Ida Marie III Startet 30.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 30.Juni.2012 Har 2 stk 12 volts forbruks batterier som er koblet sammen. De er av samme fabrikat, og samme amper styrke, og samme alder. Men når jeg måler de med voltmeter, har det ene hvilespenning på 12,77 og det andre 12,44.. Hvordan er dette mulig når de er koblet sammen.. Det med 12,44 er det batt som ligger sist, altså nærmest ut mot forbrukerene.. Kommentar fra moderator: Endret fra serie til parallellkobling Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 30.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2012 Ved seriekobling (12 + 12 = 24) er ikke dette rart, selv like batterier han ha forskjellig livssyklus. Men sjekk uansett kabler og kabelsko... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Ida Marie III Svart 30.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2012 (redigert) Skrev kanskje litt feil, de er koblet + mot + og - mot - altså det er et 12 volts anlegg Måler også rett på batt polene.. Redigert 30.Juni.2012 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 30.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2012 Ved paralellkobling er det litt mere spesielt det du beskriver. Dersom det ikke er skillerele eller brytere imellom batteriene og syrenivået er rett er det fortsatt det første som må sjekkes, kabler og koblinger.... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Nemo Svart 30.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2012 Hvis batteriene står ved siden av hverandre, da har du dårlig kontakt i en av tilkoblingene. Hvis det er stor avstand mellom batteriene kan det også være at kablene de er sammenkoblet med er for tynne. Sitér dette innlegget Link to post
Stålsatt Svart 30.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2012 Det du sier er komplett umulig. Man kan ikke måle forskjellig spenning på to poler som er koblet sammen. Gjør du imidlertid målingene når batteriene er koblet fra hverandre, er det med lavest spenning ødelagt. Ikke uvanlig selv om batteriet er relativt nytt. Især ikke hvis man kun har fokus på pris. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 30.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2012 Tror nok ikke de er ødelagt nei. Batteriene er av type Varta, er ca 2 uker gammel, avstand batteri kabel er ca 50 cm, riktig dim på batterikabel. Måler de nå de er koblet sammen. Der er en manuell nøkkel bryter mellom de på + siden. så de kan skilles på den måten. Vet ikke helt om det har noe å si. Men det er 2 motorer i båten. den ene motoren lader sitt start batt og det ene nevnte forbrukbatt. Den andre motoren lader også sitt eget start batt, samt det andre forbruk batt.det er skille trafo (rele) på begge (motorer) men det er mellom start bat og forbrukbatt, dette har begge motorene. begge start batt har 12,7 hvile spenning. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 30.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2012 Glemte også å nevne at båten har lagt uten lading i 3 dager bare for å se utviklingen. Men det er bare det ene forbruk batt som siger ned på spenning. Er litt svakt forbruk ombord når båten ligger og ikke i bruk. Så det er det at det andre forbruk batt ikke følger etter i fallet jeg syns er merkelig. Har målt med 2 forskjellige voltmetere.. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 30.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2012 Mål spenningsfallet over den manuelle nøkkelbryteren når denne er slått på. Regner med at denne er innkoblet når du måler, eller ? Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Bearded Beast Svart 30.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2012 Det du skriver er så knotete og mangelfullt, og med ei ny historie for hver gang så er umulig å skjønne hva du mener og hva situasjonen er iforhold til det en kan forvente Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 30.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2012 Skal du finne ut av dette så bør du koble fra batteriene og måle mellom polene for å få korrekt resultat Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Nemo Svart 30.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2012 Du bør sjekke om det er spenningsfall over den bryteren du kobler batteriene sammen med. Er den dårlig får du også mindre lading på det ene batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 1.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Ja det med nøkkelbryter er jo mulig. Får forsøke å måle et event spenningsfall der. Men de blir jo ladet fra hver sin motor under gange, da er de adskilt fra hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 1.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Det er jo ikke sikkert de blir likt ladet fra hver motor. En dårlig klemme på en av batteripolene kan også lage trøbbel. Har og vert ute for at en batteri polsko kan knekke. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 1.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 (redigert) Jeg skal sjekke opp den nøkkelbryteren i morgen, er så jeg begynner å lure om de faktisk har kontakt med hverandre... er som du sier at de hver motor kan lade forskjellig, men hver motor har også sitt eget start batt, og disse batt. har begge lik hvile spenning, og har ikke kontakt med noe annet. Redigert 1.Juli.2012 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.