bjornas Startet 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2012 Ser at revelinene i storseilet mitt er borte. Kan jeg bruke en standard Biltema 4 mm nylonline, eller er det noen spesiell line som skal brukes? Videre: Det er jo noen maljer i seilet. Er det noen spesiell knute som skal brukes for å feste linen til seilet? Andre tips til "ettermontering" av reveliner? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Popeye70 Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Jeg ville ikke brukt Biltemas 4 mm nylonline (flaggline?) som reveline. Husk at den skal belastes når det er godt med vær og blæst, og da vil du ikke ha noesom ikke tåler belastningen. Når det gjelder festing av reveline, så bindes ikke denne i seilet. Revelinja skal gå gjennom bommen, opp av bommen i bakkant, opp i seilet, gjennom maljen og ned til bommen hvor den festes i øye med et pålestikk. Har ikke Maxi 77 to små "håndtak" i forkant av bommen? Disse brukes i så fall til å stramme og låse revelinene (2 stk), som forsvinner inn i bommen på vei bakover og deretter dukker de opp som nevnt i forrige avsnitt. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
bjornas Svart 29.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Mulig jeg beskriver det feil, ja. Finnes det noen skisser noe sted som gjør at jeg kan se hvordan det skal gjøres riktig? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
JGH Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 http://www.google.no/search?q=reefline&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nb-NO:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&hl=no&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=keftT5nRA6eH4gTAwKnzDQ&biw=1366&bih=664&sei=k-ftT7-JMYb04QT0hvDhDQ#um=1&hl=no&client=firefox-a&rls=org.mozilla:nb-NO:official&tbm=isch&sa=X&ei=lOftT-XgNLPU4QTyoeH2DQ&ved=0CEMQBSgA&q=reef+line&spell=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=c82c6969959ab34&biw=1366&bih=664 Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Mulligan Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Videre: Det er jo noen maljer i seilet. Er det noen spesiell knute som skal brukes for å feste linen til seilet? Sitter de kun i forkant og bakkant av seile, eller er de også plassert på to eller tre horisontal rekkerbortover i seilet? Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 29.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Det siste - noen mindre maljer enn de som sitter i for og akterliket. Må få tatt noen bilder så jeg får illustrert hva jeg mener. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Bjørkski Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 De mindre maljer bruker du for og binde opp det overskydende seil. Tre en 4-5mm line på ca. 1 meter gjennom maljen og knytt linen med et båtmannsknob under bommen. Du kan ha linen sidende permanet hvis du lager en kunte på linen på hver side av seilet sådan at der er tilnærmet like lang line på begge sider av seilet. Ikke bruk biltema line. Til reveline bør det være en så statisk line som mulig, dvs dynema eller ligende. Når du må reve blåser det, og da ønsker mann gjerne et så flat et seil som mulig, dvs revelinen og fall skal være, og forbli, stramt. De fleste ikke-dynema liner vil strekke seg etter en kort stund... Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 29.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Noen som har et diagram for hvordan man skal "tre" revelina for en Maxi 77 med North Sails storseil...? Ser av postingen mer (tja, ikke bare den) at dette med reving er jeg HELT BLANK på... Off topic: For at dere ikke skal tro jeg er helt novise: I går testet jeg å seile helt inn i båsen, uten bruk av motor. Det gikk - og det var gøy! Litt stolt av meg selv da... Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.