Jump to content

bankelyder / klakkelyd i bravo 2 x drev

starpowr

Recommended Posts

kom inn til Sand i ryfylket i går kveld. Hørte når vi reduserte fart før ankomst lyder som tilsynelatende kommer fra drevet. Er eit Mercruiser bravo2x 2007modell drev, kjørt ca 500 timer. montert på ein mercruicer 7,3 V 8 1995 modell. båt ca 5 tonn.

klakkelyder er så vidt eg kan høre tilstede uansett om motor er i gir eller ikke, tomgang eller ikke..med andre ord konstant. Frekvens øker med omdreining. Har ikke testet med belastning.

Er det noen som har ein mening.. Har sett at det er vert skrevet litt om dette tidliger, dog med litt andre symptomer osv. Må vel prøve å sjå om det lokale verkstedet i sand har muligheten for å løfte båten opp over helgen for ein inspeksjon... deretter mest sannsynlig slep heim te moster eller Halsnøy ( merkeverksted) :-(

Det var vel den ferien...

mvh Starpowr

Er eit Mercruiser bravo2x 2007modell drev, kjørt ca 500 timer. montert på ein mercruicer 7,3 V 8 1995 modell. båt ca 5 tonn.

klakkelyder er så vidt eg kan høre tilstede uansett om motor er i gir eller ikke, tomgang eller ikke..med andre ord konstant. Frekvens øker med omdreining. Har ikke testet med belastning.

mvh Starpowr

Øvre del av drevet roterer uansett. Det høres derfor ut som om du har noen knekte tenner i tannhjul her....

Finn deg et brukt drev som du kan sette på, så er sommeren reddet, og så reparerer du det gamle til høsten og behlder det i reserve. Selv Bravo 2x har det nok tungt på en båt på 5 tonn....

hei Frøken Fryd !

Joda, dette er mye sterkere lyder enn hva eg tror du mener er normalt. Drevet er 5 år gammelt. Eg har hatt drevet / båten i de siste 4 årene.

Det eneste gangene eg har hørt lyd i drevet har vert eit par ganger i nøytral når omdreiningen har vert noe under det abefalte 650 - 750 rpm.

Denne lyden forsvant umiddelbart når rpm ble justert litt opp.

Skal prøve å få det lokale verkstedet her på Sand til å hive oss opp og om mulig ta ein titt på drevet. Forsto på Mekaniker fra Larstø ( montør av overnevnte drev samt den som har hatt årlige service / ettersyn på drevet) at det er eit deksel i akterkant av drevets øvre del som kan åpnes for inspeksjon av de 3 øvre tannhjulene, som han mener kanskje er problemet.

mvh

starpowr

hei Zandra

som nevnt ovenfor skal eg prøve å få båten på labd i morgen for ein kjapp inspeksjon.

Veit du om noen som har overhalte drev av denne typen ? Er dette noe som anbefales ? er jo svindyrt med nytt drev, men da har man jo iallefall

garanti.

Om man vurderer å selge er det jo kanskje ein klar fordel å ha eit relativt nytt drev å reklamere med. Kanskje dette i seg seg selv er vert 30-40 lapper ekstra ?

mvh starpowr

mvh starpowr

hei Zandra

som nevnt ovenfor skal eg prøve å få båten på labd i morgen for ein kjapp inspeksjon.

Veit du om noen som har overhalte drev av denne typen ?

Hei

Jeg har tidligere benyttet Ebbestad Performance på Oksenøya i Bærum. Han har alltid annonser på Finn.no, så du finner ham der.

ikke spesielt billig, men ingenting er vel det når det gjelder båt.

Lykke til!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...