildet over. @Dryg Noe mer enn 90hk 4-takter bør du ikke hive på den. Min E-tec 90hk er 144kg (klassens letteste) og en 90 Tohatsu TLDi tror jeg er 150. De andre merkene er rett og slett i tyngste laget. (Forøvrig er jo hverken Evinrude E-tec eller Tohatsu TLDi "4-takter", og det gjenspeiles på vekten) Om du vil bytte motor vil jeg tro den 90 TLDi'en er det beste alternativet, iallefall fartsmessig, da den er klassens raskeste. Skal du har større motor enn det, må du kjøpe en eldre totakter, eller plastre igjen tunnellen. Det stod en Wesling 16 på Finn.no med en 140 hk Tohatsu fra slutten på 90 tallet ganske nylig. Men noe så stort kan du bare glemme med en 4-takter pga vekt. Da snakker vi over 200kg, og da kan du knapt være i båten selv. Har du folk med, vil hekkbølgen slå langt oppover motoren for å nevne noe. Nei kjøp deg en 90hk TLDi. Kjempemotor, og ganske ok vekt. Redigert 31.Juli.2012 av andre86 (see edit history) Sitér dette innlegget Hetlevik Båt & Fritid Link to post
ivar Svart 31.Juli.2012 Del på Facebook Svart 31.Juli.2012 For min del så vil jeg ikke ha for mye vekt i hekken , da jeg liker å ha bedre balanse i båten ved kjøring i dårlig vær. (Det er mye vindfang - og løft i baugen på weslingen når man har stiv kuling rett i fleisen..!) Men hvis man skal ha båten mer som "lekebåt" så har jo det mindre betydning. Man kan jo også f.eks flytte fram batteri samt montere ballasttank for å kompensere. En aktuell 4T kan jo være Suzukis DF140 - oppgitt til 186kg. (Tohatsu 115TLDI oppgis til 189) Hørte også om en kar her som har montert en "skvettlapp" over vannballast tunellen, for å hindre at den fylles for fort ved oppslakking. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hetlevik Svart 31.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2012 Det der med skvettlapp høres jo like enkelt ut som det er genialt. Merket han noen forskjell forresten? Fungerte det i praksis? Er du sikker på at DF140 ikke er mer enn 186kg? Det var da veldig lavt. Deler den konstruksjon med mindre modeller kanskje? Sitér dette innlegget Hetlevik Båt & Fritid Link to post
ivar Svart 31.Juli.2012 Del på Facebook Svart 31.Juli.2012 vet ikke hvordan det fungerte. Er jo ikke værre enn at man kan klaske på etellerannet med Sika/Tec7 og prøve. DF140 er basert på (men har litt større syl volum enn) DF90/115 Er nå oppgitt til 186, men hva den er i virkeligheten tør jeg ikke si (mistenker de fleste motorer da er litt tyngre...=)) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.