Jump to content

Reveline - hvilken type / hvilken knute?

bjornas

Recommended Posts

Ser at revelinene i storseilet mitt er borte. Kan jeg bruke en standard Biltema 4 mm nylonline, eller er det noen spesiell line som skal brukes?

Videre: Det er jo noen maljer i seilet. Er det noen spesiell knute som skal brukes for å feste linen til seilet?

Andre tips til "ettermontering" av reveliner?

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Jeg ville ikke brukt Biltemas 4 mm nylonline (flaggline?) som reveline. Husk at den skal belastes når det er godt med vær og blæst, og da vil du ikke ha noesom ikke tåler belastningen.

Når det gjelder festing av reveline, så bindes ikke denne i seilet. Revelinja skal gå gjennom bommen, opp av bommen i bakkant, opp i seilet, gjennom maljen og ned til bommen hvor den festes i øye med et pålestikk.

Har ikke Maxi 77 to små "håndtak" i forkant av bommen? Disse brukes i så fall til å stramme og låse revelinene (2 stk), som forsvinner inn i bommen på vei bakover og deretter dukker de opp som nevnt i forrige avsnitt.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

De mindre maljer bruker du for og binde opp det overskydende seil. Tre en 4-5mm line på ca. 1 meter gjennom maljen og knytt linen med et båtmannsknob under bommen. Du kan ha linen sidende permanet hvis du lager en kunte på linen på hver side av seilet sådan at der er tilnærmet like lang line på begge sider av seilet.

Ikke bruk biltema line. Til reveline bør det være en så statisk line som mulig, dvs dynema eller ligende. Når du må reve blåser det, og da ønsker mann gjerne et så flat et seil som mulig, dvs revelinen og fall skal være, og forbli, stramt. De fleste ikke-dynema liner vil strekke seg etter en kort stund...

Noen som har et diagram for hvordan man skal "tre" revelina for en Maxi 77 med North Sails storseil...? Ser av postingen mer (tja, ikke bare den) at dette med reving er jeg HELT BLANK på...

Off topic: For at dere ikke skal tro jeg er helt novise: I går testet jeg å seile helt inn i båsen, uten bruk av motor. Det gikk - og det var gøy! Litt stolt av meg selv da...

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...