Tom Rør Startet 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 28.Juni.2012 Jeg har montert ny autopilot, og pumpa durer og vibrerer skikkelig mye. Ble fortalt at den jeg har, som er 2,0 liter er i største laget for min båt, og at 1,5 liter hadde vært nok. Noen som kjenner til dette problemet? Tom Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Kjenner ikke til Garmin, men jeg monterte min Simrad pumpe på 2 stk finerplater med gummidempere mellom. den nederste er skrudd godt fast i båten. mens den øverste med pumpa oppå flyter på 4 stk gummidempere ( ca 30mm høye - med gjenget bolt -8mm i hver ende kjøpt på Biltema ) Pumpa mi lager kun en behagelig summelyd når den jobber. Sitér dette innlegget Link to post
Haraune Svart 30.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2012 Monterte også akkurat en slik GHP10 auto og pumpe. 1,2l min durte også noe voldsomt til å begynne med, helt til luften var vekk. det tok litt tid.Mistet styringen på rattet to ganger siden olja rant rundt i systemet å frigjorde luft. Men etter at det var ordentlig luftet opphørte bråket fra pumpa. bare en svak tikking når den styrer litt. Rørene romler litt om man tvangskjører den, men det kommer av for dårlig klamring av returrøret.(samme lyden som i et hus som du stenger vannkranen brått på.) Men jeg har et ennet problem med min autopilot. Etter tilkobling av garmin 720 plotter blir styrekursen feil. Spritkompasset og gps er enige, men ghp10 viser optil 20grader feil. Ble midlertidig bedre etter ny kompass sving, men varierer fremdeles for mye. Båt tegnet og kursnåla på skjermen "krabber" bortover skjermen. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 30.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2012 Akkurat samme som jeg erfarer Haraune, så da får jeg lufte og lufte til jeg er kvitt lufta . Takk skal du ha. Jeg får jo ikke sove når ting ikke fungerer som de skal. Tom Sitér dette innlegget Link to post
1125ex Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Hvis styrekursen blir feil når du kobler til plotteren så må du inn i menyen på autopiloten for å justere styrekursen. For å få tilgang på denne justeringen så må du gå inn i menyen via " Forhandler oppsett" For å få tilgang på "forhandleroppsettet" så må du holde inne de 2 tastene til høyre på piloten samtidig som du slår piloten på. Det står forresten beskrevet i innstallasjonsveiledningen, Sitér dette innlegget Link to post
Haraune Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 har prøvd å endre styrekursen i oppsettet, men det går ikke lenge før den er feil igjen... Sitér dette innlegget Link to post
Terje338 Svart 3.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 Har den Garmin Autopiloten i min Buster XXL og opplever også at kursen mellom plotteren og autopiloten ikkje alltid er enige. Sidan dette kompasset er følsomt for magnetisk felt kan det vere lurt og prøvd andre plasser med kompasset på autopiloten. Det som er litt merkligt med min er at om eg kjører ei rute så kan autopiloten til tider vere rett men opp til 20-30grader feil utan at der er noko forandringer i lasten eller noko som kan påvirke kompasset. Det er svært viktigt of få luftet godt ut det hydrauliske systemet på Autopiloten, og det går fort med 4-5liters olje for og få flushet ut all luft. På eit slikt hydraulisk anlegg vil der skjeldan vere nok flow i systemt til at det blir skjølvutluftende. Luften vil legge seg på dei høgste punkta. Garminpumpa er ein stillegåandes pumpe, og den vil nok gå mykje meir behaglig når all luft er vekke. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 3.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 Hadde samme erfaring som Haraune, når jeg monterte min pumpe. Så det er bare og starte arbeidet med lufting, da min erfaring er at denne pumpen er veldig nem for luft i systemet. Etter lufting har pumpe, såvell som hele systemet fungert knirkefritt ( 3 år ) Slet også med kompasset ved installasjonen. Det viste seg at dette var mye mer nemt for magnetisme, enn hva det gamle var. etter og ha ryddet bort alt som kunne påvirke kompasset, har alt fungert fint. Sitér dette innlegget Link to post
Haraune Svart 10.November.2013 Link til dette innlegget Svart 10.November.2013 Da har jeg endelig fått skikk på autopiloten. Ikke at jeg har feilsøkt så aktivt, men i går tok jeg å flyttet kursberegningsenheten så langt vekk fra elektronikk og strømførende kabler som det lot seg gjøre, uten å kjøpe lengre ledninger. endte opp på ene sidelugarens fremre skott,ca 1m fra tidligere plassering ved styreposisjonen. Kjørte gjennom kalibrerings programmet og alt i orden. Nå stemmer spritkompasset og autoen og gps kursen. Nå kan også autopiloten foreta krappe kursendringer i høy fart uten å miste styringa. bare å holde seg fast. Ble meget fornøyd med endringene, da jeg ikke synes det har fungert optimalt å måtte fininnstille styrekursen hver gang jeg brukte båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.