Jump to content

Batterier koblet i parallell har forskjellig spenning ?

Ida Marie III

Recommended Posts

Har 2 stk 12 volts forbruks batterier som er koblet sammen. De er av samme fabrikat, og samme amper styrke, og samme alder. Men når jeg måler de med voltmeter, har det ene hvilespenning på 12,77 og det andre 12,44.. Hvordan er dette mulig når de er koblet sammen.. Det med 12,44 er det batt som ligger sist, altså nærmest ut mot forbrukerene..

Kommentar fra moderator: Endret fra serie til parallellkobling

Ved paralellkobling er det litt mere spesielt det du beskriver.

Dersom det ikke er skillerele eller brytere imellom batteriene og syrenivået er rett er det fortsatt det første som må sjekkes, kabler og koblinger....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Tror nok ikke de er ødelagt nei. Batteriene er av type Varta, er ca 2 uker gammel, avstand batteri kabel er ca 50 cm, riktig dim på batterikabel. Måler de nå de er koblet sammen. Der er en manuell nøkkel bryter mellom de på + siden. så de kan skilles på den måten.

Vet ikke helt om det har noe å si. Men det er 2 motorer i båten. den ene motoren lader sitt start batt og det ene nevnte forbrukbatt. Den andre motoren lader også sitt eget start batt, samt det andre forbruk batt.det er skille trafo (rele) på begge (motorer) men det er mellom start bat og forbrukbatt, dette har begge motorene. begge start batt har 12,7 hvile spenning.

Glemte også å nevne at båten har lagt uten lading i 3 dager bare for å se utviklingen. Men det er bare det ene forbruk batt som siger ned på spenning. Er litt svakt forbruk ombord når båten ligger og ikke i bruk. Så det er det at det andre forbruk batt ikke følger etter i fallet jeg syns er merkelig. Har målt med 2 forskjellige voltmetere..

Jeg skal sjekke opp den nøkkelbryteren i morgen, er så jeg begynner å lure om de faktisk har kontakt med hverandre... er som du sier at de hver motor kan lade forskjellig, men hver motor har også sitt eget start batt, og disse batt. har begge lik hvile spenning, og har ikke kontakt med noe annet.

Redigert av Ida Marie III (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...