Jump to content

Papirkart eller GPS? Hva er mest nøyaktig?

Zitt

Recommended Posts

Njai,.... intill et visst "punkt" i kjeden er den absolutte unøyaktigheten den samme, men mens et papirkart må tegnes og trykkes, skal et et ekektronsik kart vektoriseres og lagres som digitale data før det vised på en skjerm. Den største feilkiden er uansett brukeren. Se annen post.

De aller fleste sjøkart i dag er elektroniske, de gamle er vektorvisert... Selv om disse trykkes, så blir de tegnet av en plotter på ett eller annet media som som deretter trykker kartene.. Så at vektorene må tegner, enten de tegnes rett på skjermen eller på et papri spiller liten rolle for nøyaktigheten... Det er mediumet som tegner vektorene som avgjør hvor nøyaktid dette blir..

Så kllden til dagens kart er den samme, kartverkets elektroniske kartkilde.. dette gjelder både papir og rene elektroniske kart.. Er enig i at den størte feilkilden er brukeren, og jeg vil fortsatt mene at sannsynligheten for feilbruk er størst på papirkart ... Selv om du ikke liker mitt eksempel på oversjøisk seilas ... der feilkilden er ennå større ved bruk av logg, klokke og kompass... siden en må ta hensyn til avdrift for strøm, vind, kompensere for misvisning og deviasjon.. alle disse er potensielle feilkilder, og de kan gi seg tildels store utslag om en ikke vet hva en holder på med og avvik på nm er ikke uvanlig på oversjøisk seilas... Her er GPS helt overlegen i sin posisjonsbestemmelse

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Problemet ligger i feilene i kartgrunnlaget. Et symbol for et skalpeskjær dekker ca 1X1 mm. på et papirkart. Det blir 50X50 meter i terrenget på et 1:50 000 kart. Når du så zoomer inn med GPSen: hvordan kan du være sikker på at det elektroniske kartet plasserer skjæret riktig? Er du sikker på at det er i senteret i 50X50m feltet? Og hvor stort er forresten skjæret?

Dette her er jeg ikke helt med på.

Papirkart er suverene til å ha en oversikt over seilasen. Men plotteren/GPS'en er suveren til å se mindre områder på, bare zoome inn slik at en kan se kartgrunnlaget skikkelig.

Etter det du sier blir 50 meter sund "sperret" av et skvalpeskjær med papirkart. Det sier da heller ingenting om hvor innen disse 50 m skjæret er. Målingene som kartene er lagd på grunnlag blir mer og mer nøyaktig, slik at en bedre zoom av kartene fører til mer nøyaktig avlesing.

Størrelse på skjæret kan ofte leses av på dybdekurvene i kartet , de er ofte mindre enn 50 meter ihvertfall.....

Jeg skjønner ikke hvorfor det er en ulempe å kunne lese detaljer i kartet skikkelig.

Hvis et skvalpeskjær ligger mitt i et sund som er 50 m brett i følge papirkartet og det ellers er dybde nok,

så sier det meg at det er ca. 20m farbar led på hver side av skvalpeskjæret og en kan være trygg på at skjæret ligger mitt i sundet, for det ble håndmålt i forrige århundre ..

Kommer det en som stoler og kjører blindt etter en kartplotter og også med overZOOM er det ikke sikkert at han går klar.

Det er her at en må kunne lese kartet som en ser på plotteren der se en at skvalpeskjæret ligger mitt i sundet.

Og da må en holde seg ca 10 m fra land og la GPS`n seile sin egen sjø og ta det som en bonus hvis den også ledet deg trygt gjennom sundet denne gangen.

Det er bare og sette seg på "skolebenken" og ta et kurs i navigering.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Papirkart er suverene til å ha en oversikt over seilasen. Men plotteren/GPS'en er suveren til å se mindre områder på, bare zoome inn slik at en kan se kartgrunnlaget skikkelig.

Enig. Men alle feilene som ligger i kartgrunnlaget blir ikke tilsvarene "zommet inn" de "forstørres". Dv.s 50 m. feil er 50 meter unasett om du zommer inn eller ikke.

Etter det du sier blir 50 meter sund "sperret" av et skvalpeskjær med papirkart. Det sier da heller ingenting om hvor innen disse 50 m skjæret er.

Nei nettopp. Og hvis du med en plotter zoomet inn på sundet viser at skjæret er midt i sundet... hvordan vet du at det er riktig?

Målingene som kartene er lagd på grunnlag blir mer og mer nøyaktig, slik at en bedre zoom av kartene fører til mer nøyaktig avlesing.

Joda. men oppmålinger tar tid. noen områder er mer nøyaktige ann andre det er riktig. Men vet du nøyaktigheten på kartgrunnlaget ditt til enhver tid? Kjenner du alle feilkildene i kjeden fra oppmåling til plotter? Jeg gjør det i alle fall ikke og tar derfor helelr en ekstra sikekrhetsmargin.

Jeg skjønner ikke hvorfor det er en ulempe å kunne lese detaljer i kartet skikkelig.

Det er bare en fordel, så lenge du husker på å legge inn nok sikkerhetsmargin.

De aller fleste sjøkart i dag er elektroniske, de gamle er vektorvisert...

Eh... litt usikker på hva du mener med en vektor her. De tegens ikke men burkes av brorparten av elektroniske kart der skjær, sjømerker og alle andre objekter ligger i en database med posisjonsangivelser i form av posisjonsvektorer data om farge etc. Gamle papirkart er ikke vektoriserte. I "gamle dager" fantes det elektronsike kart som var raster-basert dvs. bare en scanning av papirkart, og dermed ikke vektoriserte.

Mitt poeng er at med vaktoriserte elektroniske kart vil man ved å zoome inn oppleve å få bedre oppløsning pg tilsyneletende bedre nøyaktighet, men hvis feilen i oppmålingen, kartgrunnlag, etc. er 50 m. erdn uansett det om man zommer inn.

Det er mediumet som tegner vektorene som avgjør hvor nøyaktid dette blir..

De største feilene ligger vel i oppmåling, projeksjoner, kartdatum, beregninger og avrundinger i dataene etc. Det ligger også en feil i hvordan det tegnes eller vises på en skjerm også, men den er trolig mindre. Men alle disse feilene summer seg og på toppen komme brukerfeil.

Selv om du ikke liker mitt eksempel på oversjøisk seilas ... der feilkilden er ennå større ved bruk av logg, klokke og kompass... siden en må ta hensyn til avdrift for strøm, vind, kompensere for misvisning og deviasjon.. alle disse er potensielle feilkilder, og de kan gi seg tildels store utslag om en ikke vet hva en holder på med og avvik på nm er ikke uvanlig på oversjøisk seilas... Her er GPS helt overlegen i sin posisjonsbestemmelse

Joda, enig i det. Jeg vil heller ikke legge ut på en lengre overseiling uten GPS. (da foretrekker jeg dessuten å tegne blyantkryss i papirkartet basert på en håndholdt GPS). Det jeg mente var at midt ute i Skagerak trenger jeg egentlig ikke å vite nøyaltig hvor jeg befinner meg, og når jeg nærmer meg land kan jeg bruke peilinger for å få en bedre fix. ... med mindre det er en nødsitusasjon og jeg trenger å reddes da...

MEN: Man må vite hva man holder på med når man bruker kartplotter og GPS også.

De fleste gamle kart er i dag vektoriserte, det er gjort fra et rasterkart... Så ved nyopptrykking i dag så brukes ofte disse vektoriserte kart som grunnlag..

Oppmålingsfeil og alle de andre du lister opp er den samme enten det er digitalt kart eller papirkart... Da kartgrunnlaget er det samme og de gamle kart er digitalisert (vektorisert)

Når det gjelder det å sett ut posisjon i en papirkart ved gitte mellomrom er god sjømannskap, og det er noe de fleste gjør.. Selv tar jeg posisjon fra fra den faste gps',en den håndholde er som backup.. jeg setter også posisjonen ut i kartet hver time under seilas.. Da er jeg aldri lenger unna enn 7nm ved eventuelt bortfall av posisjon i gps.. og med klokke og kurs så vet jeg sånn noenlunde hvor jeg er ved langtur..

Peiling mot land gjør jeg hele tiden for å verifisere min posisjon, når land er synlig... enten jeg bruker plotter eller papirkart.. gjerne begge deler for at en skal ha noe å sysle med under gange..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Er det mange som har funnet et skjær, som ikke er der det er merket i papirkartet?

I følge det jeg har lest i denne tråden må her være mye ikke farbart farvann da det er nogen skjær i sjøen.

skjaer_i_sjoeen.jpgt

Etter det jeg har sett i Efs er det ikke mange nye skjær som er funnet noen dybder er justert snakker om

kart 5 og 6.

Er det mange som har funnet et skjær, som ikke er der det er merket i papirkartet?

Det er en mengde skjær som ikke er tegnet i karet og som ikke finnes hverken i papir- eller kartplotterkart. Det er skjær som er tegnet inn som ikke finnes. Mener å huske at en fra kartverket svarte på kritikk om dette med at det er umulig å få med seg alle skjær som f.eks. i Kragerøskjærgården, men at de konsenterer seg om hovedledene.

Siden du viste kart over Kragerøskjærgården, her er et par eksempler: https://baatplassen.no/i/topic/44930-feil-i-sjoekart-6-krageroeskjcrgaarden/

Er godt kjent med det kartutsnitter fra Kragerø, men langt bedre kjent med hvor det er/ikke er grunner i det meste av den skjærgården etter ca femti års fartstid fra området i alt fra kajakk, kano, A-jolle, Optimistjolle, BB11, Kragerøterne, Laserjolle osv osv og i dette området tror jeg nesten det er helt umulig å få merket av alle grunner da det rett og slett ikke er plass til det på kartet. I mange områder har de jo derfor gitt opp og kun trukket en stiplet linje og overlatt til den enkelte å finne ut av det!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Tok fram Kragerø skjærgården som et eksempel da jeg hadde inntrykk av at et skvalpeskjær sperret et helt sund på 50m.

Skal ikke si at jeg er kjent i Kragerø skjærgården selv etter å ha ferdes i 35 år der.

Det skal være stille og klart vann når jeg utforsker nye steder.

At det forsvinner skjær på veien fra papirkartet over til elektronisk kart er det mange eksempler på.

Tjorven er det lov å spørre hvor det skjæret ligger.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...